Defragmenteraren

Medlem
Defragmenteraren

tjena, jag undrar vilken som är den absolut bästa defragmenteraren som finns ute.
den inbyggda verkar inte funka, har kör typ 5 defragmentationer(stavning?) idag och varje gång jag analyserar så står det att jag bör defragmentera.
fragmenten är också huller om buller, skall väl vara ganska sorterat färg för färg?

tack på förhand


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv

vilka filer är det som är fragmenterade? ingenting bör vara sorterat efter färg.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

vilka filer det är vet jag ju ej. jag bara defragmenterar eftersom man ska ju göra det nån gång då och då.
så länge "analysera" säger att jag borde defragmentera ska jag göra det då? och hur många ggr kan ja vara tvungen att göra det?
första gången jag defraga tog det ett tag sen efter 4 ggr så gick det typ på 1 min.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

det finns ju alltid något att defragmentera. själv kör jag diskeeper, och har det inställt på att gå igång tillsammans med skärmsläckaren...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

kolla upp vilka filer det är först. det bör den tala om efter analysen.
enda sättet att få ner fragmenteringen är att använda ett vettigt filsystem, men windows har tyvärr inget.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Det kan inträffa att om du har alltför lite utrymme kvar så kan man inte utföra defragmenteringen. Pröva då att tillfälligt flytta lite filer till en annan disk, t.ex. en USB-disk, och försök igen.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

enda sättet att få ner fragmenteringen är att använda ett vettigt filsystem, men windows har tyvärr inget.

haha, missionären från linux-mjukvara är här igen


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

men det är sant jue!


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

hehe, jag tror dig


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

windows defragmenterare fungerar bra för mig, du måste ha minst 15% ledigt för att kunna diskfragmentera.

Medlem

jo det har jag så inget med utrymme att göra.
testade ett annat O&O Defrag och den höll på att defraga i 3 timmar och sen när jag analyserade med windows inbyggda sa den att jag fortfarande behövde defragmentera


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

kör med perfectdisk, tycker jag löser uppgiften bra.

Vissa stora filer ex avi kan bli fragmenterade och går sen inte att defragmentera av det skälet så har jag inga avi filer uppackade utan ligger alltid rarade eller tarade beroende på syfte varav , det mycket enklare går att underhålla sitt system.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

PerfectDisk är grymt som fan. Ett mycket bra tips..

Inaktiv

dirms och buzzsaw är också bra, men innan tipsen om mjukvara (speciell sådan som kostar pengar) börjar hagla - och fullständigt tar överhanden - är det ju bra att reda ut om det faktiskt finns ett problem, dvs ta reda på just vilka filer det rör sig om, hur stora de är och antalet fragment som skapas/inte går bli av med.

detta är ju inte direkt svårt...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Kan det inte vara så att O&O och Disk defragmenter defragmenterar på olika sätt och därför rapporteras fragmentation på disken? Programmen bråkar alltså om vart filerna skall ligga

Medlem

Som nolimitsoya säger sjävklart ska man ju se om man kan lösa det hela med det som följer med windows.

Alt det jag nämde tidigare vet man vilken fil som orsakar problem och defrag inte hjälper så kan man ta bort den filen .

filmer och stora datafiler i spel brukar vara största bovarna.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Ah, alright. Det där hade jag ingen aning om. tack.

Inaktiv

ffa vill man ju veta varför man ständigt får fragmenterade filer i sådan mängd - om det nu är det, vilket ju bör tas reda på. kikar man bara i analys rapporten så får man en stor del av svaret på första frågan, och hela svaret på andra.
att det inte är gjort redan, när tråden snart dragit iväg till en hel sida, är lite... oroväckande.

/me kommer lika osökt som peter harrysson att tänka på en viss tråd i hårdvaruforumet...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

chilla biffen är ju löst


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

har fixat rapporten nu(glömde bort denna tråden lite sry)

Volym (C:)
Volymstorlek = 28,63 GB
Klusterstorlek = 4 kB
Använt utrymme = 13,19 GB
Ledigt utrymme = 15,43 GB
Ledigt utrymme i procent = 53 %

Volymfragmentering
Total fragmentering = 13 %
Filfragmentering = 26 %
Fragmentering av ledigt utrymme = 1 %

Filfragmentering
Totalt antal filer = 60 581
Genomsnittlig filstorlek = 321 kB
Totalt antal fragmenterade filer = 158
Totalt antal överskjutande fragment = 70 517
Genomsnittligt antal fragment per fil = 2,16

Fragmentering av växlingsfil
Växlingsfilens storlek = 1,50 GB
Totalt antal fragment = 55 410

Mappfragmentering
Totalt antal mappar = 6 636
Fragmenterade mappar = 2
Antal överskjutande mappfragment = 14

MFT-fragmentering (Master File Table)
Total MFT-storlek = 89 MB
Antal MFT-poster = 68 578
Procent av MFT som används = 75 %
Totalt antal MFT-fragment = 3

--------------------------------------------------------------------------------
Fragment Filstorlek Mest fragmenterade filer
12,025 1,024 MB \Program\Atari\Fahrenheit\BigFile_PC.d02
1,571 370 MB \Program\KONAMI\Pro Evolution Soccer 6\dat\e_sound.afs
1,015 543 MB \Program\KONAMI\Pro Evolution Soccer 6\dat\0_sound.afs
79 1 kB \Documents and Settings\Simon UA Lindström\ntuser.dat.LOG
31 1 MB \Documents and Settings\Simon UA Lindström\Lokala inställningar\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\lxct6ltq.default\Cache\_CACHE_002_
24 3 MB \Documents and Settings\Simon UA Lindström\Lokala inställningar\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\lxct6ltq.default\Cache\_CACHE_003_
23 996 kB \Documents and Settings\Simon UA Lindström\Lokala inställningar\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\lxct6ltq.default\Cache\_CACHE_001_
14 56 kB \Documents and Settings\Simon UA Lindström\Lokala inställningar\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\lxct6ltq.default\Cache
12 566 kB \Documents and Settings\Simon UA Lindström\Mina dokument\Mina mottagna filer\scarface19991359502467\Tidigare\pipiruchitho3086309827.xml
9 356 kB \Documents and Settings\Simon UA Lindström\Mina dokument\Mina mottagna filer\scarface19991359502467\Tidigare\sir_ronaldo1559078111.xml
8 457 kB \Documents and Settings\All Users\Application Data\Microsoft\Dr Watson\drwtsn32.log
8 122 kB \System Volume Information\_restore{9027DD9E-F0B4-4C7D-81A6-1264DD188366}\RP254\change.log
7 276 kB \Documents and Settings\Simon UA Lindström\Application Data\vlc\cache\plugins-04041e.dat
7 763 kB \Documents and Settings\Simon UA Lindström\Lokala inställningar\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\lxct6ltq.default\XUL.mfl
5 79 kB \Documents and Settings\Simon UA Lindström\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\lxct6ltq.default\bookmarks.html
5 79 kB \WINDOWS\system32\nvapps.xml
5 472 kB \Documents and Settings\Simon UA Lindström\Lokala inställningar\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\lxct6ltq.default\Cache\138AAF69d01
4 113 kB \Documents and Settings\Simon UA Lindström\Lokala inställningar\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\lxct6ltq.default\Cache\8BA8B1C3d01
4 122 kB \Documents and Settings\Simon UA Lindström\Lokala inställningar\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\lxct6ltq.default\Cache\68EAD88Fd01
4 145 kB \Documents and Settings\Simon UA Lindström\Lokala inställningar\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\lxct6ltq.default\Cache\09A0D833d01
4 27 kB \WINDOWS\system32\wbem\Logs\wbemess.log
3 76 kB \Documents and Settings\Simon UA Lindström\Lokala inställningar\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\lxct6ltq.default\Cache\02F7DB9Cd01
3 338 MB \Program\KONAMI\Pro Evolution Soccer 6\dat\f_sound.afs
3 58 kB \Documents and Settings\Simon UA Lindström\Lokala inställningar\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\lxct6ltq.default\Cache\32287471d01
3 48 kB \Documents and Settings\Simon UA Lindström\Lokala inställningar\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\lxct6ltq.default\Cache\3335E131d01
3 48 kB \Documents and Settings\Simon UA Lindström\Lokala inställningar\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\lxct6ltq.default\Cache\3335E221d01
3 49 kB \Documents and Settings\Simon UA Lindström\Lokala inställningar\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\lxct6ltq.default\Cache\94CAC43Ad01
3 28 kB \Documents and Settings\Simon UA Lindström\Lokala inställningar\Temp\IH761.tmp
3 80 kB \Documents and Settings\Simon UA Lindström\Lokala inställningar\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\lxct6ltq.default\Cache\0D3308D6d01

är det dessa filer du pratar om soya?

pes6 vill jag ju inte ta bort...


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv

nej, ta inte bort något. se istället om antalet fragment minskar för varje defragmentering, eller om det växer. för att du ska kunna defragmentera måste det finnas tillräckligt med sammanhängande ledigt utrymme någonstans för att du ska kunna flytta den största fragmenterade filen dit, och det borde det ju finnas.

prova ta bort swapfilen, köra defragmenteringen ett antal gånger med exvis dirms tätpackningsalternativ (räkna med att det tar tid) och återskapa sedan swapfilen igen.

i övrigt är det ju helt fantastiskt hur värdelöst ntfs är.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

mm ok men var ser man antalet fragment och var ligger swapfilen?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv
Skrivet av ScarFace:

Totalt antal fragmenterade filer = 158
Totalt antal överskjutande fragment = 70 517

ta en kik på hur din swapfil ser ut (tiotusentals fragment) så är det inte svårt att se varför minneshantingen inte riktigt fungerar som den ska...

edit: det första man bör göra när man installerat windows är just att plocka bort swapfilen, defragmentera med ett program som klarar av att packa filer korrekt, och sedan återskapa swapfilen men med ett fast värde.
i annat fall har man snart 55000 fragment som måste letas upp så fort något ska skrivas till - eller läsas från - swapfilen.
om man har lust kan man ju lösa fragmentationsproblemet med en egen partition för swapfilen, men det ska inte behövas om man gör rätt.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Ditt största problem är detta:

Fragmentering av växlingsfil
Växlingsfilens storlek = 1,50 GB
Totalt antal fragment = 55 410

Se för 17 till att ordna till detta! Sysinternals utility PageDefrag kan fixa till den biten.

Inaktiv

det är inte en permanent lösning, och inte en lösning på hela problemet heller. en sådan är redan föreslagen, i inlägget ovanför ditt.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

hur tar man bort swapfilen? vad är en swapfil igentligen?

asså kan i princip noll om sånt här...


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv

högerklicka my computer->properties->advanced->performance->settings->advanced->virtual memory->change->no paging file->starta om

gör allt som skulle göras, och skapa sedan en swapfil igen men med samma värde i rutorna initial- maximum size.

swapfilen är en fil dit data flyttas från ram-minnet när det inte verkar användas tillräckligt ofta, eller ram-minnet är fullt.

edit: jag var tvungen att starta windows för att leta reda på vad man skulle klicka och i vilken ordning. vet någon om man kan göra detta genom kommandotolken, och isf hur?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

ok ska gör det nu men frågar så länge. kan det möjligtvis vara detta som orsakar mitt infinite loop problem?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

ok startat om nu men osäker vilka siffror jag ska skriva in i Ursprunglig storlek resp. maximal storlek.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv

om du lägger ihop den mängd ram du har med den mängd swapminne du skapar bör du ha något mer än den mängd miine du någonsin kan tänkas använda.

går inte svara på, mao. dessutom kan du knappast ha blivit klar med defragmenteringarna på 5min, så börja med att göra saker i rätt ordning. att följa intruktioner är inte svårt.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

12
Skriv svar