Hjälp med partitionering

Inaktiv
Hjälp med partitionering

Är jag i fel tråd och flummar, så säg gärna till, men jag hittade inte riktigt något annat ställe där mitt problem skulle passa...

Jag ska partitionera min hd. Den är nu på 250 gb, vill bara avsätta till windows.
Nu är det så här att en massa förståsigpåare ang datorer tycker helt olika om hur mycket windows "behöver" för att kunna arbeta. Har hört allt mellan 30 - 60 gb..
På min gamla dator som jag hade så sent som i torsdags (en ny nu) hade jag windows på 60 gb, plus alla program. Det var ungefär 26 gb stort. Och det var för att den hd'n var partionerad när jag köpte den, och jag orkade aldrig ändra på det.

Men hur mycket skulle ni föreslå att jag använder till windows plus program nu, när jag kan välja?
tack på förhand // Jasmine

Medlem

helt omöjligt att svara på då jag inte har en susning om vad du har för program, om du ska spara i programkatalogen o s v. Säger vi att du behöver 26GB för Windows plus alla program så är ju 30GB tillräckligt, mer än väl. Det förutsätter att du inte lägger en massa annat på den partitionen dock.
Varför inte bara ha en partition med bara Windows på typ 10Gb och all annan por... program på en annan partition. Lättare att installera om windows då med.

Ska antagligen ligga i mjukvarudelen.

Inaktiv

Hm, ja, jo.
Min fråga var väl egentligen om windows behöver något speciellt, tomt, "arbetsutrymme". Har verkat så på en del man har pratat med.

Inaktiv

nej, det behövs inte. (fast ett par mb:s marginal är ju bra )


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

njäe, kan ju vara bra att ha lite utrymme för att förenkla defragmentering kanske. sen är det bra att "låsa" swapfilen till en storlek, men det har väl inte direkt med formateringen att göra...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Nej, swapen kan man ju välja vilken partition man vill ha den på. Dock så läggs ju allt av default i systempartitionen som tempfiler o s v. Kan också flyttas, men man kanske kan göra det bekvämt för sig och tillåta allt sådant ligga på systemet och bara tillåta ett par extra GB för sådant.

Medlem
Medlem

har hört någonsans att det finns milisekunder att tjäna på att ha swapen på windowspartitionen eftersom man då kommer närmare diskens centrum där den läser lite snabbare...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

centrum? början, snarare.
läs- och skrivhastighet är ganska ointressant vid den sortens arbete; betydligt viktigare är hurlång tid det tar för läshuvudet att hitta swapfilen den ska skriva eller läsa dessa pyttemängder data i. swapfilen borde mao ligga så nära datat man arbetar med som möjligt.

nu spelar det ju ingen roll, eftersom det ändå är som att kollidera med en betongvägg i 300km/h när man behöver börja swap:a minne.
lösningen är att ha så mycket ram att man aldrig behöver det, och då spelar det ingen roll alls var swapfilen ligger. (eller om man ens har någon...)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

ok, soya saves the day igen

edit: med centrum menade jag alltså mitten på själva skivan, eller början om man så vill


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Åh. Tack alla för hjälpen

Ehm. Ska bara hitta skivan med programmet också.
Ville inte ha spel och windows (o program) på samma disk. Så här sitter jag med splitterny dator som är ett stort antal ggr bättre än min gamla, utan ett enda spel installerat efter hela 36 timmar. Börjar bli tråkigt att bara surfa..

Som sagt, ska leta upp skivan.

Inaktiv

mitten på självaskivan är inte början; det är slutet. diskar skriver utifrån och in.
annars hade de ju varit långsammare i början av disken, där man oftast har det mesta av sin data, och det hade ju varit dumt.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

mitten på självaskivan är inte början; det är slutet. diskar skriver utifrån och in.
annars hade de ju varit långsammare i början av disken, där man oftast har det mesta av sin data, och det hade ju varit dumt.

ok, då vet man det också


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar