Dos-spel på XP?

Medlem
Dos-spel på XP?

Som topicen antyder vill jag gärna veta hur man gör för att köra ett gammalt spel gjort för Dos på mitt Windows XP, om det är möjligt det vill säga.

Edit: Det löste sig, jag hittade ett litet program som heter DOSBox vilket fungerade mycket bra.


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

Medlem

Vad är det för spel du testat?

Jag har länge försökt få igång Tex ;urphy-spelen men ljudet blir konstigt.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Jag körde Settlers I


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

Medlem

Sån är kul :>
Satt och öste Hammer of the gods stora delar av förrförra veckan, hade väldigt svårt o slita mej.
Minns då jag och en polare satt o körde det på en gammal P60 från morgon till kväll


signatur

gorm streamar ibland!

Medlem

jag har löst det med att installera dos på hårddisken så jag får upp en valmeny vid start av datorn funkar kanon

kan välja på

Dos
win 98 (obs separat disk) funka ej att installera på samma disk som xp
Win Xp


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem
Skrivet av bondmaster:

win 98 (obs separat disk) funka ej att installera på samma disk som xp

OffT: Om ni har nån gammal dator och för mycket fritid, testa detta:
Installera Win98 på två olika hårddiskar. Alltså, installera först på den ena, byt sen plats på diskarna och installera på den andra. Nu borde rimligen den gamla installationen vara icke bootbar? Men icke, Win98 kommer inte kunna bestämma sig utan ladda från den ena ibland och den andra ibland. För att detta ska märkas kan det ju vara bra att ha lite olika färgteman och sånt så man känner igen de olika


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

jodå, visst går det installera win98 på samma disk som xp. bara man partitionerar upp den och konfigurerar bootloadern rätt.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

ja just de de stämmer de hade jag totalt glömt


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

disk och partition är väl lite som MB och Mb, lätt att förväxla och förenkla sig in i fördärvet


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

I DOSBox, hur gör man för att lägga till en virtuell cd-enhet? Har nämligen lyckats få tag Discworld 2 i image format! =D Får bara inte igång allt..

Medlem

mount x g:\

Den virtuella enheten får du nog skapa med Daemon Tools.

Inaktiv
Skrivet av asker:

mount x g:\

Den virtuella enheten får du nog skapa med Daemon Tools.

Kan låta löjligt men mina DOS kunskaper är nästan löjligt dåliga.. men i "mount x" ska det stå x eller något annat? :>

Inaktiv

det ska stå något annat. det ska stå z.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

hehe, det riktigt komiska är att jag verkligigen inte är säker på att du skämtar.. *suck* Dock så antar jag det med en kvalificerad gissning. Däremot skulle jag uppskatta om nån visste var det fanns en "DOSBox for dummies" guide där ute någonstans.. Har försökt köra igenom allt man kan lära sig i programmet men jag stampar ändå på samma plats.

Medlem

Gissar på att dosbox i möjligaste mån använder vanliga doskommandon, de kan du ju iaf få lite info om ifall du googlar "dos commands" eller liknande


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

På Dosbox hemsida finns en länk till ett program som heter D-Fend, som fixar allt åt en ifall man har svårt att få dosbox att fungera manuellt.

Medlem

Om ni vill spela gamla DOS-spel i XP rekommenderar jag er att ladda ned programmet VDMSound. Emulerar DOS-miljö på ett väldigt bra sätt från XP, man slipper bekymra sig om drivrutiner för ljud, mus, CDROM m.m.

http://sourceforge.net/projects/vdmsound/


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Inaktiv

tackar! ska testa allt!

1
Skriv svar