Skype + headset

Inaktiv
Skype + headset

Är det någon som kan ge lite tips hur jag ska göra för att spela onlinespel (tex CoD2), och samtidigt kommunicera med en online-kompis via Skype och headset?

Funkar det?
Vad behöver jag?
Vilka headset är bra?
Kan jag få både spelljud och telefonljud i headsetet samtidigt?

/Thomas

Inaktiv

teamspeak/ventrilo är väl lite populärare än skype

Medlem

Tja för att använda skype och spel så ringer du upp alla kompisar innan du spelar. Funkar fint, både spel och skypekonveration. Som headset duger de flesta, bara det finns mic. Annars så är det mycket enkelt och snabbt att använda skype och spel.


signatur

Videomupp

Inaktiv

Coolt, men hur var det med spelljud/telefonljud? Går det att höra båda i headsetet samtidigt?

Medlem

Arå, det går det att göra. Eller det gör det rättare sagt.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

satsa på ventrilo istället grabben


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

Skype är fakiskt ganska bra, men som sagt Ventrilo är bättre. Fast med skype kan man ju ringa till fasta telefoner också Fast mot en kostnad då. Kanske bara är värt att satsa på om man ringer mycket utomlands


signatur

Videomupp

Inaktiv

Skype, MSN, Ventrilo, Teamspeak har alla gemensamt att dom lägger sig i bakgrunden när du spelar. Det gör att du enkelt hör både spelet och det vanliga pratet/"telefonljudet".

Fördelen med Skype är att det är enkelt att komma igång med eftersom det ungefär fungerar som en telefon. Nackdelen är att Skype inte är gjort för att prata många samtidigt och länge, det gör att man dels bara kan prata 4 som mest (senast jag kollade) och dels kan programmet koppla ner ibland. Men som sagt, det fungerar ganska okej för det mesta och jag har spelat online med skype i bakgrunden med fyra spelare många gånger förr i tiden.

Numera kör jag bara Teamspeak 2 och Ventrilo. Skälet är att man kan vara många fler som pratar och att man har möjlighet att gå "away", muta folk, höja sänka mikrofonkänslighet, ändra om man vill höras hela tiden eller trycka in en knapp när man pratar osv. På så sätt fungerar både Ventrilo och TS likadant.

Grejen med dessa två program är att man först måste starta en Ventrilo/TS server som man sedan via programmet kopplar upp till. Det behöver man inte med Skype eller MSN ljudchat.

Om ni bara är två-tre så kan ni köra Skype tycker jag, men så fort ni blir mer än 3-4 så bör ni satsa på Ventrilo eller Teamspeak 2.

- Mo

Inaktiv

Tack för utförligt svar!

Någon sa till mig att Skype har en tendens att gnaga på bandbredden, eftersom andra Skype-användare styrs via min dator.
Är det någon som har upplevt det som ett problem vid online-spel?

Medlem

Hmm det drar mer bredband än tex ventrilo, om man sitter 5 pers och pratar och du är värd, så skickas nog all info från dig vilket ger lite lagg. Ventrilo tex finns det ju servrar så sådant sköts därifrån. Dock brukar jag vara skype värd med mitt mesliga 0.5 och ändå lyckas med lite lagg i spel och prat.


signatur

Videomupp

Inaktiv
Skrivet av WildThing:

Hmm det drar mer bredband än tex ventrilo, om man sitter 5 pers och pratar och du är värd, så skickas nog all info från dig vilket ger lite lagg. Ventrilo tex finns det ju servrar så sådant sköts därifrån. Dock brukar jag vara skype värd med mitt mesliga 0.5 och ändå lyckas med lite lagg i spel och prat.

Lyckas med lite lagg, eller lyckas att spela utan speciellt mycket lagg?

Medlem
Skrivet av Modemis:
Skrivet av WildThing:

Hmm det drar mer bredband än tex ventrilo, om man sitter 5 pers och pratar och du är värd, så skickas nog all info från dig vilket ger lite lagg. Ventrilo tex finns det ju servrar så sådant sköts därifrån. Dock brukar jag vara skype värd med mitt mesliga 0.5 och ändå lyckas med lite lagg i spel och prat.

Lyckas med lite lagg, eller lyckas att spela utan speciellt mycket lagg?

Haha måste ha blandat ihop saker

Det jag vill säga är att det KAN uppstå lagg om man spelar spel som kräver mycket bandbredd, såsom bf. Sitter man dock på mindre krävande spel som WoW så är det inga problem. Fast som ofta nämnt ovan, vent är lite bättre, även om skype är enklare.


signatur

Videomupp

Medlem

Nån som har efarenhet av Xfire. Hur är XFire jämfört med Teamspeak?


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Inaktiv
Skrivet av Vantskruv:

Nån som har efarenhet av Xfire. Hur är XFire jämfört med Teamspeak?

Xfire är ungefär som steam, om du vet hur det funkar. Men du kan använda många fler spel, och du kan även samtala. Jag brukade använda det till BF2, och det funkade mkt bra, men det är ingt program man använder om du bara ska prata.

Medlem

Ok, tänkte använda det medans jag spelar Worms Armageddon mot brorsan som är några tusen mil härifrån. Skype verkar vara lite trögt medans man spelar och pratar samtidigt. Med Ventrilo och Teamspeak måste man ju ha nån server att strula med, lite för komplicerat för min del.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

1
Skriv svar