installera linux, behålla winXP?

Inaktiv
installera linux, behålla winXP?

Har blivit rejält nyfiken på linux-baserade operativsystemet fedora och håller på att ladda ner iso-filen just nu.. frågan är dock om jag är illa tvungen att formatera C: och därmed säga hejdå till windows?
Jag vill ju helst kunna prova linux.. och sen om jag inte finner det hanterligt så vill jag kvickt kunna byta till xp utan att behöva installera om det.
Eftersom jag aldrig prövat något sånt här förut så är jag väldigt orolig!

Inaktiv

det går minska storleken på windowspartitionen och skapa en ny på utrymmet som frigörs, men det är en ganska riskabel operation som ofta går åt skogen.
se till att ha en någorlunda aktuell säkerhetskopia innan du försöker.

sen skulle jag avråda från en rpm-based distro. det är helt enkelt inget bra paketsystem...
kika på något med portage, apt eller pacman istället.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Tack soya för svaret!
Men vad är rpm-based distro? och portage, apt och pacman?
Jag blev sugen på fedora tack vare att jag såg häftiga animationer osv.. jag förstår att effekterna kommer från xgl och compiz och fedora var det första linux-systemet jag såg detta på.

Om du har något annat system att rekommendera så lyssnar jag gärna!

EDIT: det lär väl gå bra om jag lägger in linux på en separat disk? har nämligen en 20GB hdd som ligger och skräpar.

nj
Medlem
Skrivet av anon_389:

Tack soya för svaret!
Men vad är rpm-based distro? och portage, apt och pacman?
Jag blev sugen på fedora tack vare att jag såg häftiga animationer osv.. jag förstår att effekterna kommer från xgl och compiz och fedora var det första linux-systemet jag såg detta på.

Om du har något annat system att rekommendera så lyssnar jag gärna!

EDIT: det lär väl gå bra om jag lägger in linux på en separat disk? har nämligen en 20GB hdd som ligger och skräpar.

RPM är en pakethanterare framtagen av Red Hat (som numera går under namnet Fedora) i grunden (du kan läsa om den här).
Apt, pacman och portage är även de pakethanterare, som dock fungerar lite bättre.
Apt används av Debian (och distar som bygger på debian, tex Ubuntu), pacman används av Arch Linux och portage används av iaf Gentoo.

Att installera Linux på din 20GB disk ska inte vara minsta problem, det finns boot managers (LILO eller GRUB) som du kan ställa in för att enkelt välja vilket operativsystem du vill att datorn ska starta.

Inaktiv

fedora är gratisalternativet. redhat finns fortfarande, men kostar pengar.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

nj
Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

fedora är gratisalternativet. redhat finns fortfarande, men kostar pengar.

Sant, fast det som numera heter Red Hat är väl mer tänkt för företag och liknande (därav kostnaden) medan Fedora då är inriktat för "normala" användare?

Inaktiv

Okej. Har laddat ner Ubuntu (dapper drake) nu och lagt på cd. Ska även in med den extra hårddisken snart. Nu är det väl bara en fråga kvar, får jag hoppas!
När jag installerar Ubuntu sen.. kommer det installeras automatisk på C:? hårddisken jag kommer stoppa i kommer att vara L:.

Inaktiv

varför dapper drake? edgy eft är ju den nu aktuella releasen. lts-releasen (dapper drake) är ju bara för de som absolut inte vill behöva uppgradera inom de närmaste fem åren för att även fortsatt få säkerhetsuppgraderingar.

välj manuell partitionering under installationen så kommer du får välja vilken disk du vill installera på. jag föreslår att du skapar en /-partition på ca 5gb, en swap-partition på 1.5ggr ram, och en /home-partition på resterande utrymme.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Man kan uppgradera dapper till edgy senare, genom lite fil ändring och apt-get kommandon

Inaktiv

det behövs ingen filändring, och apt-get är ingen bra metod för uppgradering; lätt att hamna i dependency-loopar då.
'sudo update-manager -c -d' är betydligt bättre.

i vilket fall är det brutalt onödigt att släpa sig igenom en hel installation, bara för att ladda ner och installera om allt det första man gör - med risk för extra strul.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Jag får hålla mig från att skaffa linux nu. hårddisken ville inte ens snurra och x-fi (ja, jag har x-fi) kommer inte stödjas förrän andra kvarttalet. allt riktar på att jag väntar en stund med detta men tack ändå!

Inaktiv

Jag är fortfarande sugen på linux!!:heart:
Har några frågor först:
-------------------------------------------------
har läst lite om att linux kan särskilja på hårddiskar och partitioner på något konstigt sätt.
jag har då på hårddisk 1 C och E
hårddisk 2 är D
hdd3 = F
---------------------------------------
Funderar på att använda partitionmagic på hårddisk 1 och ta bort 10GB från E och hoppas på det bästa.. men vad jag förstår av soyas svar så ska alltså linux ha 3 partitioner?? förklara mer snälla!

Gör ubuntu 3 partitioner av dessa 10 GB automatiskt? Behöver jag oroa mig över de andra partitionerna?

justja, när jag pröva vmware så kom det inte fram nån fråga om partionering.

EDIT: är det sant att jag inte kommer kunna komma åt mina hårddiskar som har NTFS när jag kör linux?

Inaktiv

Det går utmärkt att läsa NTFS-partitioner i Linux. Skrivstödet var fortfarande experimentellt senast jag kollade (ganska länge sedan).

Hårddiskar namnges enligt detta mönster i *nix:
hda
hdb
hdc
etc

Partitioner på hårddiskarna namnges:
hda0
hda1
hda2
etc

3:e partitionen på andra hårddisken heter alltså hdb2.

Citat:

Gör ubuntu 3 partitioner av dessa 10 GB automatiskt? Behöver jag oroa mig över de andra partitionerna?

Linux behöver inte fler än en partition, men åtminstone 2 (en swap och en för filsystemet) är att rekommendera.

Jag brukar aldrig tillåta installationsprogrammen partitionera upp HD:n automatiskt, utan använder alltid fdisk, men jag har för mig att man kan säga till installationsprogrammet att automatiskt partitionera upp det opartitionerade utrymmet på en hårddisk.

Inaktiv

vissa prylar (exvis grub) namnger diskar hd0,0 (primär kanal, master, första partitionen) medan linux själv kommer kalla samma partition på samma disk hda1. (inte 0)

hda1 - primär kanal, master, första partitionen
hda2 - primär kanal, master, andra partitionen
[etc]
hdb1 - primär kanal, slave, första partitionen
hdb2 - primär kanal, slave, andra partitionen
[etc]
hdc1 - sekundär kanal, master... osv

ntfs-3g går använda för att skriva till ntfspartitioner via fuse, och är i dagsläget visserligen experimentellt men verkar vara ganska säkert på 32bit x86.
vill man dela data mellan linux och windows är ext2/3 och ext2ifs från www.fs-driver.org ett bättre val än ntfs.

ser du ingen partitioneringsförfrågan under installationen har du tittat dåligt.
(ska man utesluta någon partition tycker jag heller man ska utesluta swap än /home.)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Tack för tipsen! Kör ett full fungerande Ubuntu nu!
men jag kan inte ändra upplösningen till 1280*1024 (nativeupplösningen på min TFT). jag kan max ha 1024*768 just nu.
hjälp... någon?

EDIT: Fixat!

Inaktiv

Mina mappar på NTFS-partitionerna som har å, ä och ö i namnet syns inte i ubuntu. hur löser jag det?

Inaktiv

man håller sig borta från skumma tecken (och mellanslag) i filnamn.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

hm, jag får nog byta namn på alla de mapparna då..:\
Har även ett problem med filmer som använder sig av xvid codec (står ISO MPEG-4 (XviD, ffmpeg) i dess egenskaper).
Färgerna har förflyttats en bit neråt och det är enormt störande. jag fixar det genom deinterlace men då får jag problemet med att filmen blir extremt pixlig.

Bidrar med två skärmdumpar för att visa problemet.

Bild 1. Utan deinterlace.
http://img62.imageshack.us/img62/5706/screenshot2qf1.png

Bild 2. Med deinterlace.
http://img233.imageshack.us/img233/6834/screenshot1lh2.png

Får även påpeka att jag kör med Totem movie player. med VLC's deinterlacealternativ blir det antingen ingen skillnad eller bara värre.
Hjälp uppskattas!

EDIT: Märkte att felet inte uppstår i 4:3-filmer! :crazy:

Inaktiv

testa gxine istället.
(sudo apt-get install gxine && sudo apt-get install libxine-extracodecs)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Skrivet av anon_389:

Mina mappar på NTFS-partitionerna som har å, ä och ö i namnet syns inte i ubuntu. hur löser jag det?

Låter lustigt, eftersom mina syns. De få jag har. Jag har ingen aning om vad det kan bero på, däremot. Testa posta på [http://www.ubuntuforums.org/] så kanske du får svar.

Inaktiv

Tack men fortfarande samma problem. har dock löst det provisoriskt. de gånger jag får det felet ser jag till att ha deinterlace i några sekunder och sen tar bort det och låter sen fönstret vara och gör inget annat under tiden. Slipper då att färgerna blir fel:)

Inaktiv
Skrivet av peak_performance:
Skrivet av Musenkishi:

Mina mappar på NTFS-partitionerna som har å, ä och ö i namnet syns inte i ubuntu. hur löser jag det?

Låter lustigt, eftersom mina syns. De få jag har. Jag har ingen aning om vad det kan bero på, däremot. Testa posta på [http://www.ubuntuforums.org/] så kanske du får svar.

Hittade hjälpen jag behövde på ubuntus forum!
Utan att ha märkt det så verkar det ha varit ntfs-3g som varit den skyldige. Efter att ha läst ett inlägg från en vid namn holmen så har detta löst sig nu!

Skrivet av holmen @ http://ubuntu-se.org/forum:

sudo gedit /etc/fstab

UUID= XXXXXXXXXXXXXXX /media/Media ntfs-3g defaults,locale=sv_SE.utf8,umask=007,gid=46,uid=1000 0 1

i min fstab stod det nls=utf8 . behövde bara ersätta det med locale=sv_SE.utf8

1
Skriv svar