Regionsfri DVD i Windows?

Regionsfri DVD i Windows?

Hej.

Till mitt stora missnöje upptäckte jag för ett tag sedan att hela Windows är regionsspärrat vad gäller DVD-filmer. Man kan bara byta fem gånger mellan regionerna eller så, vilket inte känns särskilt lockande att riskera.

Så, finns det något enkelt sätt att göra Windows (Media Center Edition) regionsfritt, eller måste jag göra något speciellt för DVD-läsaren också? Vill ju kunna se obegränsat på mina importfilmer

Tack på förhand.

Medlem

Hmm, om jag inte är helt ute och cyklar har det bara med hårdvaran att göra. Alla DVD-läsare från ett visst datum är spärrade på det sättet du beskriver, man kan ändra fem ggr sen är det slut. Borde ju absolut gå att fixa på något sätt, kanske finns hackad firmware? Hur som helst skulle det vara intressant att veta


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Jag flashade om min spelare och kör sen med VLC för att spela upp Region 1 filmer som inte spelas på mitt PS2.


signatur
Medlem

Spärren ligger inte såvitt jag vet inte i hårdvaran. Formaterar man datorn och installerar om Windows är man tillbaka på 5 möjliga regionsändringar.

Det finns program som ordnar detta. Jag använder DVD Region-Free och det fungerar utmärkt.

DVD Region-Free, eh? Ska kolla upp det, tack för tipset!

Edit: Seger! Fungerar utmärkt. Återigen, tack!

Inaktiv

Borde det inte gå att rippa in dvdn och göra den regionsfri, sen antingen mounta som iso eller bränna om?
I övrigt bara ännu ett sätt där dom straffar folk som köper sina filmer btw.

Inaktiv

mja, jag tror snarare det är för att undvika att folk blir lurade, även om jag håller med om att det kan vara irriterande ibland...
vora lagom trevligt om den extremt billiga filmen man just hittat var importerad från centrala afrika, eller med nått annat obegripligt ljudspår.

samma anledning som man använder multiplierlås på processorer.

för de som vet vad man håller på med går det ju utmärkt att skaffa en modifierad, regionsfri dvdspelare. eller extra mjukvara, som i det här fallet.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Mja men det är ju inte förrens man kommer hem och ska dra igång skivan man inser att man blivit lurad isf. Enda skillnaden är att man med regionsskydd inte kan spela skivan alls.
Det är bra med regioner, men regionlås är skit.

Inaktiv

men förbudet gäller ju även försäljning av skivor med fel region, väl?
då kan man ju faktiskt komma åt försäljarna som lurar sina kunder.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Visste inte ens att det existerade ett förbud mot att sälja import-DVD. Stora kedjor handlar väl med enbart reg2 filmer men andra försäljare kör gärna andra regioner också, då främst reg1. Beställer man över internet finns det dock hur mycket import som helst att få tag på. Går ju även att beställa direkt från USA eller Canada om man vill ha filmerna innan de nått bioduken i Sverige.
Regionlås i hårdvara och mjukvara är dåligt enligt mig, och jag förstår inte hur man som konsument kan vara av en annan åsikt.

Medlem

Det finns ett stort utbud av amerikanska DVD-filmer på tex Buylando, så det kan inte finnas några lagar mot försäljning av dem. Isf gäller det endast filmer som är/ska bli bio-aktuella i Sverige. Ser ingenting som kan försvara regionssystemet, om jag köper en region2-film kan jag ju ändå inte veta om det finns svensk text på den om det inte står på.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

hm... isf kanske det handlar om att det tydligt måste framgå, eller nått... någon vettig anledning måste väl finnas?
vad nytta skulle det vara för filmproducenterna annars?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

spekulationer: nja, tex att hindra folk från att köpa med sig filmer när de är utomlands. amerikanska filmer brukar ju få ha biopremiär over there innan man tar ställning till om det finns något utrymme för dem på de något mindre marknaderna i europa. om folk då redan sett filmerna när de kommer på bio i tex sverige blir det ju förlorade slantar. sen vill man ju kunna kontrollera marknaden lokalt. om en film kostar 10 dollar i usa så vill man inte att folk ska börja köpa in dem till sverige och sälja dem för 100 kronor när marknaden här tillåter högre priser.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

mja ok då, biogrejjen är ju en tänkbar förklaring...
importen däremot tror jag inte på. avgifterna är rimligtvis de samma världen runt. skillnaden mellan amerikanska priser, och svenska, är ett enormt skattetryck på importfirmor, tull och sedan skyhög moms.

det brukar ofta gå ganska bra att omvandla priser i dollar till kronor, genom att multiplicera med tio. har jag märkt... detta oavsett om en dollar för tillfället kostar sju eller åtta kronor.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

1
Skriv svar