Inaktiv
open gl

jag håller på och lär mig o gl på nehe.gamedev.net men när jag ska göra texturer så går det inte att kompilera prodjektet. jag kör dev-c++ och får följande fel medelande:
[Linked error] undefined reference to 'auxDIBImage LoadA@4'
Id returned 1 exit status
[Build Error] [filen.exe] Error 1

edit: på min andra dator funkar det fint konstigt asså

Medlem

Jag håller också på att lära mig openGL från den sidan. riktigt trevlig med fin förklarande text till kodstyckena.

jag kör själv med VisualStudio 8.

är inte säker på vad det felet är.
har du länkat till till OpenGL biblioteket?

Citat:

After you have created a new Win32 Application (NOT a console application) in Visual C++, you will need to link the OpenGL libraries. In Visual C++ go to Project, Settings, and then click on the LINK tab. Under "Object/Library Modules" at the beginning of the line (before kernel32.lib) add OpenGL32.lib GLu32.lib and GLaux.lib. Once you've done this click on OK. You're now ready to write an OpenGL Windows program.

Inaktiv

japp det har jag.
det konstiga e att jag har länkat till samma saker på båda datorerna men det funkar bara på ena, den andra får jag åvanståene felmedelande på.

MFC
Medlem

Får man fråga en dum fråga. Kör du "samma" windoze på dom?

typ Home vs Pro eller 2k vs xp osv osv.. ?

För övrigt står det så här i OpenGL FAQ:n
Very important: Don't use AUX. Use GLUT instead.
The AUX library was developed by SGI early in OpenGL's life to ease creation of small OpenGL demonstration programs. It's currently neither supported nor maintained. Developing OpenGL programs using AUX is strongly discouraged. Use the GLUT instead. It's more flexible and powerful and is available on a wide range of platforms.

Källa: http://www.opengl.org/resources/faq/technical/ogl_faq.pdf


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

nu fick jag det att funka...nästan den kompilerar nu och jag kan starta programet men det kommer upp en ruta direkt där det står: "initialization failed"
asså man kan välja fullscreen eller inte sen kommer den rutan upp
kollade lite i koden, rutan kommer upp om inte texturen laddas vet ni vad som ska göras nu?

Medlem

ligger texturen på rätt plats?

Inaktiv

jag har bara kopierat koden
och bilden har jag inte flyttat
och som jag har sagt innan så fungerar det på min andra dator som jag har gjort samma sak på.

Medlem

Så du har bara kopierat koden till din andra dator, men inte texturen...

över med texturen då så kommer den inte att klaga på "initialization failed".

1
Skriv svar