Tuff fråga

Inaktiv
Tuff fråga

Hej det är kanske en tuff fråga men för mig är det mest nyfikenhet q3 och cs vilka program är dessa spel uppbyggda av är bara lite nyfiken.. nån som vet..

Jee
Medlem

CS är ju en mod till Half-Life och Half-Life GoldSrc motorn. Quake 3 är med i Quake III engine.
Vet dock inte vilka program som användes.


signatur

Eller inte?

Inaktiv

jag menar vilket språk som dom är kodade i..

Jee
Medlem

Kan inte så mycket om sånt där men GoldSrc är en modifierad Quake motor så om du tar reda på vilket språk dem använde i Quake motorn så har du nog svaret.


signatur

Eller inte?

Medlem

signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

Quake3 motorn är kodad i C++.

Jee
Medlem

Om Q3 motorn är kodad i C++ skulle jag tro att HL/CS också är kodade i C++. [http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/11/Familytree11.pn...]


signatur

Eller inte?

Medlem

Quake 1-3 är kodat i c, Quake 4 är kodat i c++. Jag skulle gissa på att CS är kodat i c, men jag vet inte då jag inte tittat. Den som är intresserad kan hämta källkoden till Quake 1-3 på id softwares hemsida.


signatur

I never hate in plural.

Medlem

HL är C++ så jag antar att CS är det också.


signatur
Inaktiv

Yup, det är den.

Medlem

CS är kodat i C++

Medlem

Me too, me too, haha, kul med folk som postar samma sak som står tre-fyra gånger i tråden


signatur

I never hate in plural.

Inaktiv

Rätt så meninglös topic, nästan alla vet ju att det är C++ som gäller när man skapar spel...

Medlem
Skrivet av zxan:

Quake3 motorn är kodad i C++.

Q3 är kodat till 99.9% i C, det enda som dom använt C++ till är ett par matematik funktioner.


signatur

För din skull: www.piratpartiet.se

Medlem

Quake motorerna är troligen inte enbart kodade i C/C++.
Eftersom dem använde enhel del maskinkod i Doom spelen så finns det en chans att dem använde det i Quake motorerna också.

EDIT: Ibland är man trött och skriver fel.
Menade assembly och inte maskinkod.

Inaktiv

1)Lite svårt att inte använda sig av maskinkod när det är vad man får när man kompilerar C/C++.

2)Jag tvivlar starkt på att de satt och knackade ren maskinkod. Assembly är däremot ganska troligt.

Medlem
Skrivet av Burglar:
Skrivet av zxan:

Quake3 motorn är kodad i C++.

Q3 är kodat till 99.9% i C, det enda som dom använt C++ till är ett par matematik funktioner.

Bra att vi har klar laggt att det finns C-kod i motorn, men den är uppbyggd av klasser som är C++ kod. C är ju inget OOP-språk.

Medlem

Zxan, du har fel, Q3 är c (c är för övrigt inget subset av c++).

Tanka ner källkoden till Q3 ( ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/quake3/source/Q3A_TA_GameSou... ), öppna lösningen(cf solution) i visual studio och sök igenom hela lösningen efter "class ". Du kommer se att du inte får en enda träff på kod (tre träffar på kommentarer).

Citat:

C är ju inget OOP-språk.

Vad menar du med det här? Det är sant, men jag förstår inte vad det har med sammanhanget att göra.


signatur

I never hate in plural.

Medlem

Klart jag har fel, skrev före än ja kollade upp något. Men ja hade iaf ett rätt.

Medlem

=D


signatur

I never hate in plural.

Inaktiv

Nu gäller det inte Quake eller Half-life men många moderna spel skrivs i många olika språk. T.ex. supreme commander har väl C++ motor och använder lua scriptspråket för "content". Multiplayerprogrammet GPGnet kör något (C# troligen) .Net språk.
HLSL (High Level Shader Language) lär väl också användas en del.

1
Skriv svar