fler n00b-frågor

Medlem
fler n00b-frågor

Installationen av kUbuntu gick snabbt och lätt, nu har jag lite fler frågor.

1) Jag vill skriva saker i LaTex. Hur gör jag för att få min fil.tex -> fil.pdf eller fil.ps? Att bara skriva latex fil.tex verkar inte fungera...

2) Kan jag LÄSA från mina andra partioner som är NTFS? Hur gör jag det? (De kommer inte upp automatiskt i /dator....)

Inaktiv

första frågan blir väl om du kör dapper eller breezy. dapper har ntfs-lässtöd out of the box, medan breezy måste joxas med. har jag för mig...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Hårddiskarna kommer att få lite olika benämningar beroende på om de är SATA eller ej. Är de vanliga PATA-diskar så får de namn i stil med /dev/hda, /dev/hdb osv. Den första partitionen på disken kallas då /dev/hd*1, den andra /dev/hd*2, du förstår mönstret :)... Samma sak gäller för SATA, bara att de kallas /dev/sda, /dev/sdb... istället.

När du luskat ut vilken partition du vill använda (trial and error fungerar också här) så skapar du en mapp under /mnt/, öppnar en terminal och skriver "sudo mount -t ntfs /dev/hda1 /mnt/mappnamn" (byt ut /dev/hda1 mot din partition, förstås). Du kan behöva ändra lite permissions osv, men jag rekommenderar "man mount" i en terminal för att sätta dig in i vad det är du sysslar med.

Om du vill att de ska monteras automatiskt så ändrar du i /etc/fstab, du kan ta exempel från de rader som finns där redan. Något i stil med denna rad borde montera och ge dig de rättigheter som behövs: "/dev/hda1 /mnt/mappnamn ntfs defaults,umask=0222 0 0".

Inaktiv

men det hjälper inte om man inte har ntfs-tjosan installerat.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

men det hjälper inte om man inte har ntfs-tjosan installerat.

Äsch... glädjedödare ;).

Medlem

Fixat! Jag hittade en länk till något sorts scrpit som lade till alla partioner, så nu kan jag läsa men inte skriva NTFS (vilket passar mig bra.)

är det för övrigt farligt att tanka hem "något sorts script" och köra den med root acces, om det länkades från en "känd" sida (som ubuntu homepage...)

är lite rädd som gammal windows-användare att över huvud taget ladda hem och köra saker som inte köptes i en inplastad ask...

Inaktiv

jag e iof rätt så färsk när det gäller linux,men min erfarenhet är att man laddar ner rpm:er osv. kors och tvärs. Dock vet jag inte hur lämpligt det är att köra som root. Jag kör som vanlig användare och kör kommandot "su" om det behövs root access

Medlem

Om det inte är ett väldigt omfattande script och man åtminståne har några erfaenheter i grundläggande programmering brukar man ju kunna hänga med i hur scriptena är skrivna och se vad de gör. Då kan man ju kanske se om de har nåt "fuffens" för sig.

Inaktiv
Skrivet av lave:

1) Jag vill skriva saker i LaTex. Hur gör jag för att få min fil.tex -> fil.pdf eller fil.ps? Att bara skriva latex fil.tex verkar inte fungera...

Kolla efter om du inte har program i stil med "dvips" eller "dvipdf" för att konvertera dina .dvi-filer till .ps eller .pdf. Annars kan du se om du har "pdflatex" installerat. Då kan du använda det till att direkt skapa .pdf-filer.

Medlem

jo, men nu kan jag inte ens tillverka .dvi filer av mina .tex filer, då kommandot latex, tex, tetex etc helt enkelt inte verkar finnas i ubuntu? jag har testat att söka efter det, men hittar inget... måste jag installera typ tetex live för att fixa det här?

Inaktiv
Skrivet av lave:

måste jag installera typ tetex live för att fixa det här?

Nu har jag aldrig använt ubuntu, men det låter som du måste installera något sorts paket. Det är bara att testa med att installera något paket som låter bra. Som nybörjare med Linux kommer du att få ominstallera hundratals gånger så det gör inget om det skiter sig bara du lär dig något på vägen.

1
Skriv svar