Ny eula ändring för Windows vista

Medlem
Ny eula ändring för Windows vista

Såg detta på activewindows ,reserverat för ändringar gällande korrekthet

Home Basic

Can't copy ISO to your hard drive
Can't install to a network server
You may share files, printers, etc with a maximum of 5 network devices
You MAY NOT use Remote Desktop, only Remote Assistance
You MAY NOT use in Virtual PC | Virtual Server |VMWare

Home Premium

Still can't copy ISO to your hard drive
Still can't install to a network server
Sharing for 10 network devices
Still no Remote Desktop
Still no virtual hardware
5 simultaneous Media Center Extender sessions (up from 3 in MCE 2005)

Ultimate

Can copy ISO to your hard drive
Can install to a network server (I'm assuming for Terminal Server scenarios)
Sharing for 10 network devices
Can use Remote Desktop
Can use in a virtualized environment, BUT
Can't use DRM-protected content if Vista Ultimate is the "guest" OS
Can't use BitLocker if Vista Ultimate is the "guest" OS
5 Media Center Extender sessions


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

har börjat höra röster, de säger "linux, liiiinux..." med en mild och tilltalande kvinnostämma :crazy:


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Det där låter nästan påhittat. Skulle man inte få kopiera en ISO-fil? Tror jag inte på. Eller köra typ VMware? tror jag inte heller.

Det där låter bara som goja, eller feltolkad EULA. Referens, tack.

Medlem

Låter ju inte troligt, men är det så är det värdelöst.

nj
Medlem

Nämnas bör ju då att det där är en persons tolkning av mjukvarulicensen.

Medlem

Legal jumbo-mumbo är som alltid svårtolkat. Försökte mig på att läsa den där EULA-n.

"Can't copy ISO to your hard drive" betyder bara att man inte får kopiera DVD-skivan till disken. Spelar ingen större roll, man tillåts ju ändå att ta en backup-kopia (står klart och tydligt).

"No remote desktop" - Samma sak som i dagens Windows XP Home. Vad spelar det för roll? Det finns gratisprogram som ordnar detta enkelt, t.ex. VNC.

"May not use in VMware / Virtual PC" eller "No virtual hardware" betyder att man inte får installera en image av detta i en virtuell maskin, man måste alltså köra det på en _fysisk_ maskin. Småaktigt av dem, men de vill väl förhindra att man kör Linux (eller Mac OS X!) primärt och bara har Windows i en virtuell maskin... om man nu inte pungar ut med kostnaden för Vista Ultimate alltså...

Jaja, de börjar väl känna trycket från Linux och Mac OS X antar jag

Inaktiv

Hur ser det ut på linux sidan vad gäller dx10? någon som har koll?

Har varit sugen på linux bra länge... aldrig haft tid och ork att fixa det eller sätta mig in i det.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Inaktiv

dx finns inte alls. däremot finns det projekt som fungerar som kompatibilitetslager, och tolkar dx-kommandon till något som mesa/opengl/oss/alsa kan förstå.
dessutom finns det projekt som tex wine, som försöker bygga en komplett kopia av windows api. räkna med att det kommer ta en stund att få in directx, och räkna med att det (förmodligen) aldrig kommer fungerade till 100%.

jag förstår inte varför man använder dx öht. det enda som skiljer dx från andra är att man blir låst till en enda plattform, och dessutom till ett enda operativsystem... :/


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

har börjat höra röster, de säger "linux, liiiinux..." med en mild och tilltalande kvinnostämma :crazy:

Har hört den länge.. hoppas speltillverkarna börjar höra den också. Vad jag vet så blev Nazismen utbombad 1945 men Microsoft har inte fattat det ännu och kör fortfarande med sitt "DRM uber alles" bullshit.

Installerade MS Flight Sim X idag, VARFÖR ska den aktiveras över internet? För att låsa serienyckeln till en viss hårdvara... Great! Nu vet jag inte ens om jag kan installera om min speldator med risk för att FS X slutar att funka.

Sånt äcklar mig.

Medlem

Viktigaste är inte speltillverkaren utan att hårdvaru tillverkarna släpper drivrutiner i tid till inux eller

Köpte ett creative xfi ljudkort som idag stöds enbart i windows.
Dom ska släppa stöd för inux i slutet på 2007 typ hallå..

Edit

lite mer info från andra sidor
http://www.techweb.com/wire/software/193300234


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

mja, skulle speltillverkarna ta sig samman och producera spel som går spela på flera operativsystem skulle hårdvarutillverkarna haka på omedelbart.
tvärt om tror jag däremot inte man får samma effekt.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

hmm iofs kanske en hybrid av båda faktorerna kanske,


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Redaktör
Skrivet av Hwergelmer:

Vad jag vet så blev Nazismen utbombad 1945 men Microsoft har inte fattat det ännu och kör fortfarande med sitt "DRM uber alles" bullshit.

Installerade MS Flight Sim X idag, VARFÖR ska den aktiveras över internet? För att låsa serienyckeln till en viss hårdvara...

Skrämmande hård bevakning av privatpersoner är på intet sätt något nytt. Tvivlar dock på att företaget Microsoft ägnar sig åt kartläggning av individer, registreringen är väl ett försök att stävja piratkopiering. Om det, eller metoden, är rätt är en annan fråga.

Skrivet av Ichinin:

har börjat höra röster, de säger "linux, liiiinux..." med en mild och tilltalande kvinnostämma :crazy:

Har också hört den rösten. Men den frestar måttligt så länge det inte finns distar som är lika lätthanterade som Windows och stödjer åtminstone i närheten av lika många spel.


signatur
Medlem

Jag har hört Linux rösten länge och kommer att gå över helt till Linux inom kort. :crazy:

EULA ... vem har någonsin brytt sig om sånt? Men det jag hakar upp mig på är (ifall ändringarna stämmer?) att man inte ska få köra det i VMWare etc? Varför inte?

Skrivet av Xtrmntr:

Har också hört den rösten. Men den frestar måttligt så länge det inte finns distar som är lika lätthanterade som Windows och stödjer åtminstone i närheten av lika många spel.

Lätthanterat är fixat, beroende på vilken nivå man vill lägga sig på. Vissa distar, tex. den jag sitter på, skulle tom. behöva nedgradera sig för att hamna på Windows-nivån.

Bara spelen vi väntar på alltså

Medlem

Inte bara aktiveringen som sabbar det - för både sådana som har köpt en lincens och de som inte har och appropå det så kommer det att bli värre

Skrivet av peak_performance:

Lätthanterat är fixat, beroende på vilken nivå man vill lägga sig på. Vissa distar, tex. den jag sitter på, skulle tom. behöva nedgradera sig för att hamna på Windows-nivån.

Vilken dist har du?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

gissningsvis ubuntu eller mepis. speciellt den senare är ju i stort sett idiotsäker.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Ubuntu, ja. Trygg och säker så det föreslår passar mig som vanten i handsken

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

gissningsvis ubuntu eller mepis. speciellt den senare är ju i stort sett idiotsäker.

Fan nu kommer jag aldrig våga gå över till linux... med risk för att bli en idiot


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem
Skrivet av 8lul:
Skrivet av nolimitsoya.:

gissningsvis ubuntu eller mepis. speciellt den senare är ju i stort sett idiotsäker.

Fan nu kommer jag aldrig våga gå över till linux... med risk för att bli en idiot

Haha. Som när min handledare i Database Processing sa innan vi skulle göra en deltenta: "Man måste vara aktivt korkad för att misslyckas." - vi tyckte riktigt synd om de fyra som fick underkänt...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Har installerat linux ett par gånger och provat lite... så förhoppningsvis så klarar jag mig hyffsat. Det är ju bara det här med att hitta alla program vad dom heter i linux osv. Annars är det ju inte speciellt svårt med basic sakerna.

Riktigt sugen på att gå över... tyvärr har jag inte tiden som kärvs för att göra den övergången. Får ta ledigt en vecka från jobbet och sitta och pula med det kanske, då bör jag hinna med. Fast vem vet då hinner väll massa andra saker komma på tapeten som man måste fixa först och till slut har man inte tid ändå :(.

Dagens i-lands problem imo


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Redaktör
Skrivet av peak_performance:

Lätthanterat är fixat, beroende på vilken nivå man vill lägga sig på. Vissa distar, tex. den jag sitter på, skulle tom. behöva nedgradera sig för att hamna på Windows-nivån.

Jag testade Ubuntu, Kubuntu och några till lite lätt, mest av nyfikenhet. Riktigt enkla att använda - på vissa områden. Som den nätverks-n00b jag är fick jag aldrig min Windows XP-maskin att hitta Linux-lådan. Hade visserligen en del problem med det också mellan två Win-burkar (n00b, som sagt), men Linux-distarna var avgjort svårare på den punkten.


signatur
Inaktiv

Lite där mina problem uppkommer oxå, eller gjorde då jag provade iaf... men i dagsläget hoppas jag nog att jag klarar av sådannt.

Angående att nätverk krånglar i windows: det gör det ibland även om man gjort allt rätt


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Skrivet av Xtrmntr:
Skrivet av peak_performance:

Lätthanterat är fixat, beroende på vilken nivå man vill lägga sig på. Vissa distar, tex. den jag sitter på, skulle tom. behöva nedgradera sig för att hamna på Windows-nivån.

Jag testade Ubuntu, Kubuntu och några till lite lätt, mest av nyfikenhet. Riktigt enkla att använda - på vissa områden. Som den nätverks-n00b jag är fick jag aldrig min Windows XP-maskin att hitta Linux-lådan. Hade visserligen en del problem med det också mellan två Win-burkar (n00b, som sagt), men Linux-distarna var avgjort svårare på den punkten.

Installerade du Samba eller dylikt då? Det är så vitt jag vet ett krav för att kunna dela ut mappar till Windows-datorer. Ifall det nu var det du försökte göra, det sade du ju inget om ser jag nu Fyrar av inlägget i alla fall.

Men för all del, Linux är inte allas lösning. Men det är på många områden (beroende på distribution) långt mer lättanvänt än Windows.

Inaktiv

ftp über alles.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

1
Skriv svar