Tänkte köpa ett par 5.1 hörlurar.....

Inaktiv
Tänkte köpa ett par 5.1 hörlurar.....

Ska köpa in ett par 5.1 hörlurar på G av klagande grannar som stoppar mig från att köpa ett fulländat surround system, så jag har letat och letat och hittade tillsisst dessa http://www.webhallen.com/prod.php?id=42387&ref=Prisjakt
Vad tror ni om dom ?

mvh

Inaktiv

Min erfarenhet av Creative är rätt trevlig, har inte testat lurarna men dom kan nog funka bra.
Vore fan intressant att testa ett par 5.1 lurar, är lite skeptisk men ja, vore kul att testa.

Inaktiv

Ska köpa dom i morn ,, kan ge svar hära på forumet då

Inaktiv

Yeah, låter bra det.

Medlem

Ser fram emot en liten recension av dessa!!!


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem

Hmm hur kan hörlurar ha 5.1 ljud när 5.1 står för antalet högtalare?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Flakmonkey
Skrivet av Rissan:

Hmm hur kan hörlurar ha 5.1 ljud när 5.1 står för antalet högtalare?

Det behöver väl inte vara fysiska högtalare utan ljudkällor? eller så kan man väl se det som att det sitter massa små högtalare i hörlurarna som ger surroundeffekten Funkar riktigt bra om det är bra lurar faktiskt

Medlem

Iofs men tvivlar lite på hur bra ljudet blir. Scorpion får helt enkelt skriva en lång recension på ljudkvaliten

Dags att köpa nya lurar till mig själv snart, haft mina ett bra tag nu.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

(( URSÄKtA STAVNINGEN , LIDER AV LÄTT DYSLEXI))

Hörlurarna är inköppta och jag e galet me nöjd.

Det kristall klara ljudet från 360in som komme rut ur lurarna är helt underbart, Det kanske inte ger samma "tryck" som med ett fulländat surround system men det ger till min förvåning ett endå fulländat surround system,
I mitt fall så tycker jag faktiskt att hörlurarna är lite bättre än ett surround system me högtalare/reciver m.m
Dels för att me högtalare så hörs offtast trefiken/ bilar/ambulanser/polisbilar utanför fönstret som stör upplevelsen men med ett par hörlurar som dessa så stängs allt sånnt ljud ute och det blir en mera "påtaglig" närvarokännsla.

Första tesstet:
Spel: Condemed.
Svårighetsgrad: hard
Tid: 01.00 på natten.

Ja du vad ska man säga, har fortfarande gåshus, när jag spelade spelet med mina vanliga "data" högtalare så blev det ett maffigt ljud men ej DDS, så jag pluggade in mina 5.1 hörlurar och satte mig ner och startade upp spelet, som jag sa så direkt försvann allt ljud från omvärlden ( bilar m.m) och det enda mina öron fick stå ut me va det kusliga ljudet från fotsteg överallt.
Jag va välldigt kräsen till 5.1 hörlurar innan men efter att spelat Condemed så kan jag lungt säga att den tanken e borta.
Vid dialog i spel/filmer så skickas ljudet direkt till " center" högtalarna och på det viset blir klart och tydligt, medans efekter rörde sig runnt som dom ska göra i ett 5.1 ljud,, det va alltså ingen fara för det ökännda vänster/höger dialog snacket där du vänder din gubbe och rössten kommer från olika håll.. här e rösten hela tiden i center och du kan konsentrera dig på allt annat.
Fick flera gånger riktiga rysningar när det lät som om nån sprang pressis bakom min soffa.

Andra tesstet:
Spel: Pgr3.
Svårighetsgrad: hard.

Här gjorde sig lurarna helt klart värt sitt namn, ni som sitter på ett bra 5.1 packet vet hur bra ljudet blir och jag kan säga att eftersom jag hört på riktigt maffigt 5.1 ljud hoss min polare så är inte hörlurarna långt ifrån, startade upp spelet och valde min kära Enzo Ferrari och drog upp banan NewYork bridge, och när väl loppet startat och bilarna låg bakom mig så blev det avsevärt mycke änklare att "lyssna av" vart bilarna bakom låg och på det viset "blocka" deras väg.
Ljudet från motorn lät om inte än mera perfekt än innan på G av "öppenheten" av ljudet och att ha musik på sammtidigt som man körde gav en mera kännsla av att musiken komm från "Radion" i själva bilen på G av öppet ljud som omkappslade musiken.

Sen va det ju dags för det riktiga provet, hur bas och kulsplitter i väggar m.m lät,, ni kan ju gisa vilket spel jag tryckte i.

Tredje tesstet:
spel:Gears Of War.
SVårighetsgrad: Insane

Finns inte så mycket att säga förutom att jag duckade i min egen soffa lite då och då för det lät som om Torque Bows pilarna flög pressis brevid mitt huve och satte sig i väggen bakom mig, springer runtn i spelet och njuter av allt ljud när jag plöttsligt hör ett BOOOMMM bakom mig, vänder mig om och står face 2 face med en Boomer,, yes tänkte jag, det här e ju bra, inga kulor, inga granater ( skjutit slut på alla för att bara njuta av ljudet) så man fick springa runnt och försöka leta ny ammo, det va inte en sån dålig ide på G av att då fick jag höra det riktiga DDs ljudet raketernas ljud när dom flög iväg lät värkligen som om dom komm frammifrån, fortsatte brevid mig och tillslut träffade väggen med enn doft muller, och nja basen i lurarna kunnde ju varit bättre kanske, inte lika safftig boom som man får ur en bra sub där man får alla glas på bordet att vibrera men det räckte bra endå för att man skulle känna trycket från skottet.

bestämmde mig för innan jag skulle sova att kanske sätta på en film och tryckte in min FF Advent CHildren i Dvd,n och hoppade fram till senen där Sephiros ( eller va han nu heter) slåss mot Claude i slutet av filmen och det flyger gnistor överallt.
Och det känndes värkligen som om man va me och slogs, helt otroligt ljud i dessa senare så jag stötte till min slummrande polare och satte på han hörlurarna , skruvade upp ljudet och körde på filmen, han satte sig upp och bara gapade, tog sedan av sig hörlurarna och sa , dessa MÅSTE jag fan köpa!.

Sissta tesstet:

Musik:
Låt: metallica (sad patrool), Infected mushroom (dream theater)
Thunderdome ( fuck martine)
och sisst Guns and roses( knock on heavens door)

Här e det dock nja och nej,,, ljudet i hörluraran beror helt på hur musiken låter, tex i en hardcore låt som Fuck martine så blev ljudet lite konstigt i 5.1 version då inspelningsljudet av låten är i vanliga stereo och allt sammlas i center högtalarna medans "vissa" bas ljud glider över i bakre.
Därimot Knock on heavens door och den totalt phsykadeliska låten dream theater va helt klockrena då gittaren i Knock on heavens masserade öronen från alla håll och gav en sån där sjön kännsla man bara kan få framm med ett par riktigt sköna högtalare, och låten dream theater av infected gjorde mig totalt skittzad, ljud från alal håll,, små knäppningar, och börjningar av phsykadeliska ljud kom från alla håll och jag kunnde inte låta bli att småle för mig sj när jag insåg att hörlurarna har varit ett av dom bässta köpen jag gjort på länge...

Enligt mig så har Creativ lyckats superbt med att få framm ett par för det första sköna hörlurar som sitter bra på huvet och som man inte får ont i öronen av efter en längre tid.
Basen e så bra som man önskar och det bässta är att man kan köpa till ett par hörlurar till och plugga in så en vän kan sitta med på resan i filmens/spelets underbara värd.
Det e ingen brutal bas som får öronen att vibrera ( även om jag önskar detta) men det räcker somsagt.
Diskant och annat dialog ljud åter perfekt och får dialogerna pluss kul-sprute ljud, biljud m.m låta inget mindre än perfekt.

Det finsn inte mycket att önska om dessa hörlurar för allt är så nära på perfekt som det kan bli, lite mera ballans i basen
( syfftar på hardcore låtar nu) kunnde varit lite bättre, men i spel och filmer gör den sitt jobb till 100%.
Sladden kanske e lite för kort men kosstar inte så mycket att köpa en ny och lite längre.
och batterierna tar slut ganska snabbt så se till att köpa in er på flera packet AA batterier innan ( batterierna räcker i 10h och tar all krafft ur batterierna in till sissta droppen så det blir med andra ord inga sänkningar av ljud och saker innan dom dör ut.)((välldigt bra))

Possetiva är dock att mankan sitta 2 st me 2 st hörlurar och lyssna sammtidit i true 5.1 annda, ljudet e kristall klart och ger en oerhört skön närvaraokännsla i spel/ filmer och LUGNA låtar

slut fakta.

- Lite för kort sladd
- Lite för kort tid på batterier.
- Lätt att glömma stänga av "recivern" och kan därför glömma hörlurarna på och få ett par batterier som e döda innan man vet ordet av.
- Basen i hardcore låtar kan bli lite ojämmn.

+ Galet bra bas i spel/filmer
+ Otrolig närvaro kännsla i filmer/spel
+ 2 st kan lyssna sammtidigt
+ bra information på displayen.
+ änkel inkoppling
+ Ett givet köp för dom som inte vill väcka sina grananr me ett stort 5.1 packet me högtalare och reciver.

jag ger dessa en Lugn 9/10.
om ni undrar nått jag kanske glömmt skriva in så e det bara att fråga, nu ska jag gå och spela lite Cod 3

Medlem

Fin recension. Men.. varför skrev du tid och svårighetsgrad?


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv

Har ingen aning
Tyckte det bara hörde till lixsom

Medlem

Om man skulle vilja använda sådana här hörlurar till den gamla Xboxen, var kopplar man då in dem? På Xbox360 sitter ju ljudutgången på kabeln som kopplas till TV:n men på den gamla boxen hittar jag inga sådana utgångar alls och den ska ju stödja 5.1 ljud om jag inte har misstagit mig helt.

Inaktiv

Har likadana hörlurar som black scorpion och kan säga att jag är riktigt nöjd jag med. Köpte dem på datorbutiken.com i somrar för 449kr vilket jag nu har märkt är ett grovt underpris men jag klagar inte

Rekommenderar även att man kopplar in dessa med hjälp av en optisk sladd så blir ljudet ännu bättre. T.ex. denna: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383530

Ett stort plus är att man kan koppla in två hörlurarspar i den lilla lådan, t.ex. när man vill spela coop splitscreen med en kompis.

Medlem

Måste fråga alla här. Hur funkar det egentligen att koppla de där hör lurarna till 360:n ? Måste man ha adapter eller nåt ? Följer en sån med? Jag har nämligen inget surround, och det kan kännas lite torrt ibland att bara höra ljud från TV:ns högtalare på sidorna.

1
Skriv svar