Tips på inställningar i windows cahce och system

Medlem
Tips på inställningar i windows cahce och system

Jag har ominstallerat windows, väldigt skönt. Men jag skulle vilja ha tips på saker man kan ställa in för att det ska gå så smidigt som möjligt, tex när man packar upp stora filer och sånt. Det läggs väl i en temp-mapp och ibland kan det vara bättre att kanske itne ha den på C:?
Jag har 2 GB i RAM och är det då någon speciell inställning jag ska göra för detta? Tex att datorn ska använda en del av minnet till något..?

Ni hör ju själva, jag är helt borta. Men ni kanske kan klura ut vad jag är ute efter? Ni brukar vara bra på det.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

det första jag lägger in (förutom självklarheter som brandvägg och virusskydd inkl uppdateringar innan man ens kopplar in modemet) är spywareblaster, spybot, peerguardian, 7zip, sätta en lagom stor - och permanent - swapfil, diskeeper med skema varannan timme... mja, vad gör jag mer... stänger av alla hemska grafiska effekter och alla processer jag inte behöver.

vill man flytta tempfoldrar och annat kan man väl göra det, men jag ser ingen anledning till det, om det inte behövs. swapfilen kanske man vill ha på en egen - fysisk - disk, om det är söktiderna man vill ha ner. vill man istället ha hög överföringshastighet till och från den, är det bättre om den ligger kvar.
på c:-partitionen hamnar den dessutom, förmodligen, tämligen nära diskens början för maximal prestanda...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Vars ligger swap-filen och hur ändrar man den?


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Inaktiv

högerklicka på 'den här datorn'-ikonen och välj egenskaper. prestanda, avancerat. tror jag...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Måste märka lite ord här ser jag: Egenskaper - avancerat - prestanda - avancerat är ordningsföljden

Jag har min swap på en egen partition på den primära disken. Ger det lägre överföringshastigheter alltså? Jag som var så stolt över min optimering


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Vad ska den ligga på?
Min ligger på 2046 (max 4092), är det lagomt?


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Medlem

Jag tror att du ska ha en fast storlek för att undvika fragmentering, hur stor vet jag inte.

Edit: Iaf om den inte ligger på en egen partition...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Jag har den på C: och jag har bara en HDD nu...

Ska prova att ha fast på 3000


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Inaktiv
Citat:

Måste märka lite ord här ser jag: Egenskaper - avancerat - prestanda - avancerat är ordningsföljden

mjo, kan inte kolla utan att boota om, (dualboot) och jag är för lat.

Citat:

Ska prova att ha fast på 3000

nej! så liten som möjligt. med den mängd ram du har skulle jag prova slå av den, alternativt sätta den på 128mb eller nått.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Jag har default på 2046 och jag har 2GB i RAM. Ska jag minska eller höja?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

minska, förmodligen.
har man för stor swapfil samtidigt som man faktiskt har tillräckligt med minne, tappar man ju bara en massa diskutrymme och dessutom tar den längre tid att söka igenom...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

En liten fråga, jag har testat att stänga av min helt, men ändå står det att växlingsfilen använder 240MB utrymme i aktivitetshanteraren. Samma sak om jag sätter den till 200MB tex, "ska det va på det här viset"


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

hehe, ska prova sänka

Det stod att den rekade 3070 så jag tog det bara

ska provar 128


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Inaktiv

man kanske ska klocka RAMen lite a, för bättre resultat?


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Medlem

Men ska man ändra maximum OCH initial? Och vad ska de båda ha? Så lite som möjligt? Det är väl 2MB?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

Jag har 128/256 nu, verkar funka bra...


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Medlem

Båda ska ha samma värde såvitt jag vet, motverkar fragmentering.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Okej...


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Medlem

Finns en formula för det där, jag använder det och det verkar funka utmärkt. Vet dock inte hur optimerat det är... Anyway...

RAM*1.5


signatur

/Ice_
#lett @ qnet

Medlem

0 MB!!!!!

Om du har 2GB finns det inte någon som helst anledning att ha en swapfil. Den slöar bara ner windows.

Varför? Windows är korkat.

Om du har 2GB Ram. säg att 500MB är allokerat av diverse program osv. Då har du 1500MB att leka med. Starta t.ex. Warcraft3. Det drar väl en sisådär 3-400MB Ram. Om du har en swapfil dumpar windows ner halva på swapen och gör att du läser från disk. istället för att låta allt ligga på minnet.

Prova med t.ex. Photoshop. Ha en swapfil på 1GB och sätt att PS får använda 1GB minne. Prova att ta bort swapfilen och du kommer MÄRKA en sjuk prestandaskillnad.

Jag har laborerat med detta över 1 år på min jobbdator med både spel och program och windows swapfil gör ingen som helst nytta bortsett från att slöa ner burken.


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem
Skrivet av Rincewind:

0 MB!!!!!

Om du har 2GB finns det inte någon som helst anledning att ha en swapfil. Den slöar bara ner windows.

Varför? Windows är korkat.

Om du har 2GB Ram. säg att 500MB är allokerat av diverse program osv. Då har du 1500MB att leka med. Starta t.ex. Warcraft3. Det drar väl en sisådär 3-400MB Ram. Om du har en swapfil dumpar windows ner halva på swapen och gör att du läser från disk. istället för att låta allt ligga på minnet.

Prova med t.ex. Photoshop. Ha en swapfil på 1GB och sätt att PS får använda 1GB minne. Prova att ta bort swapfilen och du kommer MÄRKA en sjuk prestandaskillnad.

Jag har laborerat med detta över 1 år på min jobbdator med både spel och program och windows swapfil gör ingen som helst nytta bortsett från att slöa ner burken.

Heh... Windows dumpar inte en mängd spel information i swappen om det inte behövs, den dumpar endast information om RAM minnet börjar få slut på resurser. Enda egentliga anledningen till att inte ha swap igång är för att spara diskutrymme.. Så nej, det slöar inte ner burken så länge du inte får slut på ram minne...

För mer info, läs här

Om ni inte orkar läsa så kommer en quote...

Citat:

"When the memory in use by all the existing processes exceeds the amount of RAM available, the operating system will move pages (4 KB pieces) of one or more virtual address spaces to the computer's hard disk, thus freeing that RAM frame for other uses. In Windows systems, these ?paged out? pages are stored in one or more files called pagefile.sys in the root of a partition."


signatur

/Ice_
#lett @ qnet

Medlem

Hmm, då är det ju konstigt att windows xp växlar för mig (och tydligen andra) när jag nästan alltid har 750MB ledigt ramminne...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

Hmm, då är det ju konstigt att windows xp växlar för mig (och tydligen andra) när jag nästan alltid har 750MB ledigt ramminne...

Och hur ser du att Windows gör det?


signatur

/Ice_
#lett @ qnet

Inaktiv

windows arbetar inte så längre. data som inte används ofta, dumpas i växlingsfilen. det går ifs ändra med en registernyckel har jag för mig...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Ser jag i aktivitetshanteraren...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

nu blir ja väldigt fundersam...

enligt windows ska man ha, men enligt Rincewind ska man ite ha ngn... tror jag går på windows rek


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Medlem

No offence, Ice_, men, nej.

Speciellt inte om man sitter i Photoshop eller andra program som gärna använder stora mängder ram. Om du allokerar 100MB swapfil kommer PS direkt att sno dem först, sen ge sig på ramminet. Därav prestandaförlusten.

Prova med wow annars om du vill, eller valfritt program/spel som kan allokera 500mb+

oLjud: Tro vad du vill. Jag har laborerat i ett helt på på jobbdatorn för att jag inte får mer ram i burken. Det som ger bäst prestanda och märkbar skillnad är 0MB swap, både i spel(på lunchen) och i program som jag jobbar med dagligen(ps, illustratior, quarken etc etc).


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem

Hur mycket ram måste man minst ha för att det där ska fungera då Rincewind?

Inaktiv

något mer än man använder i de extremaste situationer. hur mycket det är beror ju så klart på användaren, och använd mjukvara.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Liten fråga, vad händer om ramminet tar slut och man inte har nån växlingsfil?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

12
Skriv svar