Your Linux of choice?

Medlem
Your Linux of choice?

Tänkt jag kunde inleda det nya forumet på *nix-sidan med en liten omröstning över vilka distributioner av Linux ni föredrar där ute ;)... En kommentar är ju aldrig fel heller...

edit: Själv måste jag nog välja Debian, fast dessa mer skrivbordsvänliga debian-liknande system som Ubuntu/Kubuntu är också favoriter


signatur

<3 #komsi - where teh galenskap is

Medlem

Jag har inte testat så många linux distar. Senast nu blev det Kubuntu som åkte in på linux partitionen.

Har gjort ett par försök att komma in i linux men jag har alltid sakta glidit tillbaka till windows. Främst för att jag känner mig så handikappad i linux gämfört med vad jag gör i windows.

Medlem

Slackware här. Kanske är en liten överdrift att säga att jag föredrar
det, men efter en del övervägande föll valet på slack, när jag nyligen bestämde mig för att på allvar lära mig lite linux.
Och hittills känns Slackware bra

Medlem

Jag har testat annat då och då men kommer förr eller senare alltid tillbaka till kombinationen Slackware & Blackbox. Ubuntu är det som gäller om jag installerar åt någon annan.

Medlem
Skrivet av c-row:

Jag har inte testat så många linux distar. Senast nu blev det Kubuntu som åkte in på linux partitionen.

Har gjort ett par försök att komma in i linux men jag har alltid sakta glidit tillbaka till windows. Främst för att jag känner mig så handikappad i linux gämfört med vad jag gör i windows.

Precis likadant är det för mig. Saknar också en hel del mjukvara till linux, men till windows finns allt jag behöver och vill ha.

Medlem

tja.. jag gillar ubuntu och andra debian-baserade distar typ. Skulle dock vilja köra Gentoo ordentligt någon gång då det sägs att man kan optimera datorn väldigt väl.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Jag minns alla de gånger jag försökte börja använda GNU/Linux, men jag återvände alltid till Windows. Fast nu är det annorlunda, tre år senare är jag helt fast i Open Source-kulturen. Då jag inte längre tillbringar tid genom att spela datorspel utan istället föredrar att knacka kod har Linux varit helt fantastiskt. Min kuriositet har äntligen fått något att bita i och jag, i mån av intresse, kan sätta mig ner och kolla igenom implementationen för TCP, eller BOOTP, det för mig är härligt.

Finns för- och nackdelar men jag är övertygad och känner mig istället 'handikappad' i Windows

Medlem

Linux är ett serveroperativ och kommer alltid att förbli det anser jag.


signatur
Medlem

Nja, det håller jag inte riktigt med om. Först och främst, varför tycker tror/anser du det? Med nya xorg 7.0 och XGL börjar det bli riktigt intressant med desktop i GNU/Linux-distributioner. XGL är riktigt ballt, och det finns ingenting i Windows som ens kommer i närheten. Både gnome och kde har gjort enorma framsteg i "användarvänlighet" och de populärare distributionerna är många gånger väldigt enkla att installera.

Medlem

Hehe... nu blev jag sugen igen... jädra typiskt... jaja får väl sticka o dra hem Ubunto

Får hoppas på att jag får igång WoW i skiten... lite jobbit att dualboota...

Medlem
Skrivet av cammo:

Linux är ett serveroperativ och kommer alltid att förbli det anser jag.

Att det alltid kommer förbli ett serveroperativ är att ta i. Jag tror att, inom en relativt snar framtid, Linux kommer utvecklas ganska kraftigt och bli en rejäl konkurrent mot Windows.

Hur som helst, i dagsläget fungerar inte Linux som ett komplett substitut för Windows, det är inte tillräckligt komplett och etablerat helt enkelt.

Den disten jag störst erfarenhet av är Slackware, har dock testat ytterst lite Ubuntu.


signatur

<3 #komsi @ q-net :)

Medlem

När jag skulle börja köra så körde jag redhat 9 vilket kändes lite väl mycket GUI baserat. Mycket skulle göras därifrån även om det går att göra från terminal/console läge. Körde sen en intensivkurs i slackware och försöker så gått jag kan att lära mig det så mycket som möjligt. Inte testat andra distar faktiskt då jag har slackware på skivor så jag slipper tanka en ny dist.


signatur
Medlem

Jag tycker iaf uBuntu är det lättaste disten av linux som jag har testat. Tycker uBuntu är riktigt lätt med att få grejer att funka jämnfört än med Gentoo.

Medlem

Mandriva 2006 för tillfället. Ska väl testa andra alternativ så småningom.

Har bara testat Mandrake 10.1, Fedora Core 4 och Mandriva 2006. Föredrar definitivt Mandriva 2006 framför Fedora Core 4. Mandrake 10 är inte ens med i ligan.

Medlem

Har testat lite olika distar, om jag kör något så blir det antagligen Ubuntu. Om jag inte var så lat så skulle jag testa iaf Slackware och Crux åtminstonde.

Inaktiv

Debian. "Because it's done right"

Medlem

Fick bli (K)Ubuntu

Jag har prövat några olika distar bla. Yoper, "rent" Debian, Damnsmalllinux, Redhat, Mandrake och (K)Ubuntu. yoper var verkligen trevligt, men den stannade till i uvecklingen så jag övergav det. Har sett att de nu håller på med en ny verre, så det blir att testa när den väl är klar. Annars så är favoriten Kubuntu. Inte för Kubuntu i sig, utan för communityn. Maken till forum finns inte. Finns howtos till nästan allting.

I linux finns det igentligen bara en sak som retar mig. Jag lirar UT2004 och det är svårt att minimera spelet, om man tex. behöver säga nått på irc eller gå till webadmin. En annan sak som heller inte fungerar är att klistra in IP i spelet. Funktionen för att klistra in funkar bara inte. Det är väl det enda som inte funkar så bra, åtminstone så som jag använder linux.

Medlem

Gått från Slackware till Fedora, tycker det är en väldigt trevlig distribution.

Föredrar FreeBSD på servern, men det är ju en smakfråga.


signatur

<kidde> tjejer är för bögar
<kidde> synthar och UNIX är för MÄN

Inaktiv

Jag kör Debian på min server, och Kubuntu på min laptop. Stationära datorn har alltid kört Windows XP, och kommer nog fortsätta göra det ett bra tag till. Det är helt enkelt för många program som enbart finns till windows (Winamp, Photoshop, uTorrent och WoW) för att jag ska byta. På laptopen är jag dock mer än nöjd med Kubuntu

Medlem
Skrivet av Nathaniel:

Jag kör Debian på min server, och Kubuntu på min laptop. Stationära datorn har alltid kört Windows XP, och kommer nog fortsätta göra det ett bra tag till. Det är helt enkelt för många program som enbart finns till windows (Winamp, Photoshop, uTorrent och WoW) för att jag ska byta. På laptopen är jag dock mer än nöjd med Kubuntu

Det där låter ungefär som mig, debian på servern, kubuntu att leka med o winxp att falla tillbaka på. Enda skillnaden är att jag inte har en laptop att ha kubuntu på


signatur

<3 #komsi - where teh galenskap is

Medlem

Jag dualbootar med FC5 för tillfället. Gillar den distron faktiskt. Har fått åtkomst till xp (ntfs) att funka så det flyter på bra. Borde ha varit med från början men vill minnas att det handlar om nån licens grej.
Annars är jag väl egentligen inte "trogen" nån särskild distro, har kört RH, SuSE, Mandrake bl a tidigare. Men som sagt, allt jag vill ska funka - funkar.
Har SuSE på servern dock.

Medlem

Kör med ubuntu. Mest på grund av att enda linux distron jag får igång nätverkskortet ordentligt. Men ubuntu funkar perfekt för mig.

Ska återigen ge mig på Ubuntu när Dapper Drake kommer, på den gamla och dåliga datorn då. Tycker det känns okej användarvänligt sett och dessutom är det snyggt.

Men jag behåller dualboot, det finns alltför många spel som bara funkar till Windows tyvärr. Ubuntu installeras mest för att jag gillar att testa nya saker och för att den datorn mest kommer att figurera som arbetsdator från och med nu. I sådana fall är det en fördel att inte ha några spel utan att måsta starta om datorn om ni förstår vad jag menar

Edit: jag måste tillägga att jag inte testat någon annan dist.

Inaktiv

FreeBSD all the way, för ports bland annat. Annars är det väl Gentoo som är trevligast, men det var längesen jag körde det.

Men som vanlig maskin som man pysslar med allt möjligt på så rullar fortfarande Windows XP som min desktop.


signatur

You! Yes, me. Me, me, me. Me too. Hemsida

Inaktiv
Citat:

Linux är ett serveroperativ och kommer alltid att förbli det anser jag.

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar, visst är GNU/Linux fortfarande för krångligt för den icke datorinvigde trots upprepade försök med superlätta distar.
Jag tillhör dock inte den skaran och kör 90% av min datortid i *nix miljö. Utan att ha en server. Det fungerar hur bra som helst. Jag är säker på att det finns massor av linuxanvändare som håller med mig.

Valet i omröstningen stod emellan Debian/ubuntu för övrigt. Annars är också BSD trevligt men det är ju inte linux och således heller inte med i omrösningen

/Esco

Inaktiv
Skrivet av cammo:

Linux är ett serveroperativ och kommer alltid att förbli det anser jag.

Jag tror att Linux kommer att bli vanligare på desktop datorer i en ganska snar framtid. En bidragande orsak är att flera stora företag väljer att byta från Windows will Linux för deras anställda. Detta leder till att tid/pengar investeras i utvecklingen av Linux och applikationer för Linux, samt att de som använder Linux på jobbet säkert vill ha det hemma också...

XGL är en annan orsak, men det känns lite som att det inte hade gjort något om det hade kommit för ett par år sedan? Vista är snart här med det nya MS Office paketet...

Jag röstade på SUSE trots att jag kör Ubuntu just nu, men jag blev inte alls nöjd med Ubuntu. Jag är själv inte särskilt bra på Linux men när jag inte lyckades installera senaste Nvidia drivisarna blev jag lack...(var tvungen att kompilera om dem men det var omöjligt att plocka hem kernel-source i pakethanteraren och jag orkar inte ladda hem det manuellt) Sådant kan tyvärr sätta käppar i hjulen för Linux :\


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Inaktiv

kör suse på min laptop (med fluxbox). drar mig lite för att installera det på den stationäramen vi får se om jag gör det när jag tröttnat helt på bf2

Skrivet av wiseguy:

XGL är en annan orsak, men det känns lite som att det inte hade gjort något om det hade kommit för ett par år sedan? Vista är snart här med det nya MS Office paketet..

Nja jag håller inte med där, det har ju funnits i något år men det var ju ruggigt buggit då. Dessutom erbjuder MS "variant" bara ett halvdant interface (heter det lookingglass eller missminner jag mig?) man kan ju bara vrida på fönster typ. i xgl kan man göra allt det man kan göra med opengl. Sedan e ju frågan om "vanligt" folk uppskattar skillnaden eller om de är nöjda med att kunna flippa ett fönster.
Det är min åsikt iaf

EDIT: la till lite:)

Medlem

Körde suse på mina servrar tidigare men numera freebsd mest för att testa nått annat. Får väll se vad man hittar på när man installerar om nästa gång.


signatur

gorm streamar ibland!

Medlem

Började med SuSE men övergick till FC3 samt dess efterföljare.
Var rätt så nöjd med SuSE men den apade sig när jag ville uppdatera och ominstallation tycktes inte fungera heller.
Troligen så var det för stort uppgraderingssteg för att man skulle få det gratis vilket såklart suger.

Tror att det blir mer pingvin på företag ganska snart men inte på hemmamarknaden. Jag tror att folk i allmänhet känner att det är för krångligt och svårt att göra saker som är ganska rättframt i windows.

Linux skulle i min mening vinna mycket på ett GUI som lätt kunde fås att efterlikna andra (win, mac, Amiga, et.c.) samt ett simplare sätt att installera på. Finns säker lösningar för detta, men jag har i alla fall inte hittat dem.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Inaktiv

Jag använder Ubuntu 6.06.
Har testat många distar och gillade Arch Linux, men Ubuntu fungerar bäst för mig.
Och när jag skaffade Cedega dumpade jag Windows helt.

123
Skriv svar