Partitionera upp disken!

Medlem
Partitionera upp disken!

Hejsan!

Tänkte jag skulle prova windows vista och vill då köra både win xp och vista på varsin partition. Problemet är att jag har massa grejjer på mina diskar som jag vill spara, vill alltså inte formatera en hel disk för att fixa partitioner. Jag har provat partition magic förut med mycket blandade resultat, några gånger har det fungerat fint, andra gånger har ALLT försvunnit Vet inte riktigt vad jag gjorde fel men nåt var det väl Vill helst inte riskera att använda partition magic igen. Vet ni några andra bra program där man kan partitionera, eller ändra storlekar på partitioner, utan att ta bort allt på disken?

MVH Pär


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Inaktiv

gparted, exempelvis. finns på de flesta linuxliveskivor.
annars skulle jag föreslå en dvdbrännare och ett gäng dvdrw-skivor. med lmza-komprimering får man in väldigt mycket data på en skiva.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Okej. Men då måste man bemästra linux eller går det bra för en vanlig lekman som mig själv? Går det att köra gparted via windows eller skapa nån slags bootdisk med det?


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Inaktiv

det går utmärkt för vem som helst. gparted om det är gnome och qtparted om det är kde; båda är gui:er för parted.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

fasen vad snabb du är ska läsa lite på deras sida o ta hem det hele ...


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Nu var det ju så att det var linuxgrejjer det där va? Måste jag bränna en sån där Live cd och boota med den då?


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

yes


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Så där ja! Fungerade fint det där, tackar så mycket för hjälpen!

MVH Pär


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

1
Skriv svar