Hårddisk som försvinner

Medlem
Hårddisk som försvinner

Ugh... suttit här och startat om datorn typ 15ggr nu och varenda jäkla gång så försvinner hårddisken från windows.
Om vi tar det hur det är...
1: Startar datorn så kommer in i windows.
2: Ska komma åt mina filer på hårddisken E:
3: pillar runt lite på E:, windows fryser i ettpar sekunder och POFF E: är nu borta och på datorn lyser lampan som visar om hårddiskarna läser/skriver konstant.
4: Rebootar och börjar om från 1.

Nu är det ju dock så att vissa saker kan jag göra. Tex kan jag lyssna på mina mp3or som ligger på E: och lite såntdär men öpnnar jag "Den här datorn" så stendör allting... och då inte bara hårddisken då.

Så jag undrar lite... är det windows eller min hårddisk det är fel på? Jag har kollat om det är glapp etc i kontakterna men det är inget sådant. Det är en Seagate Barracuda 200gb då... s-ata om det hjälper något.
Varit såhär sedan kanske 2 månader tillbaka nu fast inte som det har börjat idag att det alltid hänger sig (Den här datorn) och jag har kunnat använda hårddisken iaf förut till mer än att lagra mina mp3or på

ska köra igenom med scandisk nu iaf och se vad den säger... om det går ~~


signatur

osv.

Inaktiv

kolla smart, först. annars är risken att scandisk förstör något om den försöker arbeta på en döende disk.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Uhm... hur gör jag det?


signatur

osv.

Medlem

Speedfan är ett bra program som har SMART-kontroll som "extrafunktion".

gör en "in-depth online analasys" i speedfan så får du bra och överskådlig info om hddn


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Hade ju faktiskt speedfan (älskar det programmet) fast fick uppdatera för att få någon sådan online analys och detta är vad den sa:
The overall fitness for this drive is 88%.
The overall performance for this drive is 93%.

allt är okej etc... hum
Antar att det är windows som gillar att bråka med mig eller nått då?


signatur

osv.

Medlem

Skulle tippa på att disken håller på att dö, spara så mycket du kan innan det är för sent.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

men om disken håller på att dö så borde väl SMART säga något och nu fungerar datorn normalt igen av ingen som helst anledning.

Lite surt om disken dör när den är mindre än 2 år gammal fast ska väl kanske finnas någon garanti på det då om jag har kvar den.


signatur

osv.

Medlem

har för mig att det är seagate som har fem års garanti, i vilket fall är det minst två. men som du säger borde det ju inte vara ett hårdvarufel om inte SMART rapporterar några fel. är det något värde som är speciellt lågt? du kan ha bra procentvärde även om några staplar är i botten.

edit: som referens kan jag säga att jag har två IBM-diskar från 1999 som har bättre fitness och performance än din. så gå igenom värdena en gång till och se om det finns gravade hundar eller så


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

http://www.hddstatus.com/hdrepshowreport.php?ReportCode=60632...

Det är den och de andra diskarna är ungefär samma.
Har inte kvar några papper tror jag för när jag beställde hårddisken så hur är de tmed garanti då? Har kvar plastförpackningen vet jag men det är det

Har en linux partition också som jag iof kan testa om den också pajjar med nämnda hårddisk då... får ta mig lite tid imorgon när jag ändå är ledig och går det inte där heller så får man väl skicka in disken.


signatur

osv.

nj
Medlem
Skrivet av Lie|:

Har inte kvar några papper tror jag för när jag beställde hårddisken så hur är de tmed garanti då? Har kvar plastförpackningen vet jag men det är det

En del tillverkare brukar gå på diskens serienummer för att avgöra om det finns garanti kvar eller ej, ifall de gör sånt så kan du mata in det på deras hemsida och få mer info.
Såg att det är en Seagate du har, de har ju 5 års garanti på sina diskar (var iofs något år sedan de ökade från 3 till 5, så det beror väl på när du köpte den).

skg
Medlem

En bekants hårddisk blev bekräftad trasig av tillverkaren trots att S.M.A.R.T. inte visade på några problem.

Medlem

Har en uptime på 9 dagar nu som inget har hänt nu och allt har fungerat precis som det ska. Jag har inte öppnat "Den här datorn" men har dock installerat saker och då kommer det fram en meny man ska välja var man ska installera och då poppar ju hårddiskarna fram men ingen krash så är lite splittrad om det hela.
Lat som man är så har man inte ens förökt göra något åt varken det ena eller det andra men sen har det ju inte krashat heller så inte varit någon påminnelse om det hela mer än när jag kollar denna tråden så... nej nu babblar jag på i oändligheten.

Krashar det så får det fan krasha. Har säkerhetskopierat lite saker jag vill spara så jag är lite säker iaf om något skulle hända


signatur

osv.

1
Skriv svar