Synkronisera offlinefiler i Windows XP

Medlem
Synkronisera offlinefiler i Windows XP

Hej på er pussgurkor,

Jag har en liten fråga angående sykronisering av offlinefiler.

När jag sitter vid min bärbara dator hemma så fungerar allt perfekt. När jag däremot sitter i skolan blir vi uppkopplade mot skolans nätverk och mappen Mina dokument som ligger på datorns hårddisk byts ut mot mappen Mina dokument som ligger på skolans server, dvs. z:\Mina dokument. De två mapparna synkroniseras med varandra (filer som vi sparar i Mina dokument som ligger på datorns hårddisk läggs över till z:\ varje gång jag loggar ut från datorn). Det är för att alla våra skolarbeten som vi sparar i Mina dokument ska sparas och inte försvinna om något skulle hända med datorn. Vi får dock endast några få MB på servern, rättare sagt 100MB.

Nu till problemet. Jag måste ju självklart kunna ha lite roligt på rasterna så jag installerade Football Manager 2006 när jag var hemma och det skapar en mapp i Mina dokument med sparningar och sådant. Den mappen överstiger dock de 100 MB vi får ha på servern så den kan alltså inte synkroniseras med z:\ och jag kan då inte spela eftersom sparningarna försvinner. Visst, jag kan spara spelen i en annan mapp men det blir dock lite jobbigt i längden eftersom FM skapar en ny mapp (om man tar bort den gamla) i Mina dokument varje gång man startar spelet.

Jag undrar alltså om det på något sätt går att bestämma vilka mappar som ska synkroniseras? Jag vill kunna bestämma att endast mappen med mina skolarbeten ska synkroniseras. Jag kan inte hitta några inställningar som bestämmer vilken/vilka mappar som ska synkroniseras. Har kollat i Windows-hjälpen och sökt efter problemet på Google man jag kan inte hitta någonting så jag vänder mig till er.

Jag hoppas att någon förstår vad jag menar och kan hjälpa mig.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

MFC
Medlem

att du när du spelar har ett Specifikt konto (och därmed en annan "mina dokument"-mapp) ?..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

att du när du spelar har ett Specifikt konto (och därmed en annan "mina dokument"-mapp) ?..

Ja, nästan så. När jag sitter på skolans nätverk blir det Mina dokument som ligger på skolans server istället för Mina dokument som ligger på datorns hårddisk.

Bild
Ni kanske förstår bättre om jag visar bilden.

Jag vet att det blev en ganska krånglig förklarning men det jag vill veta är om att det på något sätt går att bestämma vilka mappar/filer som ska synkroniseras så att jag slipper synkronisera hela Mina dokument.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

MFC
Medlem

Frågan är.. om det gick att bestämma vilka mappar som ska synkroniseras i Windows.. skulle du lita på det?..

Mitt svar var en lösning på problemet ..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Ah, dum jag är. Jo det går väl alltid men jag vill helst sitta på samma konto. Om det nu inte går att bestämma vilka mappar som ska synkroniseras så får jag väl leva med det.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Vila i frid

Flyttad.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

1
Skriv svar