MP3 rip-program sökes..

Medlem
MP3 rip-program sökes..

Vill gärna rippa mina CD skivor till MP3 men nu har jag tröttnat på MusicMatch programmet och undrar om nån kan tipsa om ett vettigt MP3 rip program, så billigt som möjligt (helst gratis såklart ).

Inaktiv

eac med lame.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Audiograbber med lame!

Edit: La till länken till audiograbber!

Medlem

Enklaste alternativet, dock med mindre finesser än övriga: Windows Media Player.

Medlem

rippar wmp verkligen till mp3? för mig att jag fick mina låtar i .wav.. fast det kanske man kan ändra nånstans?

Medlem

Tackar för tipsen. Har tankat hem och provkört Audiograbber. Funkade utmärkt. Skall prova EAC så småningom.

Inaktiv

eac är enda programet jag vet om för windows som gör några egentliga ansträngningar för att kontrollera att det som läses verkligen är vad som ligger på skivan. resten spelar rysk roulette...

wmp rippar säkerligen mp3, men jag skulle inte sätta någon större tilltro till den encoderns kvalité...

allra bäst är förståss att använda eac och koda med flac. sedan kan man använda dbpoweramp för att konvertera till snålkodad mp3 (eller ännu hellre ogg) när man behöver lägga över filer till sin bärbara spelare.

att ha alla filer rippade med bra mjukvara och kodade i ett förlustfritt, oss-format garanterar att man aldrig behöver göra om hela jobbet senare.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Visst rippar wmp till mp3, 192Kbps är inga problem.

Inaktiv

bitrate != kvalité

jämför en smårepig eller kopieringsskyddad cd genom eac/lame 160kbps/vbr med musicmatch/xing 160kbps/cbr, exempelvis. för en mer rättvis codec-mot-codec-jämförelse kan man ju köra båda med cbr, men bara för att illustrera principen...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Musicmatch har jag blivit rekommenderad att anväda för det kvalitativa rippandet, men nolimitsoya, du menar då att även musicmath, som håller en hög standard (enligt "folk"), ser vekt ut jämfört med EAC?

Inaktiv

eac innehåller ingen encoder om man inte lägger till det själv, så det är lite svårt att jämföra så, men eac rippar helt klart mer noggrant än de flesta (alla?) andra, och lame är en bättre encoder än xing - vilken musicmatch använde sist jag kollade...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Jo, menade EAC med lame vs. MMJ med xing.

Gjorde några tester själv genom att konvertera en EAC rippad wav-fil till mp3 med lame och samma wav-fil kördes i MMJ med xing. Märkte ingen skillnad måste jag säga (192 och 320 var det i.o.f.s så variationerna är nog små).
Men jag rekommenderar ändå inte Musicmatch för det programmet har alldeles för mycket klyddkladd i sig (enda anledningen faktiskt).

Kör också med EAC/lame tillsvidare.
Hum skulle vara bra o lära sig de där lame kommandona...

Inaktiv

Har kört EAC och lame i ett par år nu och har inte fått ett enda felrippat spår hittills.

Här får du serverat på fat hamstern: En massa info

Medlem

Mums! Smakade gott Rogge. Tack

1
Skriv svar