TB och Mus, snart verklighet?

fue
Medlem
Medlem

Återstår och se om det funkar, då blir det väl ett köp.

Känns som fusk att använda det i MP.

fue
Medlem

känns som MS kommer göra något åt det, dock...

Medlem

Nej, inget tangentbord och mus. NEJNEJNEJ! Inte förstöra konsoll känslan och multiplayer. NEJ!


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Boomer

*Nej, inget tangentbord och mus. NEJNEJNEJ! Inte förstöra konsoll känslan och multiplayer. NEJ! *

håller med Boomer, det räcker att man kan använda keyboard när man skriver meddelanden till folk på 360, och kan använda keyboard om det kommer webläsare till 360.

men ingen mus och keyboard för spelen,
då är det ju ingen konsol längre ju !

Medlem

Spelen lär ju knappst designas för tangentbord och mus endå, utan detta skulle nog mest vara för att hjälpa till vid en framtida webbbrowser eller dylikt.

Edit: läste texten, hmmm låter endå inte som om det kommer göra nån större skillnad, verkar ju inte vara officielt microsoft påhitt så nog ingen större risk det kommer designas spel till den?


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

fue
Medlem

Multimediamaskin

Medlem

Frågan är om spelen behöver vara utvecklade för att specifikt stödja den här prylen. Är den tillräckligt smart så omvandlar den signalerna som kommer från tangentbordet och musen till motsvarande handkontrollssignaler, så inte 360:n märker någon skillnad.

Hoppas.. hoppas.. hoppas..

Medlem

Senast detta gjordes till xbox eller vad det var så funkade det inte särskilt bra. Mus styrningen var oprecis och långsamt. Då spelen inte använder sådan styrning alls, man flyttar liksom inte en pekar på skärmen när man spelar med handkontroll som man gör med mus utan man styr med en joystick, och siktet rör sig olika fort beroende på hur mycket du rör på joysticken. Så det blir nog mer som att köra flygspel med musen, du flyttar den och siktet rör sig åt det hållet, typ som on musen var en joystick helt enkelt. Därför behöver spelet kodas för att kunda läsa mus rörelser och inte joystick rörelse för att kunna bli som ett "pc-fps"

Sen kommer ju frågan, var ska du ha tangentbord och mus, på soffbordet? Blir nog skit bekvämt då dessa brukar vara väldigt låga... en handkontroll har du bara i handen, tangentbord och mus behöver ett bra underlag. Sen försvinner ju mysfaktorn med att sitta med några polare och slappa i soffan medans man lirar.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Jo, jag kommer ihåg grejen som kom till vanliga lådan, men trots det hoppas jag att det blir annorlunda med den här prylen. Teknologi förbättras hela tiden.

Sen så spelar vi ju alla inte på samma sätt. Själv sitter jag vid mitt skrivbord och spelar, eftersom jag har min låda kopplad till en 24" LCD, och kan med enkelhet använda mus och tangentbord. Av vad jag läst på forumet här så är jag inte ensam om detta. Huruvida detta är bättre eller sämre än sitta i en soffa är ju en smaksak. Som inbiten PC-spelare känns det mer naturligt.

Är man en soffspelare kan man ju annars vänta på Phantom Lapboard, eller bygga en sådan själv

fue
Medlem

inte för jag skulle använda en mus, men roligt att folk kan åtsakomma något som detta, men som sagt, tror inte MS kommer tillåta det!

Medlem

Men lol vad ska ms göra ? Sånna här dosor här funnits länge och det vore ju konstigt om det inte skulle dyka upp til 360. Sen om den är bra det är en annan fråga.

Medlem

De kan ju försöka hindra dem att tillverka och släppa den, men vi har ju sett hur framgångsrika MS, Sony, och Nintendo varit att hindra modchip och liknande produkter att hamna på marknaden.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

De kan ju försöka hindra dem att tillverka och släppa den, men vi har ju sett hur framgångsrika MS, Sony, och Nintendo varit att hindra modchip och liknande produkter att hamna på marknaden.

Mjo, men 360n lyckades imo ganska väl i början iaf, hade ingen hittat den där firmware-prylen så hade den inte varit "knäckt" ännu. Men den är fortfarande förhållande vis låst ifall man jämför med vanliga xbox.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Mjo, men 360n lyckades imo ganska väl i början iaf, hade ingen hittat den där firmware-prylen så hade den inte varit "knäckt" ännu. Men den är fortfarande förhållande vis låst ifall man jämför med vanliga xbox.

Jo, fast det har ju inte direkt med saken att göra, om nu inte hårdvaran hindrar den här mackapären att fungera, på så vis som hårdvaran hindrar konventionella modchips att fungera. MS har ju hittills inte lyckats stoppa firmwarehacket som du pratar om.

Medlem

Nej men mjukvaran i maskinen både spel och firmware är knappast gjord för att stöda musrörelser så tror inte det kommer funka som det gör på en pc förän det släpps officielt av microsoft eller om lyckats köra lite homebrew på maskinen. Speciellt inte i spel.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Du resonenerar med antagandet att Microsoft måste stödja produkten i sin mjukvara för att den ska fungera, vilket inte behövs. Naturligtvis får du inte muskontroll som är identisk med liknande på PC eftersom adaptern inte verkar hacka minnet i 360:n, och därför inte kan ändra saker så som muskänslighet som påverkar hur snabbt du t.ex. vänder dig om i ett spel.

Förmodligen tolkar dosan musrörelserna och omvandlar dessa till signaler, vilka emulerar högra analoga spaken. T.ex, den känner av att du drar musen till riktning x:-12, y:5, i hastighet z:10, vilket omvandlas till handkontrollssignaler, och drar den "högra spaken" i motsvarande riktning, och sätter den i en position som motsvarar hastigheten.

Väldigt lekmannaaktig förklaring, men det bästa jag kan komma med.. Det kommer med all sannorlikhet bli en underlig upplevelse för både handkontrollspelare och musspelare, men teoretiskt sett borde du kunna få bättre precision. Dock så finns ju problemet med att tangentbordets knappar inte är analoga som handkontrollerns vänsterspak. Så kanske SHIFT-knappen modifierar hur långt man drar den simulerade vänsterspaken..

Nåja. Vi får helt enkelt se hur det fungerar. Det går utan Microsofts stöd, men det blir nog aningen grovhugget. Fast fungerar gör det säkert

Medlem

Exakt vad jag har skrivit tidigare


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Ja, du hade helt rätt från början, det var jag som trodde att du sa något annat

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jo, fast det har ju inte direkt med saken att göra, om nu inte hårdvaran hindrar den här mackapären att fungera, på så vis som hårdvaran hindrar konventionella modchips att fungera. MS har ju hittills inte lyckats stoppa firmwarehacket som du pratar om.

Nej, men de flesta använder t ex inte det där Firmware-hacket pga att de inte vill bli bannade på xbox live, vilket typ är den stora grejen med 360n egentligen.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av Kyraal:

Jo, fast det har ju inte direkt med saken att göra, om nu inte hårdvaran hindrar den här mackapären att fungera, på så vis som hårdvaran hindrar konventionella modchips att fungera. MS har ju hittills inte lyckats stoppa firmwarehacket som du pratar om.

Nej, men de flesta använder t ex inte det där Firmware-hacket pga att de inte vill bli bannade på xbox live, vilket typ är den stora grejen med 360n egentligen.

Jag har själv ingen 360 (ännu) Men tom jag vet att de finns "Extreme Dual" vilket gör att live funkar väldigt bra iaf enligt olika forum!

Medlem

En liten uppdatering med filmklipp på XFPS 360, som gör att vi kommer kunna spela Gears, CoD, och liknande spel med tangentbord och mus.

Finns tre filmer där man demonstrerar hur man kopplar in adaptern, där vi får se hur den fungerar, och till sist konfiguration av enheten.

En del kallar det här fusk, men själv bryr jag mig inte särskilt mycket om vad folk säger. Som inbiten PC-spelare är jag van att vissa får fördelar p.g.a. hårdvara.

Medlem

Både bra och dåligt, känns lite som att det är onödigt att ha en 360 som man spelar med tangentbord och mus, man kunde lika bra fortsätta med datorn. Konsoll med tangentbord + mus känns helt fel..


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Jag får nog hålla med WaltX. Nästan halva grejen med en konsoll är ju handkontrollen. Med mus och tangentbord blir det ju något slags missfoster. Varken en konsoll eller PC utan något slags mellanting. Nej, låt konsoller vara konsoller och PC vara PC.

Dessvärre är väl detta något som säkert kommer att intressera många av de som vägrar lära sig spela med handkontroll. Det största problemet blir ju då, föga överraskande, i multiplayer. Att vissa personer skaffar sig fördelar med just mus och tangentbord är säkert något som kommer att sticka i ögonen på de övriga spelarna.

Medlem

Tycker det ser fånigt ut faktiskt. Speciellt så som killen som lirar sitter i filmerna, då kan man ju lika gärna sitta framför en dator ist


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Ser kanske lite fånigt ut, men vi är många som sitter sådär och spelar vid våra skrivbord, och det fungerar utmärkt. Jag äger ingen TV, men däremot har jag en 24" widescreen-bildskärm till min dator med bl.a. komponentingång, som är perfekt till 360:n.

Medlem

Tycker det är bra att denna prylen kommer så man kan spela CoD3 så som det ska spelas.
Kan se att fler skaffar xbox 360 enbart pga detta ifall man är CoD-fan då CoD3 verkligen är en värdig uppföljare:)

Det är inte ett dugg fånigt att spela xbox 360 på skrivbord med datorskärm tycker jag. Det är fånigare att whina att man blir headshot-killed om och om igen av en som spelar med tangentbord och mus.

Förr då folk börja lira med mus i fps istället för enbart tangentbord var det mkt folk som whinade med att musen var ett fusk

bara att skaffa en sådan pryl själv, kanske kan kännas påtvunget men men..

edit: kanske en hel del konsolfolk inte kan spela med mus och tangentbord och därför whinas det:)

Medlem

mus och tb är ju självklart om det ska finnas webläsare på 360, men det ska bara vara till för att kunna skriva till folk, och att kunna surfa när nu webläsare kommer,
att överhuvudtaget skriva med handkontroll är vansinnigt.

spelen ska naturligtvis vara handkontroll fortfarande.

se bara på Wii och den webläsarn som kommer vara där,
det kommer ju bli ett evighetsgöra om man hela tiden ska skriva en webadress med handkontroll.

och det behövs ju ingen speciell tb eller mus, bara att smacka in vanlig pc mus å tb i usb på konsol.

Medlem
Skrivet av Efraim:

edit: kanske en hel del konsolfolk inte kan spela med mus och tangentbord och därför whinas det:)

Var ju något av det dummaste jag hört. Det är nog snarare så att man gillar att spela med handkontroll för att det är lite mer slappt samt att det inbjuder till en helt annan spelstil. Det är ingen som kan bunnyhoppa och dylikt. Men visst Must + Tangentbord är överlägset i spel där snabbhet och precision är a och o, t.ex. unreal och quake. Men i spel som kräver lite mer taktik osv så funkar handkontroll ypperligt som man inte är totalt handikappad och bestämt sig från början att det suger.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

vill minnas att jag läst att nå liknande fanns för vanliga XBOX, dom körde Halo bla och kännslan vari nte alls bra, kändes som musen släpades efter osv.
det här kanske är bättre men vet inte om det är nått jag skulle bry mig om, sen varför vill folk spela tex gears of war med tangentbord + mus, det låter helt från vettet imo.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar