Medlem
Låst OS

Jag fick tag genom pappas jobb en gamal dator men den är låst med nått program. Så man måsta logga in genom deras servrar för komma in:( . Hur ska jag kunna komma in på datorn och få bort det?

Jag vet inget om själva datorn os m.m


signatur

Hette förut :FRAGstealer

Medlem

kan du inte boota med en windowsskiva, formatera och installera xp? eller är boot från cd låst?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

har ingen windows skiva bara en gammal ghost med win ME som kom med nått hem pc pack. Men jag tänkte om det går å fixa det som det är bara ta bort skiten?


signatur

Hette förut :FRAGstealer

Medlem

allting går, men jag är inte så skillad på hacksande


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Okej Då tar jag nog och testar att boota med ME ghosten:P

EDIT: Kom på att det inte går


signatur

Hette förut :FRAGstealer

Medlem

Nån annan som vet vad jag kan göra?


signatur

Hette förut :FRAGstealer

Medlem
Medlem
Skrivet av Xphome:

Kan du säga hur man ska göra? Jag är inte så bra på sånt här:)


signatur

Hette förut :FRAGstealer

Medlem

http://www.ultimatebootcd.com/download.html
Sen väljer du om du vill ha en ISO-fil(bäst fast kräver program tror jag) eller Self-extracting EXE.
Mer hjälp får du här: http://www.ultimatebootcd.com/faq.html

Medlem

Okej men när jag satt och kollade på sidan kom jag på att jag alltid velat prova linux. Men när jag surfade in på www.linux.se så såg jag att det fanns många olka versioner att tanka. Så då är min fråga vilken är bäst av dom?


signatur

Hette förut :FRAGstealer

Medlem

omöjligt att säga. ubuntu är populärt och, inbillar jag mig, användarvänligt


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

debian och slackware låter bra, om jag skulle ladda ner linux så skulle det bli debian.

Inaktiv

slackware nog ingen bra idé alls om det är första steget in i linuxvärlden, och varför skulle man köra debian istället för ubuntu, förutsatt x86 och desktopanvändning?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

* i386
* x86_64
* ppc
Tänkte testa fedora så vilken av dom ska jag tanka?


signatur

Hette förut :FRAGstealer

nj
Medlem
Skrivet av pissenisse:

* i386
* x86_64
* ppc
Tänkte testa fedora så vilken av dom ska jag tanka?

i386 om det är en gammal "vanlig" PC.

Inaktiv

beror på vilken processor du har. med en 64bit är det x86_64 som passar bäst, annars i386. powerpc är för äldre mac.
i vilket fall skulle jag avråda från rpm-baserade distros...

edit: gah, nj^ är ninja! >_<


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Jag stjäl den här tråden lite, Jag har samma problem, Jag kommer fram till en inloggningsida i Win 2000. Men jag har inte användarnamn eller pass. Jag har ingen CD-läsare (gammal bärbar) Så jag kan inte formatera eller nått sånt. Eftersom jag inte kan installera Windows på den sen efter att formateringen är klar. Vad att göra för att komma in i Windows 2000 utan pass eller lösen?

Inaktiv

skaffa en adapter för att använda 2.5"disken i en vanlig dator, radera, lägg en ubuntu:iso på disken, flytta tillbaka den, boota från en linuxfloppy och installera på det viset.

edit: eller installera via nätverk.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

eller så har du en snäll kompis som kan låna ut en pc-card-cd-läsare


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Hmmm.... Så det är kört alltså, Jag måste formatera. Går inte att haxa fram lösenordet. Ja, Jag vet inte om det är värt det trubblet, (som det är för mig alltså, är inte lika het som er 8) ) för en gammal laptop. Men tack för era snabba svar !

Medlem

isf kan du ge bort den till mig


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Zhane:

Hmmm.... Så det är kört alltså, Jag måste formatera. Går inte att haxa fram lösenordet. Ja, Jag vet inte om det är värt det trubblet, (som det är för mig alltså, är inte lika het som er 8) ) för en gammal laptop. Men tack för era snabba svar !

om det skulle vara möjligt så skulle själva säkerheten i windows nt4,2000 och xp vara ganska lönlöst eftersom folk skulle kunna få tag på admin lösenordet till datorn.

Inaktiv

självklart kan man knäcka den typen av lösenord. det är bara prova alla möjliga bokstavs- och nummerkombinationer, tills man hittar rätt.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

hehe, Det låter som ett kul jobb

Inaktiv

mja, finns ju program som gör jobbet åt en. de mer intelligenta programen avverkar en ordlista först, ifall någon är korkad nog att använda ett vanligt ord eller egennamn som lösen.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Program som gör jobbet åt dig ? Men hur funkar det, jag måste väl ändå själv sitta och knappa in koderna? För du kan ju inte installera nått innan du är inne i windows ?

Medlem

lär väl vara nån boot-cd. windows behöver väl inte vara laddat för att man ska trixa med koden?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Jag rekomenderar knoppix... Enkelt å bra...

1
Skriv svar