Windows Aero - släng dig i väggen

Inaktiv
Windows Aero - släng dig i väggen

www.youtube.com/watch?v=lawkc3jH3ws
www.beryl-project.org/

Det drar t.o.m. mindre datorkraft. <3

Beryl är mycket trevligt. Installerade det häromdagen och saknar det redan, då mitt FX5200 i arbetsdatorn inte klarade av det alltför smärtfritt. Dessutom utvecklas det snabbt så när nydatorn anländer lär det vara kraftigt förbättrat

Inaktiv

ett fx5200 bör fylla behovet flera gånger om. vad hade du för skumma plugins egentligen?

edit: vissa teman är riktigt risigt skrivna, och drar ner vilka kort som helst på knäna. prova ett annat.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Plugins vet jag inget om. Jag vet bara att det inte gick helt smärtfritt att skrolla websidor i FF. Det var inte så farligt i sig och något jag definitivt hade kunnat leva med, då själva navigeringen i allt annat gick jättesnabbt (förutom att det var stört omöjligt att byta minimeringsanimation från den snuskigt fula som var standard, av någon bugg eller liknande). Men när jag märkte att filmer och andra sorters filmklipp inte gick helt flytande, då bytte jag tillbaka.

Ifall det nu är ett tema som spökar ska jag givetvis testa lite mer. Men det får bli efter nyår!

Edit: häpp, fungerade inte bättre. Stängde av massvis med grejer i konfigurationen och bytte till ett officiellt tema, men skrollning i firefox och filmuppspelning går fortfarande segt. Men så är livet.

Medlem

fan vad coolt .. det där måste ju testas!

[edit]
Finns ju nått som heter Compiz med som är nästan samma sak fast funkar bättre vad jag läst.

Inaktiv

det råder ganska delade meningar om det där... beryl är en fork av compiz, och släktskapet är ganska nära. jag skulle nog säga att beryl är intressantare än compiz.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

fasiken, skulle dra in ubuntu igår... sluta med att jag fick installera om hela datorn. aldrig lyckats installera det..
får bli gentoo... det är fint.

Medlem

Orsaken till att folk inte använder linux är för att mjukvaruleverantörer som levererar applikationer som används för professionellt bruk inte bryr sig om det.

Photoshop för linux? (Säg inte då förhelsike inte GIMP, gimp är en krympling)
Moderna spel för linux?
Premiere?

Linux är lite häftigt, men fram tills det går att köra vettiga applikationer i det så är det och förblir primärt ett Server OS, sekundärt ett lek-skrivbord OS, för folk som inte har några direkta multimedia-aspirationer i sitt liv. (Musik/Ljud/Film/Grafik)


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

för min del är det spelen... det ända.
vet att det finns wine och det andra. men det är långt från bra..

Medlem

Vart kan jag hitta detta program??


signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 "Signaturen är nästan stulen"

nj
Medlem
Skrivet av skurh1nk:

Vart kan jag hitta detta program??

I länken KazikluBey skrev så finns det en distro-sida med vilka Linux distar som har detta, finns förmodligen fler Linux distar som har Beryl i sina paketsystem som inte finns listade på sidan där.
De har även tarbollar för nedladdning.

Medlem
Skrivet av Cyberz:

fasiken, skulle dra in ubuntu igår... sluta med att jag fick installera om hela datorn. aldrig lyckats installera det..
får bli gentoo... det är fint.

haha... gjorde precis samma sak... polaren rekommenderade kubuntu så ja slängde in det... har iofs inte konfat nånting och allting utan mitt WIFI funkar direkt... är ju rätt slött men jag har ingen aning om hur skiten funkar så ja kan inte confa nånting haha....

har bytat bort allt mot att få mitt wifi att fungera, kan ju inte göra ett skit utan internet

tänkte försöka fixa det nu och prova beryl, verkar riktigt sweet..

Medlem

http://sabayonlinux.org/ någon som testat det? verkade ganska interesant.


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av SpiroTris:
Skrivet av Cyberz:

fasiken, skulle dra in ubuntu igår... sluta med att jag fick installera om hela datorn. aldrig lyckats installera det..
får bli gentoo... det är fint.

haha... gjorde precis samma sak... polaren rekommenderade kubuntu så ja slängde in det... har iofs inte konfat nånting och allting utan mitt WIFI funkar direkt... är ju rätt slött men jag har ingen aning om hur skiten funkar så ja kan inte confa nånting haha....

har bytat bort allt mot att få mitt wifi att fungera, kan ju inte göra ett skit utan internet

tänkte försöka fixa det nu och prova beryl, verkar riktigt sweet..

Du måste göra ny kernel .. för den där standard kernel har väl fullt med skit i sig för att det ska funka med allt....

Inaktiv

finns normalt inget som helst behov av special-kernels, och eftersom nästan allt är moduler som bara laddas om de behövs är prestandavinsten obetydlig.

det finns guider för wifi på wikin.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Hm... animationerna stammar. Alltså, de har bra framerate, men hackar till väldigt snabbt 2-3 gånger på vägen. Känns inte särskilt mjukt.

Vidare har det börjat hänga sig utav helsicke. Kan knappt använda Linux länge nog för att stänga av Beryls autostart.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem
Skrivet av noaxark:

Hm... animationerna stammar. Alltså, de har bra framerate, men hackar till väldigt snabbt 2-3 gånger på vägen. Känns inte särskilt mjukt.

Vidare har det börjat hänga sig utav helsicke. Kan knappt använda Linux länge nog för att stänga av Beryls autostart.

OMG! Windows Vista hackar på en dator med 32MB minne!!1

Hårdvara grabben.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Medlem
Skrivet av fisk:
Skrivet av noaxark:

Hm... animationerna stammar. Alltså, de har bra framerate, men hackar till väldigt snabbt 2-3 gånger på vägen. Känns inte särskilt mjukt.

Vidare har det börjat hänga sig utav helsicke. Kan knappt använda Linux länge nog för att stänga av Beryls autostart.

OMG! Windows Vista hackar på en dator med 32MB minne!!1

Hårdvara grabben.

Ehm... 1GiB ram, 3500+ A64 och ett 6800GT. Inte Deep Thought, men tillräckligt.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

Körde installationen enligt Beryl-wikin och använde de exakta kommandona som listades där. Nåja, orkar inte fiffla med Linux mer just nu. Får kirra det vid nästa ominstallation.


signatur

Aj, dina ögon!

Inaktiv

snälla, sluta rekommendera automatix. har ni inte följt "bråken" mellan main-dev:ar och automatixgänget så googla och läs på. automatix är ett fulhack utan like, och bär ansvaret för enorma problem med uppgraderingar mellan versioner, säkerhetsproblem (bl.a har automatix rutinmässigt stängt av verifieringen av repos) och allmänt söndertrasade system.

vill man nödvändigtvis ha automagiska installationer är det enkelt att skriva ett bättre script själv, eller ladda ner någon av alla de andra automatiska verktygen - förslagsvis easyubuntu.

tips: trilla in i #ubuntu@freenode.net och se vad den allvetande boten säger om automatix genom att skriva /MSG ubotu !automatix.

edit: vidare ska man _inte_ använda varesig xgl eller aiglx om man har ett nvidia-kort.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Jag är och kommer nog alltid förbli MS whore, men det där va rätt jävla nice lol.

Alltså det är som nån sa längre upp. Tills de stora utvecklarna börjar bry sig om linux (läs Adobe, Macromedia, Spelutvecklare och fler ej nämnda) finns det ingen anledning att använda linux förutom att det är gratis och för att ha nåt att "leka" med.

Medlem

Ser riktigt nice ut! Men jag ser ingen större nytta med att fladdra runt med fönstrerna. Det skulle möjligtvis vara bra o skryta med ;).
Men jag behåller mina gamla fönster <3


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Inaktiv

numera är beryl faktiskt mer än fladdrande fönster. både effekterna* och de verktyg som finns för att hitta och bläddra fönster är mycket praktiska.

*som oftast (rätt inställda och använda) gör det lättare att skapa sig en mental bild av hur skrivbordet fungerar.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av TheEdge|Jinx:

Jag är och kommer nog alltid förbli MS whore, men det där va rätt jävla nice lol.

Alltså det är som nån sa längre upp. Tills de stora utvecklarna börjar bry sig om linux (läs Adobe, Macromedia, Spelutvecklare och fler ej nämnda) finns det ingen anledning att använda linux förutom att det är gratis och för att ha nåt att "leka" med.

Jag förstår din poäng, men tyckte ändå att det var en kul lista i sin torftighet.

1) Adobe har hyfsad närvaro på linux, beror på vad du vill göra men en del grejer dom gör finns till linux med. Dvs dom bryr sig om linux.
2) Macromedia är sen två år tillbaka uppköpta av Adobe, så borde inte föräras en egen punkt.
3) Spelutvecklare, visst finns såna som bryr sig, men inte så många.
4) Fler ej nämnda, wtf?

Vadå finns ingen anledning att använda linux? Det beror väl alldeles på vad man vill göra. Du kan ju knappast hävda att det enda som går att göra på linux är att leka.

Sen kan jag hålla med om att Linux inte funkar till allt man vill göra, inget snack om den saken, men därifrån är steget väldigt långt till: "går inte att göra något med".


signatur

I never hate in plural.

Medlem

Linux har varit ett seriöst OS i många år nu.
Linux är ett av de bästa OS'en som finns idag, tekniskt.
T.ex hur många superdatorer vet du om som använder Microsofts OS. Tror inte det finns nån. Jag kan ha fel, det är först på senast som Microsoft har börjat göra klustrande OS.
(Minns inte va microsofts cluster OS hette, men det döptes till cluster fuck rätt snabbt hos slashdot
Linux sitter i ungefär 60% av de 500 största superdatorerna som finns idag.
Förutom superdatorer har linux på serversidan varit överlägsna Microsoft länge.
Jag tänker bara på de tekniska detaljerna kring osen.
Om du programmerar så märker du skillnaderna.

Det stora lek OS'et är windows, för enda anledningen till att "många" inte sitter me linux är just att spelen finns på Windows.

Inaktiv

när övergick superdatorerna till linux från unix?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av hardcampa:

Linux sitter i ungefär 60% av de 500 största superdatorerna som finns idag.

Lär dig skilja på Linux och Unix.


signatur
Inaktiv

mja, vilka andra stora finns det? solaris/aix, visst, men att en rejäl portion av världens större datorer kör rhel/liknande är väl inte helt otänkbart?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av cammo:
Skrivet av hardcampa:

Linux sitter i ungefär 60% av de 500 största superdatorerna som finns idag.

Lär dig skilja på Linux och Unix.

Lär dig själv:
[http://www.forbes.com/home/enterprisetech/2005/03/15/cz_dl_03...]

12
Skriv svar