Uber-Noob har några enkla frågor om installation...

Medlem
Uber-Noob har några enkla frågor om installation...

(Jag=ubernoob vad gäller linux)

Jag har alltså en acer aspire 5024 laptop som jag vill ha Linux på. Efter att ha kollat runt lite har jag bestämt mig för kUbuntu, och tankat hem installationsfilerna.

Jag vill köra Linux och Windows (dualboot-option).

Tydligen måste jag då ha en boot-partion som första partion. Som det är nu har jag två stora (40 Gig) partioner, en med windows + bös och en med lite andra prylar (wow, dokument osv). det finns även en "dold" partion med back-up info (datorn levererades inte med hela installationsskivor, utan man kan bara återställa den första partionen, c:, till ursprungsläge med startskivorna)

Hur ska jag göra för att installationen ska gå smärtfritt? Kan kUbuntu själv skapa en linux-partion utan bekymmer, eller måste jag formatera om en/alla partioner? Ska jag köra ett annat partionsprogg före installationen för att fixa till partionerna, och i så fall vilket? Kommer jag att behöva en "riktig" installation av windows eller klarar jag mig med min begränsade?

I och med att jag inte riktigt vet hur det funkar vill jag gärna behålla back-up partionen om windows skulle krångla i framtiden... om det är möjlig dvs!

Tacksam för svar....

Inaktiv

kubuntuinstallationen kan förminska en av partitionerna du redan har, och göra egna i det lediga utrymmet.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

1
Skriv svar