Windows Vista

Inaktiv
Windows Vista

undrar vilken version som är lagom att ha

och vilken rekonmenderar ni?

Medlem

Ingen. Prestandan försämras med 15-17% vad jag har hört/sett/läst.

Medlem

Jag skulle köpt Pro.

Inaktiv

vadå PRO finns ingen vista som heter PRO!

Qrush är det sant att prestandan försämras men vista ....det har inte jag hört tidigare?

nj
Medlem

Scrolla ner lite i det här forumet så finns det en tråd om saken, Vista kan ge sämre prestande på grund av Digital Restrictions Management heter den.

Medlem

... och här hittar du de olika versioner som finns att välja mellan:

[http://www.microsoft.com/windowsvista/getready/editions/defau...]


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem
Skrivet av david_dellblom:

vadå PRO finns ingen vista som heter PRO!

Qrush är det sant att prestandan försämras men vista ....det har inte jag hört tidigare?

Jag menade Premium

Medlem
Skrivet av david_dellblom:

vadå PRO finns ingen vista som heter PRO!

Qrush är det sant att prestandan försämras men vista ....det har inte jag hört tidigare?

Ja det ska väl vara sant. Har sett det på ett flertal ställen. Tror det finns trial version av det ladda ner den och se hur det fungerar om du vill vara säker innan du köper något.

Medlem

Ultimate naturligtvis. Fast jag får den ju gratis från jobbet oxå


signatur
Medlem

Jag kör Ultimate och det fungerar ypperligt.

Dock så är det toksegt att växla tillbaka till Windows efter intensivt Wow-ande. Kan bero på min keffa disk också iofs.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Inaktiv

men vad kan man använda för brandvägg i VISTA och vad använder ni?

Inaktiv
Skrivet av b0ne:

Dock så är det toksegt att växla tillbaka till Windows efter intensivt Wow-ande. Kan bero på min keffa disk också iofs.

För lite minne låter mer troligt, med tanke på Vistas systemkrav.

Medlem
Skrivet av KazikluBey:
Skrivet av b0ne:

Dock så är det toksegt att växla tillbaka till Windows efter intensivt Wow-ande. Kan bero på min keffa disk också iofs.

För lite minne låter mer troligt, med tanke på Vistas systemkrav.

Sant det du säger, dock har jag 1 gb, men det är väl för lite i dagens Windows hehe.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av b0ne:
Skrivet av KazikluBey:
Skrivet av b0ne:

Dock så är det toksegt att växla tillbaka till Windows efter intensivt Wow-ande. Kan bero på min keffa disk också iofs.

För lite minne låter mer troligt, med tanke på Vistas systemkrav.

Sant det du säger, dock har jag 1 gb, men det är väl för lite i dagens Windows hehe.

1gb är väl minimumkravet för Vista?


signatur
Inaktiv

är inte 512 minimun, men de rekommenderar väl 1gb ?


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Medlem

minimum är 512.

Inaktiv

vansinne. :crazy:


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Home Basic Edition:
800 MHz
512 MB
DirectX 9 GPU
20 GB HDD (15GB ledigt utrymme)
CD-ROM / DVD-ROM

Vista Home Premium Edition:
1000 MHz
1 GB
DX9 GPU Pixel Shader 2.0 stöd för WDDM
40 GB (15GB ledigt utrymme)
DVD-ROM


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

Verkar som att Vista bara är ute efter att slakta plånböcker... Finns det några egentliga anledningar till att skaffa Vista?
DX10? Är det allt? För då behövs väl det eller?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

dx10 är ju - i sann microsoftanda - ett artificiellt framställt problem, vars enda syfte är att tvinga folk till uppgraderingar de varken vill- eller egentligen behöver göra.
på köpet får man förstörd ljud- och bildkvalité, drastiskt försämrad prestanda, helt absurda systemkrav* och självklart ytterligare ett par år av allvarliga säkerhetsbuggar och krånglande "säkerhetslösningar".

hoppa ur ekorrhjulet så fort det går.

*hur kan det går åt så mycket datorkraft för att rendera och vrida på ett par platta fönster, när samma hårdvara med bravur klarade av att rita upp en hel värld i valfritt spel för något år sedan?

edit: jag hoppas att någon trevlig människa ser till att porta dx10 till xp, och att vista om tre år minns som den största floppen i världshistorien.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

nj
Medlem

Frågan är bara hur lätt det kan vara att porta DX10, iom MS gjort det helt fristående från övriga DX-versioner (och även släpper en DX9L-version för att Vista ska vara kompatibelt med äldre DX-versioner).
Läste en intervju med en utvecklare från MS som gick in lite på DX10 och dess integration med Vista som då nämnde problemen som gjorde det svårt/omöjligt att porta DX10 till XP, för stora delar av XP skulle då behöva skrivas om.
Sedan hur mycket sanning som ligger i det, eller om det bara var det normala snacket från en MS-anställd för att ge Vista mer reklam är nog svårt att säga om man inte är insatt i DX10s uppbyggnad.

Inaktiv

winehq filar redan på det, så det påståendet får nog sorteras i det runda arkivet.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Amen


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Kör ultimate jag med. Fungerar kanonbra, dock så drar det lite mycket minne :\


signatur

Freshly dared, the half won.

Medlem

Jag kan ju tala om för herrskapet att igår tröttnade jag på Vista. Nu blir det någon form av backup sen ominstallation. Hårddisken står och tuggar hela tiden, går ju tamefan inte o vistas ens i IF längre, o då ska vi inte tala om honor hold. PFF.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

det har inte så mycket med vista att göra som med att ha figgat allt rätt.

Kört wow med vista rc1 rejält och skillnaden mellan vista och xp var obetydlig.

Låter annars som att du sitter med 512-1gb minne i vista och det är för lite


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

det har inte så mycket med vista att göra som med att ha figgat allt rätt.

Kört wow med vista rc1 rejält och skillnaden mellan vista och xp var obetydlig.

Låter annars som att du sitter med 512-1gb minne i vista och det är för lite

1 Gb har jag, och det är antagligen väldigt för lite känns det som. Sen har jag inte optimala drivare till mina saker heller, som X-fi kortet, Creative har fortfarande bara beta drivisar och det drar ned prestandan avsevärt i ljud accelererade spel. Jag har dock misstankar om att min disk inte är helt frisk, eller om det är sata kabeln eller något, kanske till och med moderkortet. Har testat byta disk 2 gånger och tuggandet försvinner inte, börjar mer o mer misstänka allvarliga hårdvaru trubbel.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

trist


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

skillnaden mellan vista och xp kan ju knappast kallas obetydlig när den ena behöver två gånger så mycket minne som den andra, eller hur menar du, notumforce?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Bara en idiot installerar Vista innan första servicepacket.


signatur
123
Skriv svar