tips för ett snabbare windows

Inaktiv
tips för ett snabbare windows

Tjenare

Tänkte kolla om ni har tips för att snabba upp windows. Just nu formaterar jag om datorn eftersom att datorn har strulat så mycket etc. och jag undrar nu eftersom att innan formateringen den var bara trasling om ni har några bra tips.

Datorn eh inte den bästa
CPU: Intel p4 2.4ghz
GRAFFE: Ge Force 6200 128 mb AGP
RAM: 1024
HDD: 400 GIG

etc.etc.

Ska uppdatera datorn när jag väl får pengarna.

men men hoppas jag kan få bra tips, har för mig att detta är ett aktivt forum så många tips (:

Tack på förhand.

nj
Medlem

Black Viper hade en massa fina guider för hur man kunde optimera sin Windows-installation rätt rejält genom att stänga av processer, och annat, som man inte har något behov av. Tyvärr så har hans sida varit nere rätt så länge nu (verkar dock vara på gång igen), men det verkar som att det mesta finns sparat här. En del av de där ändringarna görs dock på egen risk om jag inte minns fel.

nLite är ett trevligt litet program för att skapa en specialgjord Windows-installationscd där man kan lägga till uppdateringar, ta bort program från Windows man inte behöver/vill ha etc för att minimera utrymmet det tar och liknande.

Crap Cleaner är ett trevligt, gratis, program som hjälper till att rensa bort saker som annars kan ligga och äta upp plats.

Den här tråden som har en längre diskussion om att hålla hårddisken defragmenterad kan vara bra läsning med, en defragmenterad hårddisk är helt klart snabbare än en sönderfragmenterad sådan

1
Skriv svar