min internetansluning lägger ner

Inaktiv
min internetansluning lägger ner

Jag har windows XP sp2 och har bredband från tele2 (ej adsl).
Hursomhelst körs allt på DHCP, både gateway o dns ska va inställt på det, när jag startar upp datorn är allt ok. 100% av tiden är jag uppkopplad,
dock brukar min internetanslutning efter 2-3 timmar lägga ner!
Man ser på internet egenskaperna att ipadressen är 0.0.0.0 och att den försöker förnya ipadressen. Men alla försök att förnya den går åt skogen, både att starta om DHCP tjänst, disable/enable internetanslutning prova klicka på reparera.
Det enda som hjälper är att starta om datorn, då fungerar allt i 2-3timmar igen...
vad kan felet vara?

Inaktiv
Medlem

Antar att du inte kör via router?


signatur

/Ice_
#lett @ qnet

Medlem

ja, routrar/switchar/hubbar kan ju lägga ner ibland om man fått ett måndagsex


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

nej kör direkt till internet, ingen router ellt nåt sånt alls! har dock brandvägg... kerio internet firewall

Medlem

Hmm skumt. Testat att köra utan firewall en dag eller något, för att se om det är den som strular?


signatur

/Ice_
#lett @ qnet

Inaktiv

det var brandväggen.. uptime nytt rekord x10 nu typ utan den... problemet löst! tack för tipset

Medlem

Inga problem


signatur

/Ice_
#lett @ qnet

Inaktiv

kör inte utan brandvägg. hitta en som funkar istället.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

vilken skulle du rekomendera, är på jakt efter en nice one själv


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Kör definitivt med brandvägg, speciellt om du inte har en router mellan dig och internet.

Jag har testat lite olika firewalls och jag kan bestämt säga att Sygates firewall är den bästa. Man kan konfigurera lagomt mycket, relativt lätt att förstå och den är naturligtvis gratis.


signatur

/Ice_
#lett @ qnet

Inaktiv

mjo, sygate är trevlig. zonealarm finns ju också. det finns nästan hur många som helst, och vilken man till sist använder beror nog i första hand på vilken som är mest lättskött och uppfyller de krav man har på funktionalitet...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Vad är det för fel på Windows inbyggda brandvägg? Kör bara den och NOD32, har funkat bra hittils, drar inte värst mycket resurser.

Inaktiv

ingenting eg, förutom att den inte är tillräckligt paranoid för att tillfredställa de riktigt paranoida.
vill man ha fullständig kontroll över all trafik räcker den inte till...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Det är som nolimitsoya säger, Windows brandvägg är så kass. Visst räcker den för normala användare som inte har någon aning om nätverk. Vill man kunna konfigurera och labba lite så ska man skaffa en ordentlig firewall som inte kommer från Microsoft ;).

Zonealarm är en dålig firewall måste jag säga, programmet kan hänga datorn helt om den får för mycket inkommande/utgående paket, därför jag gick över till Sygate och har inte haft några problem sedan dess.


signatur

/Ice_
#lett @ qnet

Medlem

OK, hänga datorn helt om man har många inkommande/utgående paket låter ju inte så bra, jag skickar paket som jultomten


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Haha leecher. Hmm, verkar som Sygate har gått ihop med symantec, dom supportar inte Sygate Personal Firewall längre, men den finns att tanka på download.com (installerade den iförrgår efter reformat).


signatur

/Ice_
#lett @ qnet

Medlem

ok, ska kolla det

och nej, jag är ingen leecher, jag är en seeder


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar