Trojansk häst på Datorn

Medlem
Trojansk häst på Datorn

Hej.. satt o spelade medans datorn automatisk alt tabbade. var visst norton anti virus som hade blockat en trojansk häst vid namn Portal of Doom.. och mitt norton antivirus har inte direkts uppdaterats på cirka ett år..

Sitter bakom en fet router. men trojanen kanske kan göra stor skada endå?

kan inte så mycket om sånt här, någon som vet vad jag ska göra? hehe börjar bli lite orolig. och som sagt så är inte mitt anti virus uppdaterat tack vare att jag ej har någon subscription på norton längre.. funkar de att ta bort trojanen me nå gratis antivirus program?

p.s: kanske fel forum att posta sådant här i?

Medlem

Låter inte bra, prova att scanna datorn med antimalware/spyware-program.

Ewido kanske kan hjälpa dig. Annars råder jag dig att söka information om trojanen och försöka manuellt att ta bort den.

Flyttad.

Medlem

okey. nu har jag scannat hela kvällen med båda adaware, avg antivirus softare samt Ewido. och det ända jag hittade förutom tracking cookies var Downloader.small.ac som enligt Ewido automatiskt tvingar datorn att ladda ner backdoors. konstigt nog hitta jag ingeting alls om Portal of doom..

Ewido har nu lagt in Downloader.small.ac Grejen till karantär. och jag undrar nu om datorn är säker? jag har ialf inte märkt nåt ovanligt med datorn sen jag fick varningen om planet of doom grejen från norton antivirus.

tacksam för svar, som sagt så jag är jag ej erfaren av sådant här

Inaktiv
Skrivet av ghoül:

var visst norton anti virus som hade blockat en trojansk häst vid namn Portal of Doom.. ?

Du har själv skrivigt svaret där... norton har blockat trojanen... det vill säga att norton har stoppat den trojanen från att "smitta" din dator.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem
Skrivet av ghoül:

okey. nu har jag scannat hela kvällen med båda adaware, avg antivirus softare samt Ewido. och det ända jag hittade förutom tracking cookies var Downloader.small.ac som enligt Ewido automatiskt tvingar datorn att ladda ner backdoors. konstigt nog hitta jag ingeting alls om Portal of doom..

Ewido har nu lagt in Downloader.small.ac Grejen till karantär. och jag undrar nu om datorn är säker? jag har ialf inte märkt nåt ovanligt med datorn sen jag fick varningen om planet of doom grejen från norton antivirus.

tacksam för svar, som sagt så jag är jag ej erfaren av sådant här

För att vara säker på att ditt system är rent, gå in i felsäkert läge och scanna.

Medlem
Skrivet av 8lul:
Skrivet av ghoül:

var visst norton anti virus som hade blockat en trojansk häst vid namn Portal of Doom.. ?

Du har själv skrivigt svaret där... norton har blockat trojanen... det vill säga att norton har stoppat den trojanen från att "smitta" din dator.

ja men jag har väl fortfarande kvar självaste trojanen i datorn. nåt som fortfarande borde vara skadligt? aja lika bra att få bort den så man slipper vara orolig

Citat:

För att vara säker på att ditt system är rent, gå in i felsäkert läge och scanna.

okey. lika bra o göra det, Tack för all hjälp Mullins

Medlem

Trojanen kan fortfarande vara kvar ja, om du märker av problem; ny startsida/popups/ikoner på skrivbordet etc. Då är du i deep shit. ^^

Men prova som sagt med ovannämnda metod. Hoppas det löser ditt problem.

Medlem

Hjälper det att scanna datorn i felsäkrt läge? Blir det bättre då?


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Hjälper det att scanna datorn i felsäkrt läge? Blir det bättre då?

I felsäkert läge har du bara ett antal drivrutiner/program igång, och då kan du oftast komma åt trojanen/viruset etc.

En åtgärd som ofta Antivirus/malware-progam gör är att byta namn på trojanen, så att den inte kan fungera funktionellt, för att sedan kunna ta bort den.

Inaktiv

http://www.securityspace.com/smysecure/catid.html?id=10186 ? Fast kanske inte om den redan är blockerad??


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem
Skrivet av reset2:

http://www.securityspace.com/smysecure/catid.html?id=10186 ? Fast kanske inte om den redan är blockerad??

schysst!

men hur öppnar jag registret?
som sagt kan jag inte mycket sådant här

Inaktiv

Du väljer "kör" under start och skriver "regedit".


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

1
Skriv svar