problem vid uppstart

Inaktiv
problem vid uppstart

vet inte om det är rätt kategori men iaf. Mitt nätaggregat brann för ett tag sedan och jag fick då låna ett nytt utav en kompis.

Mitt problem är att efter detta så när jag startar datorn så körs det alltid en "inkonsekvenskontroll" på en utav mina hårddiskar. Den funkar och ingen data har gått förlorad men det är ganska irriterande att detta körs varje gång jag startar datorn.

någon som har haft samma problem eller kan hjälpa mig iaf?


signatur

"You tried your best and failed miserably. The lesson is never to try" - Homer J. Simpson

Medlem

Inkonsekvenskontroll görs väl bara om man använder Fat32? Är nog ute och cycklar men du kan ju alltid pröva att konvertera den till NTFS, vilket iofs kräver formatering och ominstallation...

Inaktiv

ok, men det känns lite konstigt eftersom den redan är NTFS formaterad från början. Den borde ju inte kunna ändra om sig helt plötsligt tycker jag. Jag får väl testa och formatera om den så får jag se om det hjälper.


signatur

"You tried your best and failed miserably. The lesson is never to try" - Homer J. Simpson

Medlem

Har du testat att köra chkdsk från windows? Om vi gissar att hårddisken är E: \ :

Windowsknapp+R
skriv - command
skriv i kommandotolken - E:
skriv - chkdsk /F
"Vill du tvinga fram en demontering..." Nej
"Vill du schemalägga chkdsk så att den körs nästa gång..." Ja
Starta om datorn

Lite övertydlig förklaring kanske, men det är bättre att förekomma än att förekommas


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

jag testade det du sa och tror det hade nånting med det att göra. Var bara att jag fick en till liknande check till i uppstarten. Men jag tog iaf tummen ur och formaterade datorn tillslut och då försvann det. Tack för hjälpen och den övertydliga instruktionen iaf


signatur

"You tried your best and failed miserably. The lesson is never to try" - Homer J. Simpson

1
Skriv svar