Har någon installerat Vista ännu?

Medlem
Har någon installerat Vista ännu?

Är det någon av er som kanske sitter på ett företag (eller har ett eget), där Windows Vista används?

Är detta nya (förhoppningsvis fantastiska) OS släppt?
Har ni endast testat Beta-varianter?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Jag kör Windows Vista Ultimate x64 just nu. Över 2 veckors uptime hittills!


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

Är det något som har krånglat? Några program eller spel? Hur är Aero? Har du allt "ögongodis" på? Fungerar spel? Fungerar alla extrafunktioner som direktväderrapport och sånt?

Berätta!


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Jag körde vista ett tag, och det flöt faktiskt på bra.

En snabb och enkel installation. Installationen tog ca 20 minuter och i den fick du ställa in små inställningar.
Man möttes av en härlig inloggning och sedan av ett härligare windows - vista var igång. Det första man la märket till var ju självklart hur snyggt det var. Du har säkert sett bilder på det, men det känns nästan snyggare när man kör det själv.
Det första man började leka med var väl inställningarna för bakgrund och tema. Det går att ändra färg på temat, och det finns ett stort urval av bakgrunder att välja på (utan att leta@internet).

Som du säkert vet så finns det så kallade gadgets, funktioner till höger på skrivbordet. Det finns klockor, RRS-reader, och andra små funktioner. Det följer med ca 10 stycken sånna, men det går att ladda hem fler. Det var lätt att välja vad man ville ha, och även att ställa in rätt inställningar på dom.
Det är effekter överallt. När du öppnar en ruta, trycker någonstans. Jag gillar det, dock är detta en anledning till att vissa väljer bort vista.

Jag har en hyfsat bra dator och då flyter vista på bra.
Det känns faktiskt som operativsystemet flyter på snabbare än XP. Hur det går till vet jag inte, men det kanske beror på att man är så inne i effekterna. Så har du en bra dator så bör vista flyta på mer än bra.

Dock började jag få en del problem direkt. Det första jag lade märket till var att ljudet inte fungerade. Dock löstes detta genom att ladda hem creatives vista-drivrutin. Jag installerade Vista för en sak, och det var om ett hopp, att få igång mitt spel Battlefield 2142. Dock gick detta rent åt skogen. Grafiken buggade sig och det gick inte och se menyerna i spelet.
Dock löste sig detta genom att ställa in spelet i windowed, vilket jag inte tänkte spela i. Dock hade jag fortfarande kvar mitt lagg och detta är varför jag avinstallerade vista igen.

Jag verkar inte vara helt ensam om att ha detta problem. Dock vet jag inte om det endast gäller BF2142 eller andra spel, men jag antar att vista bör fungera med dom flesta.

Har du en bra dator och gillar alla effekter så är vista gjort för dig. Tänk dock på att alla drivrutiner inte finns till allt, så det blir lätt problem. Dessa kommer säkert med tiden, så det finns anledningar att vänta ett tag innan installationen.
Dock fungerar dom flesta programmen som dom ska, så det är egentligen bara att köra på.

+ Enkel och snabb installation
+ Härligt att se på och sköna effekter
+ Lätt att ställa in och hitta

- Krävs en bra dator
- Finns inte särskilt många drivrutiner

Kan rekommendera Vista, men kanske inte om du enbart är ute efter att spela.


signatur

snestreck woicer

Medlem

Tack för ett fantastiskt utförlig presentation.

Jag kommer vänta några månader med Vista plus att jag vill skaffa ny dator tills dess.

Visst kommer jag spela en hel del men jag måste få igång mina arbetsprogram som: Adobe Photoshop/Illustrator/Premiere/AfterEffects etc.
Vad jag förstår så "krigar" MS och Adobe lite. MS kommer med nya grafiska program som ska konkurrera ut Adobes men jag hoppas att dessa program ska fungera problemfritt i Vista ändå.

Om någon har fler erfarenheter får ni gärna skriva om dessa. Spännande att höra.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Problem jag har är att jaginte hittat något antivirus som fungerar bra med Vista och att många spel lider av grafikbuggar som jag antar beror på omogna grafikdrivrutiner.
Annars har det mesta fungerat bra.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

Meningslöst att installera ett nytt OS innan första servicepacket.


signatur
Medlem

Photoshop fungerade, men testade aldrig premiere.
Tror inte microsoft medvetet skulle 'spärra' photoshop från vista, det låter dumt. Här är även några bilder jag hittade. Visar från en sida (@ internet) och gadgets.
Till er som ska kommentera 'habbobilden', nej jag spelar inte habbo, är endast på forumet.

http://img376.imageshack.us/img376/2946/bild1fe1.png
http://img362.imageshack.us/img362/1245/bild2zg8.png
http://img485.imageshack.us/img485/7071/bild3py0.png
http://img463.imageshack.us/img463/5188/bild4te0.png


signatur

snestreck woicer

Medlem

ser nästan exakt ut som mitt xp, fast jag kan inte "snurra" på mapparna så klart


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Vista är mer än en kosmetisk uppdatering.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

Det är ju inte riktigt korrekt


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av Notumforce:

Det är ju inte riktigt korrekt

Du är mer än 70% vatten.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Inaktiv

Bara jag som tycker att Aero är grymt stort och fult, precis som default theme i Windows XP? Det första jag gör när jag installerar XP är att byta till "Windows Classic", för att inte alla "bars" och annat ska ta upp halva skärmen.

Inaktiv

Det går att ändra


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Medlem

Jag längtar tills att få testa Aero. Jag jobbar med grafisk design så det är viktigt för mig, just utseendet. Sen är det ett plus om OS:et är stabilt också...
Gillar Apples gränssnitt och oppas MS lärt sig lite av dem och på de bilder man sett så verkar det som det.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Aero är riktigt snyggt


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Åt upp ~42% ram idle med bara skrivbordet framme, av 2gb. Med samtidigt så flöt det på ganska bra. Testade dock inga spel.


signatur
Inaktiv
Skrivet av yonaz:

Problem jag har är att jaginte hittat något antivirus som fungerar bra med Vista och att många spel lider av grafikbuggar som jag antar beror på omogna grafikdrivrutiner.
Annars har det mesta fungerat bra.

Virusprogram till Vista finns visst! AVG funkar hur bra som helst till Vista...


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Medlem
Skrivet av oLjud:
Skrivet av yonaz:

Problem jag har är att jaginte hittat något antivirus som fungerar bra med Vista och att många spel lider av grafikbuggar som jag antar beror på omogna grafikdrivrutiner.
Annars har det mesta fungerat bra.

Virusprogram till Vista finns visst! AVG funkar hur bra som helst till Vista...

Ja, om du kör 32 bitars. Finns inge stöd än idag för x64 Operativ i AVG.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Nod32 har stöd för vista, både 32 och 64.
Vista använder en teknik som heter SuperFetch eller nåt sånt för att använda ramminnet så effektivt som möjligt, lägger in program du använder ofta i minnet för snabbare uppstart osv.. Använder upp till 50% för det men rensar bort sånt såfort nåt annat program behöver det.

Medlem

Tycker det påminner lite om Kubuntu (som jag har installerat som andra-operativ), eller Linux för den delen.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Inaktiv

Vill man ha Vistatema så finns det ju bara att ladda hem för dom som inte orkar installera vista för att få det snygga (som jag )

Medlem

Fungerar Aero i temat på samma sätt som i riktiga Vista då?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

nix


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

För er som gilalr vista uttseendet så finns det massvis med massa grje som man kan ladda ner för att få vista themen själv kör jag på en som funkar utmärkt och är snyggare än XP (börjarde bli tråkigt med den blåa runda känslan).

[http://www.softpedia.com/progDownload/Universal-Vista-Inspira...]

Funkar superbt, och snyggt


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Inaktiv

signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

har inte jag sagt åt dig att du ska hålla dig i linux-sektionen :evil:


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Tomzi:

För er som gilalr vista uttseendet så finns det massvis med massa grje som man kan ladda ner för att få vista themen själv kör jag på en som funkar utmärkt och är snyggare än XP (börjarde bli tråkigt med den blåa runda känslan).

[http://www.softpedia.com/progDownload/Universal-Vista-Inspira...]

Funkar superbt, och snyggt

"I like.. niiice... How much?"


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

har inte jag sagt åt dig att du ska hålla dig i linux-sektionen :evil:

mja, jag bara tänkte göra människor uppmärksamma på att konkurrensens 3ddesktop (beryl/compiz/looking glass(solaris)) redan finns tillgänglig och till skillnad från microsofts skrotbygge går köra på hårdvara som inte var speciellt het ens för fyra-fem år sedan.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

hehe, du kan inte komma med sakliga argument för linux, detta är förnekelse-sektionen... eller, ehum... windows-sektionen menar jag såklart


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

12
Skriv svar