Datorn piper när vissa program körs,varför är det så??

Medlem
Datorn piper när vissa program körs,varför är det så??

Jag undrar ifall någon vet varför datorn börjar pipa.inte ur högtalarna utom från själva datorn.Vet någon hur man blir av med detta.det är jätte jobbigt när man spelar!!

////Marty


signatur
Medlem

Den piper för att nått är fel, troligen överhettning.

Kolla manualen till moderkortet.


signatur
Medlem

Det säger mig inte mycke


signatur
Inaktiv

Har du möjligtvis en felindikator i form av en LCD display på mobo:t?

Medlem

datorn e snart fem år en xp vet du om det fanns sånt då har ingen aning om vad det är!!!:)


signatur
Inaktiv

märkesdator? ring supporten.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

En network dator!!


signatur
Inaktiv

vilket betyder...?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Märket på datorn:S eller var det där vi köpte den???


signatur
Medlem

lol testa att inte trycka på alla tangenter samtidigt så kanske den slutar pipa

Medlem

det kan ju vara som för mig, att tangentbordet är kasst, då piper den satan...

Medlem

Im guessing överhettad. Glömmer aldrig då jag satt på skype med 2 lanande kompisar och den enas börjar pipa. Alla sa överhettad men han sket i problemet utan ändrade en sak så den inte pep längre. 2 minuter efter försvann han från samtalet. Needless to say vad som hände


signatur

Videomupp

Medlem

Okej,Men det är nog inte fel på tangentbordet! Det piper t.ex inte när jag är inne på internet explorer och mozzila!


signatur
Medlem

Kolla då tempen på cpun, men prog som kan göra det får du leta själv, vet inte vad de heter.


signatur

Videomupp

Medlem

Tanka Speedfan. Google has it. Den visar värmen på datorn och du kan reglera fläkthastigheten m.m

Medlem

Drog ner speedfan själv men det verkar inte helt friskt eller så är det min dator som det är fel på. Den visar nämligen att det "brinner" på 2 av 3 temp sensorer och alla 3 ligger på samma bus och address. Känns inte så jättekul när den pendlar mellan -172 och 173 grader.


signatur
Medlem

Nu har det gått för långt datorn piper om jag bara lyssnaar på musik.häromdan pep den när jag gjorde en virus sökning :SHelt Galet!


signatur
Medlem
Skrivet av robbis:

lol testa att inte trycka på alla tangenter samtidigt så kanske den slutar pipa

den piper ju om man inte änns rör tangenterna


signatur
Medlem

Har du kollat tempen än? Skulle ge mig på att den är överhettad, pipandet är typ varningen för det, och om den börjar pipa när du inte ens gör något krävande betyder det att problemet blir värre.


signatur

Videomupp

Medlem

En liten fråga hur kollar man tempen?Och vad ska den ungefär stå på för att det ska vara ordentligt?Speedfan sa någon ovan. men kan det skada systemet om man gör något fel med inställningarna i speedfan?


signatur
Medlem

Tja, jag har Aida, men jag tror inte det finns att tanka längre. De bytte typ namn eller något, och tempen ska väl ligga på runt 40-50 tror jag om jag inte minns fel. Över 60-70 ska undvikas tror jag


signatur

Videomupp

Medlem

Kan det skada systemet om man ändrar nåt som man inte ska har bilder och så i datorn och de vill man inte bli av med


signatur
Medlem

Program som kollar tempen förstör inte sådant, då är programmet mer ett virus i sig självt, men överhettningen skadar CPU, men hårddisken borde väl inte skadas av det. Men hur som helst, datorn mår inte bra av det.


signatur

Videomupp

Medlem

Nån sa att man kunde ändra fläkt hastigheten och då blev jag lite fundersam över om datorn kan krasha om man ändrar för mycket. Har du nåt tips på program?


signatur
Medlem

Har speedfan nu. det är två utav 7 saker som inte är överhettade de andra visar en elds flamma brevid


signatur
Medlem

vilka är det? Cpun?


signatur

Videomupp

Medlem

Det står cpu usage och det hoppar mellan 1 och 15% när jag inte gör något.sen visar det massa olika fläktar de är de som visar att de är över hettade.HDO visar en grön bock altså att det är bra


signatur
Medlem

Hmm, nu kan jag inte programmet, så mer konkreta svar lär du fråga någon annan som vet mer om. Men att CPUn är överhettad och brinner är inte bra. Kolla på ventilationen i datorn, och se så att din CPU fläkt sitter som den ska.


signatur

Videomupp

Medlem

Okej siitter den bak på datorn ?Jag kanske kan skicka screenshot på programmet.


signatur
Medlem

CPUn sitter i datorn, på moderkortet Om du är osäker så låt någon annan titta på den, kanske du har någon mycket datorkunnig kompis som kan kolla på den. Ventilationen är mer att datorns insida är så fri från sladdar som möjligt, dvs att de sitter på ett ställe, och att sedan luften cirkulerar.


signatur

Videomupp

12
Skriv svar