Formatera Linuxhårddisk?

Inaktiv
Formatera Linuxhårddisk?

Jag vill använda en hårddisk som jag använt till Linux (Suse) till en Windows XP dator, men eftersom Linux mixtrade med filsystemet så hittas inte hårddisken i Windows XP.

Frågan lyder alltså: Hur ska jag gå tillväga för att formatera denna hårddisk?


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Inaktiv

administarive tools->computer management->disk management->högerklicka och formatera.

eller nått liknande... annars kan man alltid partitionerna om den i linux. windows identifierar oformaterade diskar precis som formaterade, men frågar om du vill formatera när du försöker komma åt dem.

edit: annars finns det drivrutiner för att komma åt ext3-partitioner under windows, däremot utan journalföring. nu är det förmodligen reiserfs du har på disken eftersom det är suse, (om du inte valde manuellt under installationen) men det kan ju vara bra att veta om man vill dela samma disk mellan windows- och linuxmaskiner eller köra dualboot.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Om det nu skulle vara ext2/ext3 som du använt är ext2IFS ett alternativ. Använder (eller snarare HAR använt nu mera) det själv och det fungerar väldigt bra.
Men som sagt, detta stödjer inte reiserfs utan endast ext2fs och ext3fs utan journalföringen)
Finns säkert flera apps men detta är det jag använt.

1
Skriv svar