saknar fil :(

Medlem
saknar fil :(

saknar en fil som heter scvhost.exe i windows, tror att jag fick en trojanskhäst och så tog norton bort den. så varje gång jag startar datorn kommer det fram två rutor där det står att windows inte kan hitta scvhost.exe .. kan man ladda ner den typ ? eller ?

och en sak till, ibland så hänger datorn sig, utom musen:s.. vet inte varför.. ctrl+alt+del funkar oxå.. men inget mer :S.. kanske dags att formentera om hårdisken ?


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

nj
Medlem

Testa utföra en reparationsinstallation av Windows så borde det fixa sig. Kan dock vara en idé att säkerhetskopiera det viktiga ifall det skiter sig så du måste installera om Windows.

Medlem

sluta porrsurfa...hehe nej då...men den där jädra svchost! hade jag prob med för ett tag sen för den sluka upp processor kraft och minne åt ******* förut men den funkar fint nu igen:S

ps Norton is shit!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Tommy_h:

sluta porrsurfa...hehe nej då...men den där jädra svchost! hade jag prob med för ett tag sen för den sluka upp processor kraft och minne åt ******* förut men den funkar fint nu igen:S

svchost är bara en windows-app som kör dll-filer så det har inte med svchost i sig att göra

Skrivet av Tommy_h:

ps Norton is shit!

så sant.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

porrsufra.. fan oxå :P.. måste börja ta ner på det ;).. men allvar..

scvhost, finns (?) tror jag, för i aktivitetshanteraren så finns scvhost med och många ggr oxå.. Svchost x6 jävligt skumt om ni frågar mig..

och ja norton är SKIT... nått annat virus program att rekomendera ?

EDIT: vet att jag inte får skriva det men..

men är det samma sak med crackad windows att köra repair saken ?


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

Medlem

jo, windows får nog väldigt svårt att köra om svchost inte finns. men du skriver scvhost, vilket menar du? om det är scvhost kan det ju vara så att det var namnet på den fil som norton tog bort men att det inte städade bort efter sig i registret.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

hmm.. bra fråga, men jag antar att bara en av de funkar.. så svchost är det...

EDIT: hmm.. märkte en skum sak.. har laddat ner AVG free o tagit bort norton, och ska lyssna på musik på WMP11 och då hängde datorn sig, fast bara en liten stund.. fick stitta o trycka på ctrl+alt+del ett par ggr så funkade.. skumt.. kanske felet ligger där ? i WMP11 ? eller ?

EDIT2: körde en scan med AVG... haha.. den hittade 12 st trojanskahästar... men de är borttagna...


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

Medlem

Det finns en trojan som heter sCVhost, och en legit windowsprocess som heter sVChost. Kolla upp EXAKT vilken fil den påstår att den saknar när datorn startar. Förmodligen ligger en referens till den gamla trojanfilen kvar i någon autostart någonstans som inte kan hittas. Istället för att hämta hem trojanen igen, så försök plocka bort referensen.

Medlem

exakt. om det är scvhost som du får felmeddelande om borde den ligga här i registret (start - kör - regedit för att komma till registret):

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

vet inte riktigt vad du vill att jag ska göra, men jag har iallfall gått in i HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curr
entVersion\Run och så, men det finns ingen fil som heter svchost el liknande !?


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

Medlem

börja med att kontrollera om det står scvhost eller svchost i felmeddelandet.

om det är scvhost det står i felmeddelandet kan du även titta i hkey_current_user\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curr
entVersion\Run. och ta bort eventuella rader innehållande scvhost.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

ska kolla noga nästa gång.. blir imorrn det ;).. ska sova ändå nu


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

Medlem

japp.. det är scvhost det står.. ska göra det du skrev Hwergelmer...

EDIT: kan inte hitta något med scvhost el liknande i hkey_current_user\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curr
entVersion\Run

kolla här!


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

Medlem

hmm, kolla om den gömmer sig i

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Runonce

HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Runonce

annars vet jag inte...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

nj
Medlem

Använd annars sökfunktionen i regedit (ctrl+f och f3).

Medlem

haha, bra tänkt! :crazy:


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

I found it!! i HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curr
entVersion\Run, ska ta bort den nu då ?


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

nj
Medlem
Skrivet av Fanster:

I found it!! i HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curr
entVersion\Run, ska ta bort den nu då ?

Ja.

Medlem

scvhost är nu borttagget :).

Rakt o bra svar från nj


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

1
Skriv svar