Formatering, behöver hjälp med lista på allt som ska backupas

Medlem
Formatering, behöver hjälp med lista på allt som ska backupas

Japp, ni hörde rätt. Jag ska formatera och skulle behöva få tips om vilka saker jag bör spara och vilka filer och drivrutiner jag bör ta ner innan jag rensar allt.
Har två HDD plus en extern. Den externa rymmer allt jag vill spara men jag vill gärna förberada allt till formateringen som ska ske snart. Får hjälp av en kompis eftersom jag itne gjort det så många gånger själv.
Det jag planerat är:
Alla mina privata dokument och filer
Outlookmailen med adressbok och allt sånt (hur sparar jag det?)
Spelsaveningar.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

Oj jisses, vilken fråga? Beror på vad du har för användarkrav. Jag brukar ta allt som har med konton att göra, dvs. mejl, favoriter, filer i 'mina dokument' (för säkerhets skull då jag aldrig sparar där själv men en del landar där i alla fall ibland när man är trött eller så).
Grafikortsdrivarna är ju givna eftersom det är pest att sitta i kass upplösning/färger när man skall fylla burken på nytt.

Mina givna tips är ju FF, ZA, Free AVG, Ad-aware, Winamp.
Drivare beror på om du sitter på såpass nya artiklar så att de släpps nya mobo drivare fortfarande (en lyx jag kan glömma med min rigg)
Ljudkort?
Nätverk?
Mus etc
Kamera/scanner/skrivare?
DirectX

Vad det gäller Outlook så går du in på adressboken och kollar i menyerna efter exportera. Då kan du bara importera efter nyinstallation så har du alla adresser igen. Mail är värre, jag har ännu inte lyckats med att hitta bra hantering av alla inloggningsuppgifter till 31178 ställen och forum. Någon annan har kanske?
Sedan om man som jag har andra konton på burken tex, petig fru som slår en i huvvet så fort en ikon har flyttats på skrivbordet, så får man väl tänka på dom filerna, inställningarna med...

det var allt jag kom på nu så direkt.

Lycka till!

Medlem

För att sparar mailen nånstans är det bara dra ut mailen till den sökväg man vill. Så kommer mailen till det stället. Man använder sig av "dra och släpp"-metoden alltså.

Medlem

Men jag har hundratals mail sorterade i fina mappstrukturer. Kan inte dra och släppa alla.
Det måste väl gå att göra backup på alt i Outlook? Har inte Bill tänkt på det?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Bill vill inte att du ska hålla på och formatera. Han tror att XP är så fantastiskt att man aldrig behöver göra det och väljer man att formatera iaf så ska man ha ett straff!


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

nerladdad mail går utmärkt att spara. exakt var den läggs kommer jag inte ihåg i huvudet - det var någon riktigt mystisk katalog...
google is your friend.

thunderbird till nästa gång kanske?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

nerladdad mail går utmärkt att spara. exakt var den läggs kommer jag inte ihåg i huvudet - det var någon riktigt mystisk katalog...
google is your friend.

#1 Välj visa dolda filer.

#2 C:\Documents and Settings\NAMN\Local Settings\Application Data\Microsoft\Outlook och så ska det vara *.PST

Om du inte har ett filarkiv i Outlook, så skapa ett.

Nej nej, jobbar inte alls på någon som helst typ av support.

Hm, gick inte att skriva C:\ med "Använd grafiska smileys" aktiverat, då blev det en smiley.


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

Medlem

Det går väl att exportera pst-filen under arkiv eller nåt i outlook har jag för mig. Heter något i stil med "Importera och exportera"...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

Det går väl att exportera pst-filen under arkiv eller nåt i outlook har jag för mig. Heter något i stil med "Importera och exportera"...

PST-filer är en fil som alla andra, man kan flytta den hur man vill. Behövs inte exportera/importera nåt alls.

Ovanstående är dock osant om man valt att köra med krypterad PST-fil, men det gör inte gemene man, det gör företag.


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

Medlem

Nejdå, jag bara tänkte att det kunde vara ett lättare alternativ än att snurra runt i documents and settings..


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Outlook Express sparar sin mail på ett annat ställe

"C:\Documents and Settings\NAMN\Lokala inställningar\Application Data\Identities", det är om du har svenskt Windows XP/2000 OS

väl där så kommer du se en katalog som börjar med { och slutar med } och har massor utav siffror och bokstäver imellan sig, dom filer du letar efter är *.DBX filer

Inaktiv

ah, det lät bekant.
förresten har jag för mig det går få den lägga mailen i vilken folder man vill, någonstans i inställningsmenyerna. om man nu nödvändigtvis vill hålla kvar vid outlook kan man ju då passa på att lägga mailen på en annan partition nästa gång...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

för att spara "save" filer till spel så ligger de oftast i

C:\Sökväg till din Spelkatalog\save tex: C:\Spel\Quake\save\

eller någon stans i

C:\Documents and Settings\NAMN\Lokala inställningar\Application Data\SPELTITEL\


signatur

shortbow.gif

Medlem

Eller i mina dokument. Tex \My Games\Civilization 4


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Tack för hjälpen.

Nu är datorn ominstallerad och jag har fått in Outllok-mailen och mapparna.
Hittade filen ni hänvisade till, .pst, men jag lyckades exportera den från Outlook. Man väljer bara Export och klickar sig fram till Export (.pst) eller något sånt och väljer att den även ska exportera alla undermappar.
Puh, jag blir jämt så stressad när jag ska omformatera. Men nu känns det jätteskönt, nästan som en ny dator..

Tack.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Ja, visst går det snabbt innan man börjat besudla datorn med lömska program


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Och nu ser du till att inte spara några data på samma partition som windows ligger, så slipper du bli stressad i framtiden.

1
Skriv svar