Öppna portar

Inaktiv
Öppna portar

Om jag t.ex ska tanka ner något via torrent så kan det vara så att det stannar efter ett tag pga att min brandvägg/router begränsar mitt nätverk och att jag måste öppna en port.
Då undrar jag bara vilken port det gäller?

nj
Medlem

Det bör du själv kunna ställa in i bittorrent-programmet. Standardprogrammet använder normalt 6881-6889, men andra program brukar kunna ha andra portar, alternativt slumpmässigt välja port vid varje uppstart om man inte ställt in något själv.

Inaktiv

Ehm, behöver ett portnamn och är det TCP eller UDP?

/edit, läste lite slarvigt där om jag ska ställa in det i bittorrent så finns det först 20676 som används för incoming connections och sen kan man välja proxy - servrar, har det något med det att göra?

Medlem

det står ju i inställningarna vilken port din torrentklient använder...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

det står ju i inställningarna vilken port din torrentklient använder...

20676 som jag sa tidigare?
Och isf hur öppnar jag den?

Medlem

ja, men om du jämför tiden jag skrev inlägget med när du skrev din edit kanske du ser något

vet inte hur du öppnar den...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Men eftersom jag kan ladda ner vissa filer så är väl den porten öppen?
Eller vill den att man ska öppna en annan port för bättre anslutning?
Förlåt, men jag är inte riktigt säker på vad det är jag snackar om

Medlem

inte jag heller . om du kan ladda ner är ju porten öppen som du säger, är du säker på att problemet har med routern att göra?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

brandvägg/routern står det bara, och det är inte så att brandväggen blockerar torrent helt eftersom jag som sagt kan ladda ner ibland ..

Medlem

var står det?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Om du kör utorrnet så ser man en grön lampa om lyssnar porten är rätt figgad i brandväggen.

kan också vara att du maxar max antal connection som hårt är satt till max 10 i tcpip.sys

Finns program som höjer det till 50 istället detta bör bara göras om man laddar ner väldigt mycket samtidigt.
http://www.lvllord.de/

men som sagt ett bra torrent program visar om lyssnar porten är ok.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Not connectable
A firewall/router is limiting your network traffic. You need to open a port so that others can connect to you.

Medlem

Här finns det tutorial hur du stället in det.
Välj den router du använder så får du information om hur du gör.

1
Skriv svar