Xubuntu n00b

Medlem
Xubuntu n00b

Joe!
Jag sitter och pillar med en installation av Xubuntu på en laptop jag har över, skall se om jag kan nyttja den till lite "multimediapc" - Jag har inte kört unix-system sedan skoltiden så börjar detta strula är jag förlorad...

Är det någon av er som kör detta? Kanske har ni tips på lite goa program för att köra dvd med exempelvis?

Soya tipsade någon annan om detta... OS, så jag snodde tipset... tack, Soya! ^^


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag kör Ubuntu Linux på min bärbara dator.
Jag har installerat EasyUbuntu som fixar till så att man kan köra heldel multimedia samt har jag VLC för DVD.

Medlem

Man kanske skulle testa Xubuntu på min bärbara, kanske är bättre

Inaktiv

mplayer är trevligt.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Mplayer, VCL - got it.

Man, eller jag skall kanske säga jag, kollar ju aldrig efter unix-versioner av de program jag brukar använda... det gick verkligen skitbra att installera det på min 800Mhz bärbara.

Jag har varit på www.kde-apps.org och kollat efter bra program - det finns kanske bättre sidor därute?

/Tack


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av zxan:

Jag kör Ubuntu Linux på min bärbara dator.
Jag har installerat EasyUbuntu som fixar till så att man kan köra heldel multimedia samt har jag VLC för DVD.

Hmm... verkar juh coolt förståss... Om det fortsätter funka så kanske jag byter OS i de andra datorerna också. ^^


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

förresten, kde-apps är väl ingen bra idé när du kör xfce? det blir ju bara en massa extra kde-jox isf.
det mesta man kan tänkas vilja ha finns ju dessutom via synaptic...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

förresten, kde-apps är väl ingen bra idé när du kör xfce? det blir ju bara en massa extra kde-jox isf.
det mesta man kan tänkas vilja ha finns ju dessutom via synaptic...

Jag trodde att KDE-apps funkade i xfce eller kanske snarare att... äsch, vad fan vet jag. Jag trodde KDE-apps skulle funka rakt av men så var det ju inte riktigt...

Jag fick hem VLC via synaptic.

Skall kolla dina tips med sedan, tack för dessa!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

funkar gör de, om man installerar en massa kde-bibliotek och skräp. och det vill man ju inte... om man kan slippa.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

funkar gör de, om man installerar en massa kde-bibliotek och skräp. och det vill man ju inte... om man kan slippa.

Jag fick bara för mig att jag läste att det skulle funka utan krångel med KDE-applikationer... JAg sneglade på dessa bara för att jag trodde att de skulle funka rakt av... Det där "synapsis" fungerade ju enkelt men det känns lite som censur eller ryssland om du förstår vad jag menar?

Sedan är det ju inte så pedagogiskt då man inte lär sig något av det direkt... (synapsis)

Jag har installerat det i tregamla datorer och installationerna går riktigt smidigt och det mesta funkar men själva DVD-spelandet lämnar en del att önska... inte många skivor som funkar av någon anledning... sedan borde jag nog fixa med drivrutiner och så till grafikkortet men då är jag tillbaka igen på ruta ett... och det står nog inte i "Welcome to Xubuntu"-filerna, hur man gör!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

vad du menad med censur förstår jag definitivt inte. (synaptic ) lär sig gör man ju dessutom... om vad man installerar menar jag. det står ju ganska trevliga förklaringar för alltihopa.

vad är det för dvd-skivor som inte funkar, vad är det som inte funkar, och har du provat mplayer?

hur man installerar grafikkortsdrivisar och en hel del annat nyttigt finns det guider för på ubuntu-wikin.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Vissa saker är licensskyddade som tex. codecs till musik och film så de får inte finnas med som standard. Det är olagligt för folk i USA att använda dessa codecs men inte för oss här i Europa.

Det är förmodligen avsaknad av codecs som gör att du inte kan spela upp dina filmer. Du behöver paketet "w32codecs" som inte finns med förren du lägger till fler repositories (länkar till nedladdningsställen typ)

För att generera fler repositories:
http://www.ubuntulinux.nl/source-o-matic

Det är bara att bocka i det du vill ha samt att välja vilken version du har (gissar du kör det senaste så "Dapper" då" och sen kan du även välja "land" som då är: se

Listan som genereras ska du lägga i textfilen som ligger i /etc/apt/sources.list. Du kan ju kommentera bort det gamla genom att sätta ett # före varje rad och sedan lägga den nya listan i botten i source.list

Sedan öppnar du synaptic och väljer "uppdatera" så hittar du fler paket. (ser kanske mindre censurerat ut efter du gjort detta )

Vet inte vad du har för grafikkort så kan inte ge dig nån bra HowTo-länk.

1
Skriv svar