Dubbla OS?

Medlem
Dubbla OS?

Hur gör man för att installera ett till OS, utan att ta bort det gamla?
Vet att jag hade Win 98 och XP på min gamla burk, och fick välja vilket jag ville starta när jag bootade upp.

Har registrerat mig för Vista betan genom företaget nämligen, och tänkte bara höra hur man gör om man vill installera ett OS parallellt med XP, då jag faktiskt helt glömt bort hur man gör:P

Medlem

Vänta nu, jag kanske hade ett "blonde moment", är det inte så enkelt att man bara lägger in det nya OS/et på en ny partion så funkar det automatiskt med dual boot?
Kan det vara så enkelt?

Medlem

Hmm, försöker tänka... Jo, så är det om du installerar två nyare windows-versioner. Tror dock att tex Win98 helt sonika tar bort all annan bootinformation. Då måste man installera 98 först och XP sen. Men åter till ämnet, om du installerar Vista kommer den med största sannolikhet fixa automatiskt.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

man behöver en korrekt konfigurerad bootloader. microsofts senare os har historiskt identifierat tidigare, och konfigurerat sig rätt, men inte tvärt om.

skulle allt bli kakka är det ju en enkel sak att reparera bootloadern via konsolen på skivan, och sedan googla fram hur man konfigurerar det hela manuellt.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

boot.ini :p.

Annars finns det program som Partition Magic som kan skapa ny boot,.


signatur

/Ice_
#lett @ qnet

1
Skriv svar