Att ordna ett *komplett* Linux

Medlem
Att ordna ett *komplett* Linux

Efter ett antal blåskärmar och krascher, har jag nyligen bestämt mig för att byta till Linux. Men innan jag ens stoppar i skivan vill jag vara väl förberedd, så att jag inte sitter svettig hela natten med en lemlästad dator. Just nu vet jag ingenting om någonting, men jag tänkte börja känna mig för vilka program jag kommer att ha att göra med.

Syftet med denna tråd är att lista alla program som jag ska installera för att få en smidig och kapabel Linuxinstallation. När Linux väl ligger på disken, har jag tänkt att besöka tråden för att snabbt och smärtfritt komma igång -- men innan dess måste jag få den komplett. Därför uppskattar jag om ni hjälper mig att fylla i den genom att svara på frågorna som finns däri och/eller tipsa om fler, bättre program. När jag själv är klar, kan den färdiga versionen som bonus ligga kvar för andra Linuxaspiranter.

Distribution: Ubuntu
Vanligt och komplett med fin supportsida.

Skrivbordsmiljö: N/A
Jag vill inte krångla till det eller fylla mitt ramminne med onödigt tjafs. Däremot vill jag gärna ha det snyggt och lättillgängligt. Vad gäller i så fall: Gnome, Xfce eller nåt annat? Är KDE för "bloatigt" och minneskrävande, eller är det lika trevligt som det ser ut att vara?

Webbläsare: Swiftfox
Jag har hört att Opera är bättre och effektivare, men jag har blivit så van vid Firefox-interfacet att jag inte orkar byta.

Filmspelare: Mplayer + VLC
I min erfarenhet lönar det sig att ha minst två olika installerade, och dessa är de två bästa, right? Behöver jag installera nån sorts dvd-stöd först?

Streamande filer (mov, wmv, rmv): N/A
Får jag detta gratis med Mplayer eller VLC?

Specialcodecs: N/A
För närvarande använder jag Media Player Classic tillsammans med ffdshow för att skala upp DVD-film och annat till min 32-tums LCD-tv. Kan jag göra något liknande i Linux?

Musikspelare: Amarok/Rhythmbox
Med Gnome som gränssnitt, verkar det som om man ska välja Rhythmbox, men Amarok verkar vara sjukt mycket slickare. Det krävs dock KDElibs för den sistnämnda -- är det dumt att installera dem om man kör Gnome? Hur klarar dessa av FLAC och andra lossless-format?

Bildredigering: Gimp
Mitt enda och bästa val, antar jag?

IM: N/A
Jag vet att det följer med ett med Ubuntu. Vad heter det och är det bra?

CD-rippning: N/A
Jag har alltid använt Exact Audio Copy tillsammans med LAME för att göra så transparenta rippar som möjligt (mest för att jag KAN och inte så mycket för att det är nödvändigt). Finns det något lika kompetent program till Linux?

Bränning: N/A
Jag behöver ett som kan bränna .img- och .bin-filer Duger det som följer med Ubuntu? Vad ska jag använda annars?

Kontorsaktiviteter: OpenOffice.org
Ett givet val, som dessutom följer med Ubuntu.

Olagligheter: N/A
För de tillfällen då syster bönar och ber om att få höra en viss singel. Eller för porr. Jag vill ha en DC-klon, samt en eMule-klon. Amule och Valknut, kanske?

Bittorrentklient: N/A
Finns det nåt som kan matcha µtorrent (som fuckingjävlaskit inte finns till Linux)? qbittorrent, kanske? Eller µtorrent i Wine?

Brandvägg: Firestarter
Dugligt program som följer med Ubuntu.

Antivirus: N/A
Hohoh, vad snackar jag om? Detta är ju Linux!

Arkivering: p7zip
Linuxversion av det "kraftigaste" zip-programmet till Windows

PDF-läsare: KPDF
Det följer med en läsare för pdf-filer med Ubuntu, men KPDF är snyggare (för den som gillar KDE).

Musikinspelning: Audacity
Det verkar inte finnas så mycket att välja på.

Allt eftersom listan blir klar, hade jag tänkt att skriva om den till någonting som mer liknar en guide än en n00bs rop på hjälp -- så låt tipsen flöda!


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

roligt initiativ, ska följa denna. ingen större koll på vilka apps man vill ha, men pdf-läsare finns iaf att hämta genom ubuntus lägg till/ta bort-grej, i form av KPDF.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

utorrent går köra via wine utan några egentliga problem, annat än att det händer skumma saker om man byter skrivbord (eller försöker minimera programmet) men fönstret uppe. systray fungerar däremot felfritt.

7zip finns inte, men en cli-version som heter p7zip finns, och fungerar mycket bra.
(sudo apt-get install p7zip)

firefox installeras som standard med ubuntu. det gör även totem/kafeine för film och minns-inte-vad/amarok för muzak, pdf-läsare, gaim för im, gimp, och cdbrännare.

vill du ha en brandvägg går det enkelt få igång en med firestarter.
(sudo apt-get install firestarter)

om du musicerar mycket kanske du vill kika på en dualboot till musix, som är en linuxdist dedikerad till just musikskapande.

om du känner dig äventyrlig skulle jag föreslå att du laddar ner betan av edgy eft. (knot2 är nog senaste build tror jag...) den (xubuntu) verkar fungera utmärkt i mitt fall, där enda buggen jag märkt av hittils är att trädvyn i filhanteraren (thunar) ibland renderas lite underligt.
jag skulle tro att gnomevarianten (vaniljubuntu) fungerar ganska väl den också.

nåja, som första steg: ladda ner den variant du vill ha och bränn ut, eller de varianter du vill testa.
boota från cd:n så kommer du in i en fullt fungerande grafisk miljö, som exakt ser ut - och fungerar - som systemet kommer göra när det väl är installerat... så när som på en ikon på skrivbordet som heter 'install'. (samt att inga partitioner är mountade, så vill du komma åt filer mm måste du fixa det*)

klicka runt lite och börja orientera dig så vet du hur det kommer fungera efteråt. när du känner dig nöjd med ditt val av fönsterhanterare (gnome/kde/xfce) är det bara att bestämma sig för hur du vill partitionera.

en egen partition för /home är ganska användbart imo, och det kan eventuellt vara en bra idé att skapa en _liten_ ext2partition för /boot. (<64mb)
som överkurs kan man välja något snabbare filsystem än ext3. (dvs i princip vad som helst.) själv är jag lite småkär i xfs... :blush3:
jfs och rieserfs är båda bra alternativ, men har lite olika brister som jag inte tycker om. det enda man bör vara medveten om med xfs är att man kan förlora mer data än med andra filsystem, om strömmen bryts mitt under skrivning till disken.
det är imho ett enormt litet problem för hemanvändaren.

exempel:
hda1 - 64mb - ext2 - /boot
hda2 - 5gb - xfs - /
(hda3 - 1.2ggr ram - swap - /swap (om du behöver swaputrymme eller vill använda hibernate))
hda3(/4) - resten - xfs - /home
(hdb1 - windowsdisken - ntfs - /media/windows (om du har en windowsdisk))

detta förutsätter linuxdisken som primär master, och windowsdisken som primär slave. (hda/hdb, siffran anger partition)
(en idé om du använder xfs kan vara att lägga / och /home som logiska partitioner; då kan du senare spanna tex din /home-partition över flera diskar, om du behöver mer utrymme.)
installationen är i övrigt en sk nobrainer.

*mount: skapa en folder någonstan, ex /media/disk. i terminalen:
sudo mount /dev/hda1 (eller vilken disk/partition det gäller) -t [filsystemet] /media/disk
all data på hda1 kommer nu gå att komma åt i /media/disk.

hm... har jag glömt nått?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Tack för svaren!

nolimitsoyas tips om partitioneringar blir särskilt användbara, när jag väl förstått mig på hur man implementerar dem. Det är inget som går att göra i efterhand, right?

Just nu lutar det åt KDE. Det ser så enhetligt och vackert ut i jämförelse med till exempel Edgy eft. Med 1 gig minne som inte ska användas till spel, spelar det nog dessutom ingen större roll hur minneseffektivt det är.

Jag vill förresten förstärka att poängen med tråden är att finna program som är lämpliga för EN möjlig Linuxinstallation, dvs att jag för det mesta enbart kommer att lista ett alternativ för varje uppgift.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

lite lustigt att jag installerade ubuntu några timmar innan den här tråden kom upp. soyas partitioneringstips hade varit bra att ha, nu blev det bara en ext3 och en swap


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Ska precis nu bege mig iväg till en kompis och försöka få igång Linux på hans dator. Nåt sista tips i stil med det om partitioneringarna innan vi dyker ned i träsket?


signatur

Aj, dina ögon!

Inaktiv

edgy eft är bara nästa release. den finns med xfce och kde den också.
jag kanske missade det i mitt inlägg, men mycket av grejjen med distrubutioner av den sort som ubuntu tillhör är just att det allra mesta - om inte allt - man behöver är redan utvalt och installerat efter installation.
det betyder ju inte att man är låst vid dessa val, men behovet av att sitta och byta/installera en väldig massa är mycket litet.

en tråd om tips på roliga/användbara program finns här att läsa igenom, och kanske hittas något skoj.

partitionering görs under installationen. det är bara att välja att hantera partitioneringen manuellt istället för automatiskt, så får man i en mycket intuitiv, grafisk miljö, välja både partitionsstorlek och filsystem, och i nästa steg var och hur de ska mountas.
hur filsystemsstrukturen fungerar kan man läsa exempelvis här:
http://www.freeos.com/articles/3102/


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Om du nu valt att ha KDE som fönserhanterare så skulle jag rekomendera att du installera Kubuntu istället (kanske du redan upptäckt) så får du KDE som standard.

Vad gäller bränning så funkar kb3 (som jag har för mig följer med KDE) väldigt bra.

Vad gäller streaming och mediaplayers så är vlc ett säkert kort. Till KDE följer mediaspelaren Kaffein. Till dessa är det bra att installera w32codecs, så du kan spela upp alla de format du kan spela upp i winxp. Eftersom w32codecs inte finns med som standard (olagligt att installera i tex. USA) så måste man editera sin sources.list och lägga till fler repositories. Ett bra ställe för att generera repositoryslänkar finns här: http://www.ubuntulinux.nl/source-o-matic

När du genererat din lista. Öppna en consol och skriv följande:
sudo kate /etc/apt/sources.list

Kommentera bort det gamla med ett # framför varje rad och klistar sedan in din genererade lista.

i consol igen:
apt-get update

sudo apt-get install w32codecs

En nyttig länk om repos:
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=185758

gl!

Medlem

Nu när jag har installerat Linux, ser jag att den här tråden är ganska onödig. Jag trodde att man, som i Windows, fick lov att jaga rätt på allting själv.

Men nu har jag en hög andra problem över mig i stället. Dags att ta på sig googlehandskarna.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

Du behöver inte googla så mycket. De flesta svaren hittar du här: http://www.ubuntuforums.org/index.php

"HOWTOs, Tips & Tricks" är nog forumdelen jag kollar mest i. Har hittat nästan alla svaren där.

Medlem

För en djupare förståelse av Linux/Unix vill jag slå ett slag för Linus Walleijs utmärkta bok Att använda GNU/Linux, som kan köpas i tryckt form eller laddas ner gratis som PDF. Starkt rekommenderad!

1
Skriv svar