spelidé/projekt

Medlem
spelidé/projekt

jag satt hemma igår och tänkte lite på djungelskjutare och kom på en grym spelidé

Grund

ett mmofps/mmorpg som utspelar sig i sydamerikas djungler med miljoner av spelare

man får välja mellan 4 lag
1. Regering
2. Gerilla
3. Infördingar
4. Underrättelsetjänst

Gameplay

varenda runda startar med att ledare för respektive lag bygger sina baser liknande något strategispel

det är alltid "alla mot alla" men för att tjäna pengar till tex bättre vapen måste de olika lagen köpa och sälja olika varor med varandra

(de kan välja att inte göra det men det går nog åt helvete då)

varje lag har olika egenskaper och olika varor
men spelet skall som sagt inte vara enbart ekonomiskt utan även ett krigsspel alá Battlefield serien med vissa rpg inslag

Spelmotor

Jag hade tänkt mig en spelmotor som skulle likna cryengine väldigt mycket men inte closedsource utan opensource!

miljön skall vara förstörbar alá crysis och det ska vara bra fysik (med ragdoll effekter etc), djungel skall autogenereras likt speedtree

men nu fick jag hjärnsläpp, skulle vara trevligt om någon kunde joina mig


signatur

Bengebolle

Medlem

Lite synpunkter:

  • Om det är "alla mot alla", varför ha både regering och underrättelsetjänst?

  • Om du tänkt dig ett mmo, hur funkar det med att "varje runda" inleds med basbyggande?

Kul idé annars


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem
Skrivet av w4rhog:

Lite synpunkter:

  • Om det är "alla mot alla", varför ha både regering och underrättelsetjänst?

  • Om du tänkt dig ett mmo, hur funkar det med att "varje runda" inleds med basbyggande?

Kul idé annars

tack gillar konstruktiv kritik

Svar1: underrättelsetjänsten är CIA

Svar2: ledarna får en viss tid på sig på att placera sina basern när något lag utplånat de andra lagens baser vinner det!

under den tiden ledarna placerar ut baser är servern stängd, rundorna är väldigt långa (en runda kan pågå i flera dygn)

jag hade även tänkt mig ett hierarktiskt ranking system (du börjar som soldat slutar som ledare)
du går upp rank genom att döda många, eller vara bra på att förhandla

Fråga: Har du någon kunskap om spelutveckling?, i så fall är du intresserad av att gå med i projektet


signatur

Bengebolle

Medlem
Skrivet av rbnlenin:

Fråga: Har du någon kunskap om spelutveckling?, i så fall är du intresserad av att gå med i projektet

Svar: Nej, men säg till när du behöver betatestare

Skrivet av rbnlenin:

ledarna får en viss tid på sig på att placera sina basern när något lag utplånat de andra lagens baser vinner det!

under den tiden ledarna placerar ut baser är servern stängd, rundorna är väldigt långa (en runda kan pågå i flera dygn)

Hmm, låter omständigt. Brukar bli ett jävla gnällande på mmospelare då servern är nere/stängd.

Jag tror att en bättre lösning vore någon slags slumpad basplacering, alternativt att serveradmin sköter det. Eller varför inte fasta baser, fast olika mål?

Kom att tänka på en annan sak:

Skrivet av rbnlenin:

3. Infördingar

När jag hör infödingar, så tänker jag på små killar iklädda höftskynken och beväpnade med blåsrör/pilbågar. Blir det inte väldigt obalanserat då? Eller kompenseras detta av nån slags stealthbonus i djungelterrängen?


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

Skulle det inte vara bättre med en "oändligt" pågående runda,
där det går ut på att strida för att döda varandras baser,
och ta områden med resurser av olika slag.
Dör ett lags bas får de dra sig till ett annat område och bygga upp sin bas där istället.
På så sätt slipper man att stänga ner servrar ju

Medlem
Medlem
Skrivet av w4rhog:
Skrivet av rbnlenin:

Fråga: Har du någon kunskap om spelutveckling?, i så fall är du intresserad av att gå med i projektet

Svar: Nej, men säg till när du behöver betatestare

Skrivet av w4rhog:
Skrivet av rbnlenin:

ledarna får en viss tid på sig på att placera sina basern när något lag utplånat de andra lagens baser vinner det!

under den tiden ledarna placerar ut baser är servern stängd, rundorna är väldigt långa (en runda kan pågå i flera dygn)

Hmm, låter omständigt. Brukar bli ett jävla gnällande på mmospelare då servern är nere/stängd.

Jag tror att en bättre lösning vore någon slags slumpad basplacering, alternativt att serveradmin sköter det. Eller varför inte fasta baser, fast olika mål?

Hmm det har du rätt i ...

Skrivet av w4rhog:

Kom att tänka på en annan sak:

Skrivet av rbnlenin:

3. Infördingar

När jag hör infödingar, så tänker jag på små killar iklädda höftskynken och beväpnade med blåsrör/pilbågar. Blir det inte väldigt obalanserat då? Eller kompenseras detta av nån slags stealthbonus i djungelterrängen?

har tänkt på det med glömde att skriva innan,

givetvis måste detta balanseras genom tex bonusar för de olika lagen, absolut

Skrivet av Nic2:

Skulle det inte vara bättre med en "oändligt" pågående runda,
där det går ut på att strida för att döda varandras baser,
och ta områden med resurser av olika slag.
Dör ett lags bas får de dra sig till ett annat område och bygga upp sin bas där istället.
På så sätt slipper man att stänga ner servrar ju

någon gång måste man stänga ner servrarna för tex patchning

Fråga:

Hur skall jag börja, vilket programmerings språk är det bästa att lära sig osv?


signatur

Bengebolle

Medlem

Nu har vi ett eget forum

Lenin/Stalin production

skriv i recruitment om ni vill vara med


signatur

Bengebolle

Inaktiv

behöver ni hjälp för att komma tillbaka ner på jorden så kan jag stå till ert befogande.
ett mmorgp/mmofps med en crysis2 motor med 'bra fysik' t ex ragdolls.....jo just det

alltså, visst. det är jätte kul att komma på spelidér, men..alltså....nej

Medlem
Skrivet av F3D:

behöver ni hjälp för att komma tillbaka ner på jorden så kan jag stå till ert befogande.
ett mmorgp/mmofps med en crysis2 motor med 'bra fysik' t ex ragdolls.....jo just det

alltså, visst. det är jätte kul att komma på spelidér, men..alltså....nej

jo jag vet, men jag tror inte jag sa cryengine 2, eller?(om jag nu sa det så menade jag cryengine1)
och ragdoll skulle visst fungera i ett mmofps/rpg (#Huxley!; som kommer att använda unreal 3 motorn)

tänkte btw använda Blender Game Engine eller någon annan open source motor


signatur

Bengebolle

Inaktiv
Skrivet av rbnlenin:

ragdoll skulle visst fungera i ett mmofps/rpg

jo jo, självklart funkar allt överallt om man tar sig i kragen.
men det är ju inte nått man gör på en helg precis :\

Medlem
Skrivet av rbnlenin:

det är alltid "alla mot alla" men för att tjäna pengar till tex bättre vapen måste de olika lagen köpa och sälja olika varor med varandra

(de kan välja att inte göra det men det går nog åt helvete då)

varje lag har olika egenskaper och olika varor
men spelet skall som sagt inte vara enbart ekonomiskt utan även ett krigsspel alá Battlefield serien med vissa rpg inslag

Tillverkar varje lag varorna eller de växer på träd?
Vad ska lagen med varorna till?

Medlem
Skrivet av zxan:
Skrivet av rbnlenin:

det är alltid "alla mot alla" men för att tjäna pengar till tex bättre vapen måste de olika lagen köpa och sälja olika varor med varandra

(de kan välja att inte göra det men det går nog åt helvete då)

varje lag har olika egenskaper och olika varor
men spelet skall som sagt inte vara enbart ekonomiskt utan även ett krigsspel alá Battlefield serien med vissa rpg inslag

Tillverkar varje lag varorna eller de växer på träd?
Vad ska lagen med varorna till?

sälja till varandra tjäna pengar och skaffa bättre vapen

Skrivet av F3D:
Skrivet av rbnlenin:

ragdoll skulle visst fungera i ett mmofps/rpg

jo jo, självklart funkar allt överallt om man tar sig i kragen.
men det är ju inte nått man gör på en helg precis :\

så sant men det kommer nog ta ett tag


signatur

Bengebolle

Medlem
Skrivet av rbnlenin:
Skrivet av zxan:

Tillverkar varje lag varorna eller de växer på träd?
Vad ska lagen med varorna till?

sälja till varandra tjäna pengar och skaffa bättre vapen

Det var inte svar på frågan vad ska lagen med varorna till när dom nu har köpt dom?


signatur

För din skull: www.piratpartiet.se

Medlem
Skrivet av Burglar:
Skrivet av rbnlenin:
Skrivet av zxan:

Tillverkar varje lag varorna eller de växer på träd?
Vad ska lagen med varorna till?

sälja till varandra tjäna pengar och skaffa bättre vapen

Det var inte svar på frågan vad ska lagen med varorna till när dom nu har köpt dom?

sälja till varann! (byta mot användbar valuta)


signatur

Bengebolle

Medlem
Skrivet av rbnlenin:

sälja till varann! (byta mot användbar valuta)

Men varför ska de göra det? Jag trodde de var fiender...

Mitt förslag är att man istället får inkomst för kontrollerade utposter, detta fungerar isf också som motivation för att ta fler baser.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem
Skrivet av w4rhog:

Mitt förslag är att man istället får inkomst för kontrollerade utposter, detta fungerar isf också som motivation för att ta fler baser.

Låter ju som en mycket bättre idé!

Edit!: fixade ett fel!

Inaktiv

Du ska använda Blender Gamer Engine.... Hmm..... Dan har ingen inbyggd MP-stöt så du får Pyton-koda en egen eller ta en som finns, såg nån någonstans.

Ragdoll, Softbodies (kratrar i terrängen osv...) och fluid-simulation (för vatten) klararn utan problem, men det kan vara ett problem att synkan över ~1 000 spelares datorer.

Medlem
Skrivet av JeX:

Du ska använda Blender Gamer Engine.... Hmm..... Dan har ingen inbyggd MP-stöt så du får Pyton-koda en egen eller ta en som finns, såg nån någonstans.

Ragdoll, Softbodies (kratrar i terrängen osv...) och fluid-simulation (för vatten) klararn utan problem, men det kan vara ett problem att synkan över ~1 000 spelares datorer.

kar kollat på den lite


signatur

Bengebolle

Medlem

Låter som en bra idé, blir väldigt gärna Alpha/Beta testare.

Inaktiv
Skrivet av rbnlenin:

Fråga:
Hur skall jag börja, vilket programmerings språk är det bästa att lära sig osv?

Jag skulle föreslå att du lärde dig objekt-orienterad programmering som Java och C++.
Det finns många guider på nätet där du kan lära dig dessa språk.
Att föredra är ju Java då det är platforms oberoende.
Men, kom ihåg att det tar tid att lära sig att programmera i dom här programmerings språken,
det är inget du lär dig att använda fullt ut på en vecka.

Sedan bör du ta reda på hur en spel motor fungerar. Om du ska bygga en från grunden vill säga. Annars finns det många bra gratis varianter på nätet. Kolla in http://www.devmaster.net/engines/
där har dom en hel del länkar till gratis och kommersiella spel/grafik motorer.

Och lycka till med spelet... låter som en riktigt bra grund idé.

Medlem

Laug32bit: nä en vecka hade jag inte riktigt räknat med


signatur

Bengebolle

Medlem

Hahaha, bra skit!! Lycka till!


signatur

---
Boo!

Medlem
Skrivet av rbnlenin:
Skrivet av Burglar:
Skrivet av rbnlenin:
Skrivet av zxan:

Tillverkar varje lag varorna eller de växer på träd?
Vad ska lagen med varorna till?

sälja till varandra tjäna pengar och skaffa bättre vapen

Det var inte svar på frågan vad ska lagen med varorna till när dom nu har köpt dom?

sälja till varann! (byta mot användbar valuta)

Kanske som att lagen skaffar sig lite allierade (som man aldrig kan lite på ) sen byter de lite "quest" saker i trade som de sedan lämnar tillbaka i sin bas för att ge lager mer pengar. Pengarna används sedan till att förinta sina motståndare och sätta dolken i ryggen på sin handelspartner.

Skulle vara något nytt och annorlunda i alla fall.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv

En liten fråga, vad "motiverar" fotsoldaterna att faktiskt lyda order? De personliga rättigheterna, jag kallar det civil olydnad, är något som folk i mmo's håller hårt vid...

Kan tänka mig order samt följderna efter något i stil med...

*Group alphaBetaThree, travel to sector two, on the double etc...
*This is group alphaBetaThree, stfu! we're farmin' gold 'ere
*wtf! i'm your commander and you will do as I tell you
*piss off, I'm not paying to take orders from some 9 year old...

och på det följer en hel del onyttiga ord och drösvis med personpåhopp.

Medlem

Kul idé!

Frågor:
- Miljoner spelare... Hur många kan vara realistiskt med det upplägg Du beskriver egentligen? Om man nu skall bygga baser och sånt borde man kanske tänka mer i banorna kring hundratals spelare per lag?
- Vad menar Du med runda? Är det som i BF-serien där rundorna tar minuter-timmar eller mer som i WWII online där de kan ta låååång tid?
- Man ser en ganske tydlig roll för tre av lagen, men vad skulle underättelsetjänsten ha för del i spelet? De vinner ju inte mycket på att erövra territorie om man ser dem ur en traditionell roll.

Förslag/Idéer:
- Jag tror att den ekonomiska delen behöver vara knuten till krig för att motivera byggandet av baser. Annars kandet bli svårt att få casual/youngsters/vanliga spelare att bidra till laget. Till exempel kan det finnas ett npc-lag som man måste erövra mark från för att kunna bygga sin bas vid start av rundan. Vidare kan man kanske tänka sig att man samlar resurser genom att kriga mot både npc-laget och de andra "spelade" lagen.
- Jag tror att det är svårt att få en överhövdingfunktion att fungera, se gärna BF2 som referens. Kanske om man spelar väldigt långa rundor, men då måste man på något sätt förtjäna den positionen och den bör dessutom inte vara knuten till en person/account eftersom det skulle bli svårt att spela 24/7 för den personen. Kanske skulle en guild/klan/armé struktur med petitions kunna vara något?

Jag kan tyvärr inget om spelutveckling - annars kunde det ha varit spännande att delta!

Inaktiv

> 2006-12-07 <

framsteg sen dess?

Medlem

Ser sannerligen tomt ut på forumet ^_^


signatur

Videomupp

Medlem

Ouch! Undrar hur länge man måste vara med för att lära sig titta på datumen på trådarna? ^^

Medlem
Skrivet av F3D:

> 2006-12-07 <

framsteg sen dess?

ja faktiskt, har pillat en del med 3ds max och maya sen så har jag lärt mig lite c++, plus att jag skapat concept art som ni verkligen inte vill se (ovackert)
hade tänkt att publicera att par bilder på grejerna när jag tagit mig en lite längre bit, typ vet hur man verkligen använder 3ds max och maya
(vet faktiskt inte vilken som är bäst och lättast maya eller max hmm...?

det går rätt segt nu faktiskt, skulle behöva fler folk jag har inte så jättemkt tid över (på helger och torsdagar )

har tänkt lite nu på att skaffa ihop ett fett gäng från lite överallt här i norden

brainstorma och börja lite smått sedan försöka licensiera någon okej motor eller vara hardcore dvs bygga en egen motor
(jag har inte tänkt mig att detta skulle ta några månader bara snarare några år innan det har kommit fler sedan ytterliggare ett par år innan announcement sen ytterliggare ett par år innan release)


signatur

Bengebolle

12
Skriv svar