Orka 64 bitar?

Medlem
Orka 64 bitar?

Nu när min primära dator är hel och fin igen, ska jag installera om Ubuntu ännu en gång. Hittills har jag använt 64-bitars-releasen, men det känns som om den bara innebär extraproblem i jämförelse med 32-bitaren.

Jag antar att 64-bits-marknaden får ett litet uppsving snart när Vista släpps, men är det värt mödan ens i det långa loppet?

Jag vet inte exakt vad 64 bitar innebär, men jag kan iaf att jag hittills inte märkt någon fördel med det.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

64bitar betyder mer minne, och försämrad kompatibilitet.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

64-bitars dator är bra på datorer som skall skyffla mycket minne, t.ex. servrar, men på en någorlunda normal desktop-dator är det ganska bortkastat. Dessutom så lär inte alla program fungera som du är van vid.

Medlem

Ja, alltså, jag kanske borde förstärka att jag menade om det var värd det för mig som hemanvändare. Dess applikationer och nytta ute i stora världen bryr jag mig inte om


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

På din fråga om det ens är mödan värt...jaa, det kan bara du själv svara på. Är själv inte direkt insatt, men vad jag förstått och du själv redan kommit fram till innebär (eller högst troligt) det en del extra problem/jobb.
Personligen ser jag idag ingen direkt nytta för mig att ens fundera på 64-bitar (har inget personligt intresse av 64-bitars-datoriserande heller).
Men i framtiden lär det vi ju garanterat gå mot det (och 128, 256 osv..).
Men om du har intresse av det, så visst tusan det, kör på! (det skulle jag gjort)

1
Skriv svar