Medlem
Miljöer

Hej programmers, det är så att när jag blir stor så är min tanke att jag ska jobba som programmerare. Jag har snart läst klart min civil ing. utbildning och börjar inse att jag borde räta ut några frågetecken.

Nu är det inte så att det är själva språken jag behöver hjälp med, jag har läst kurser i Java, C, C++, Assembler och Prolog.
Vad skolan däremot inte har varit så duktig att lära ut är de olika utvecklingsmiljöerna som finns, med kompilatorer o dyl. Allting har redan funnits installerat på datorerna och vi har blivit lärda att editera med ett utomstående program och kompilera med 'make' eller 'javac'.

När man dock läser platsannonser på arbetsförmedlingen så kommer man över vissa krav på att man ska ha erfarenhet utav vissa miljöer som jag inte ens har hört talas om eler använt.
Jag undrar om någon kunde vara så duktig att sammanfatta vilka som är vanligast och kanske används på arbetsmarknaden, och hur de funkar.

Jag har aldrig använt Visual Studio t.ex. Hur mycket används det?

Knasig fråga, jag vet men jag börjar känna mig lite nojjog över det här.

skg
Medlem

Visual studio och eclipse är väl dem jag använder vanligtvis beroende på språk.. Finns en stor mängd olika utvecklingsmiljöer där ute, svårt att lära sig alla

Eclipse är gratis så det är bara att tanka hem, jag tror även att det finns en gratisvariant av Visual Studio (Visual Studio Express eller liknande).

Edit: emacs är nog ganska vanligt med

Medlem

Visual Studio är viktigt att lära sig, det är många som söker erfarenhet i det och är en väldigt populär utvecklingsmiljö. Den är också väldigt smidig att använda så jag rekommenderar att du provar på om du får chansen.


signatur
Medlem
Skrivet av shakazed:

Visual Studio är viktigt att lära sig, det är många som söker erfarenhet i det och är en väldigt populär utvecklingsmiljö. Den är också väldigt smidig att använda så jag rekommenderar att du provar på om du får chansen.

Drog hem en gratis Express Edition som jag pillar med nu. Funkar relativt smidigt hittils.
Jag har även testat Eclipse i ett projekt jag var med i, så det kanske inte är helt kört för mig då

Medlem

Skulle tro att 90% av alla som programmerar för windows (c++, asp.net, c#) använder Visual Studio. Själv har jag använt Visual Studio på samtliga (3 ) jobb under de 10 år jag jobbat som programmerare.

Vi använder PHP för webutveckling och då sitter vi i Zend Studio som, enligt min enkla åsikt, är den i särklass bästa editorn för PHP.

Eclipse är också en trevlig bekantskap, även om Java inte är mitt favoritspråk för GUI utveckling.


signatur

Spelat sedan q2 :)

skg
Medlem
Skrivet av Tony:

Hej programmers, det är så att när jag blir stor så är min tanke att jag ska jobba som programmerare. Jag har snart läst klart min civil ing. utbildning och börjar inse att jag borde räta ut några frågetecken.

Nu är det inte så att det är själva språken jag behöver hjälp med, jag har läst kurser i Java, C, C++, Assembler och Prolog.
Vad skolan däremot inte har varit så duktig att lära ut är de olika utvecklingsmiljöerna som finns, med kompilatorer o dyl. Allting har redan funnits installerat på datorerna och vi har blivit lärda att editera med ett utomstående program och kompilera med 'make' eller 'javac'.

När man dock läser platsannonser på arbetsförmedlingen så kommer man över vissa krav på att man ska ha erfarenhet utav vissa miljöer som jag inte ens har hört talas om eler använt.
Jag undrar om någon kunde vara så duktig att sammanfatta vilka som är vanligast och kanske används på arbetsmarknaden, och hur de funkar.

Jag har aldrig använt Visual Studio t.ex. Hur mycket används det?

Knasig fråga, jag vet men jag börjar känna mig lite nojjog över det här.

Passa på att köp en studentlicens av visual studio innan du slutar. Brukar vara ruskigt billigt då.

1
Skriv svar