Från windows till Linux?

Medlem
Från windows till Linux?

Tja på er!
Jag har haft windows i hela mitt liv och börjar dampa totalt på det, och jag funderar på att gå över till linux. lite frågor. jag arh förstått att det finns många olika linux, men vilken är bäst för en person som aldrig har testat det? och funkar det bra till spel? tex bf2

nj
Medlem

Ubuntu är nog en rätt bra dist att börja med (utgår från andras rekommendationer nu, har själv inte testat just den disten), Ubuntu finns i två andra varianter med, Kubuntu som bygger på KDE samt Xubuntu som bygger på Xfce.

När det gäller spel för Linux så kan det vara lite värre. Det är tyvärr inte så många spelutvecklare som erbjuder binärer för Linux, dock så finns det emulatorer som i viss mån klarar av att köra Windows-spel, Wine och Cedega.
Utöver det så kan hårdvarutillverkare inte vara fullt lika duktiga på att ordna ordentliga drivrutiner för Linux jämfört med Windows *host*ATI*host*.

Kan nog inte erbjuda så mycket mer hjälp än så då jag själv inte använder Linux för att spela, men förhoppningsvis så har infon iaf varit till lite hjälp

Medlem

Jag håller med nj att Ubuntu är en bra dist att börja med.
Men har inte en aning vilken dist som är bäst till spel.
Där emot så vet jag att den bästa Windows emulatorn är Cedga som kostar pengar. BattleField2 funkar endast på Cedega än så länge. Kolla dom här länkarna för att få reda på vilka spel som funkar:
Cedega speldatabas
Wine Programdatabas

Medlem
Skrivet av zxan:

BattleField2 funkar endast på Cedega än så länge. Kolla dom här länkarna för att få reda på vilka spel som funkar:
Cedega speldatabas
Wine Programdatabas

Fel, BF2 kan köras i wine bara att det finna vissa buggar och det kanske går segt: http://appdb.winehq.org/appview.php?iVersionId=3438
fast det var en gammal version av wine dom körde då.

Medlem

Beror lite på vad du har för mål med ditt byte. Om du vill installera ditt OP utan allt för mycket pill o konfande är tex Ubuntu (eller någon av dess syskon) ett bra alternativ.
Är du inte rädd för att mickla och lära dig lite på kuppen finns andra (kanske bättre) alternativ. Och nu menar jag inte att Ubuntu skulle vara värdelöst att lära sig *nix på, men du kastas inte direkt ner i den "djupa änden på poolen"

Medlem
Skrivet av Xphome:
Skrivet av zxan:

BattleField2 funkar endast på Cedega än så länge. Kolla dom här länkarna för att få reda på vilka spel som funkar:
Cedega speldatabas
Wine Programdatabas

Fel, BF2 kan köras i wine bara att det finna vissa buggar och det kanske går segt: http://appdb.winehq.org/appview.php?iVersionId=3438
fast det var en gammal version av wine dom körde då.

Det funkar i alla fall bättre med Cedega än så länge. Wine har hel del buggar att fixa än så länge.

Inaktiv

jag skulle nog rekommendera mepis framför ubuntu för en nybörjare. mycket av det man måste pilla igång i ubuntu fungerar redan från början, eftersom mepis inte är lika stränga med vilka licenser de accepterar för paket...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Jag prövade med Ubuntu ett tag och det var ju allt annat än lätt för en nybörjare

Mängder med kommandon man måste hålla koll på ju :/
Usch.. man kommer ju aldrig komma ifrån Windows om ubuntu är den lättaste av Linux Man orkar ju inte sitta och plöjja flera hundra sidor text för förstå lite heller... maybe the lazy doesn't deserve linux?

Jag spelar typ ALDRIG och använder min dator endast till pill i photoshop, filmskapande, lyssna på musik, kolla på film, chatta och surfa.

får väl kika in mepis


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Inaktiv

vad är det för kommandon man måste hålla koll på? vad jag vet går allt göra från den grafiska miljön, men vissa saker är snabbare och enklare via konsolen.

är det förresten någon som har funderat över hur många timmar det tog att behärska windows någorlunda? sett i det perspektivet är moderna linuxdistributioner _extremt_ lätta att lära sig och sätta sig in i.
sätt valfri 10årig, hästintresserad tjej framför en dator, med en windowsskiva i ena handen och en mepisskiva i andra, och se hur långt tid det tar att få ett användbart system.

räkna sedan tiden det tar innan något av dem går i småbitar pga något hon glömt skydda den ifrån, (virus, spyware, adware, fragmentering och allsköns otyg) och tiden det tar att hitta och installera ett program för den uppgift man vill ha utförd.
någon som vågar gissa en vinnare?

... och mepis är fortfarande betydligt lättare än ubuntu, men ubuntu är kanske (iaf en av) de(n) enklaste fullt ut gpl-kompatibla distributionerna.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Kommandon FTW.

Medlem

Soya, iof krånglade min dator helvette när jag skulle installera, och efter installationen.

Så en polare fick komma och leka mamma åt mig, han är en pro-linux hacker och använde samt visade mig massvis med kommandon. Kanske bara var för att han kunde dom?

Sen hade jag problem som fan med drivrutiner till saker och ting, det var ju inte det lättaste.

Samt hela katalog systemet kändes som arabiska jämnfört med windows

men men, jag är sugen på att ge det en till chans...


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Skrivet av SeniiL:

Jag prövade med Ubuntu ett tag och det var ju allt annat än lätt för en nybörjare

Och jag som tyckte det var föredömligt enkelt att byta till Ubuntu. Har aldrig sett tillbaka till Windows sedan dess, förutom de gånger jag sitter vid någon annan dator eller helt enkelt måste pilla i Windows med något. De tillfällena längtar jag tillbaka till terminalen och andra mysiga saker

Men visst måste man vara beredd att spendera tid på det, man måste ju lära om invant Windows-beteende. Välspenderade timmar, imo

Förstås, upplevelserna skiftar ju. Jag hade kanske tur att ha ett ganska kompatibelt system och slippa fippla alltför mycket med att få saker att funka de första, ovana timmarna.

Medlem

Okej, har nog med det att göra... Fattar fortfarande inte varför Ubuntu total vägrade min dator.

Slösade väl ett par dagar minst med installation, sen mängder med timmar tillsammans med polaren för drivrutiner och skit.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Du är inte ensam seniil att tycka linux är krångligt.

Själv är jag 30+ och tänker inte lära mig ett nytt operativsystem.

Testar linux distros då och då för att se om dom blivit bättre.

Och visst det sker framsteg men det tar för lång tid och jag ser det som en nackdel att så många ska vara med o besluta om vad ska vara och inte vara.

Men när jag är död och begraven kanske spel till linux kommer vara en hit.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

om du inte tänker lära dig något nytt är du rökt i vilket fall. "framsteg" är inte det samma som att bli windows, fast gratis. det kommer alltid krävas nyinlärning att byta system.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

om du vill testa linux eller något annat opertivsystem men inte vill/vågar/orkar köra dualboot kan man ladda ner och installera vmware server från www.vmware.com/download (kostar gratis)

sedan laddar du ner valfri linux-dist från http://www.vmware.com/vmtn/appliances/directory/cat/45 (torrent) packar upp och startar sedan från vmware.
nu har du ett virtuellt operativ system i windows som du kan växla mellan.

ett bra sätt att testa linux om man inte vill ta sig vatten över huvudet!

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

om du inte tänker lära dig något nytt är du rökt i vilket fall. "framsteg" är inte det samma som att bli windows, fast gratis. det kommer alltid krävas nyinlärning att byta system.

Har jag inte sagt däremot så kräver linux mer förståelse för vad saker gör på både ont o gott , det tror jag du kan hålla med om:)

Linux har pontential att bränmärka ms rejält men dom jobbar väldigt långsamt med det.

Det handlar inte om användarvänlighet vid vanlig dekstop använding.

Utan det handlar också om hur linux ska profilera sig some ett os för både gamers och dekstop användare , eller ska dom bara rikta in sig på dekstopanvändare.

Linxu har alltid satsat på desktop användning och det fungerar upperligt idag ,jag har inga problem med det ,men för en gamers så är det ett rent rh att få saker att fungera på ett smart och enkelt sätt imo.

Det är det jag oppnonerar mig emot att man är så trögstartade i linux världen..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Det är det jag oppnonerar mig emot att man är så trögstartade i linux världen..

Det jag opponerar mig emot är att hårdvaruvärlden verkar så trögstartad (ägd av M$?)...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Citat:

Har jag inte sagt däremot så kräver linux mer förståelse för vad saker gör på både ont o gott , det tror jag du kan hålla med om

nej?

Citat:

Linux har pontential att bränmärka ms rejält men dom jobbar väldigt långsamt med det.

det håller jag inte heller med om...

Citat:

Linxu har alltid satsat på desktop användning och det fungerar upperligt idag ,jag har inga problem med det ,men för en gamers så är det ett rent rh att få saker att fungera på ett smart och enkelt sätt imo.

att linux (som om det gick bunta samman tusentals olika distrubutioner med totalt olika målgrupp till något vars inriktning går återge i svepande ordalag...) alltid satsat på desktopanvändare är en osanning av stora mått.
att spel fungerar illa är speltillverkarnas fel, som pga aggressiv lobbying och en hel del strutsmenatlitet bundit upp sig vid directx och därmed windows.
det finns inga egentliga tekniska hinder för att programera spel för linux, precis lika bra som för windows.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

nj
Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

att spel fungerar illa är speltillverkarnas fel, som pga aggressiv lobbying och en hel del strutsmenatlitet bundit upp sig vid directx och därmed windows.
det finns inga egentliga tekniska hinder för att programera spel för linux, precis lika bra som för windows.

Här kan man då kasta in id Software som ett tokbra exempel.
Deras spelmotorer använder OpenGL för grafikrendering så det inte är minsta problem att porta för bla Linux, vilket även har märkts iom alla deras Quake-spel, Doom 3 och Return to Castle Wolfenstein (och spinoffen Enemy Territory) har haft fullt stöd för Linux i form av binärer.
Även UT2003/2004 samt Neverwinter Nights återfinns bland spel som fungerar i Linux utan att man behöver använda någon emulator för tillverkarna har sett till att själva porta spelen.

Dock så är ju bara detta en droppe i havet, och tyvärr så är det ju spelutvecklarnas fel. Väljer de att göra spel baserade på DirectX så blir de genast svårare att porta till Linux (förvisso inte omöjligt).
Sedan så är ju hårdvarustödet i vissa fall inte det bästa som det nämnts, men skulle spelutvecklare börja släppa spel för Linux i större mängder så skulle hårdvarutillverkarna helt klart bli tvingade att bättra på sina drivrutiner.
Annars så de tappar de förmodligen en marknad till konkurrenter som ser till att ordna ordentligt stöd för sin hårdvara.

1
Skriv svar