xbox 360 vs Blue ray

Inaktiv
xbox 360 vs Blue ray

Mycket snack angående ps3n blueray.

360 har ju vanliga dvd skivor som rymmer 4.6 gig bluerayen som kommer som standrard rymmer upp till 50 gig? borde man inte kunna göra 1000 ggr mer avancerade spel då på ps3an? får plats mer information?.

hört d skall komma en extern hd dvd till 360in men ändå.

Spelen kommer ju rocka fett mer på ps3 om utvecklarna kan lägga in 50 gig istället för 4.6 gig eller har ja inte rätt?.:)

/paralyzer

Medlem

jo det har du rätt i, men bara det, spelen kommer att kosta FETT JÄVLA MKT MERA!! så bättre me dvd:P


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem

Spelen kommer inte rocka fett bara för att man har mer utrymme. Visst får man in mer höglösta texturer, ljud och videos, men det blir inte nämnvärt bättre. The Darkness kommer tex ha mer ingame filmer (gamla rullar där copyright slutat gälla) än 360. Tror knappast att spelet blir bättre för det.

Medlem

Mer utrymme är alltid positivt sen gäller det ju att kunna utnyttja allt på ett vettigt sätt och det kommer det nog ta ett tag innan dom gör det.

så i det långa loppet så är PS3an mer långlivad än XB360 i teorin.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

aftonbladet har 40 sidor, DN bara 30. Då måste aftonbladet vara en grymt mycket bättre tidning.

...eller?

Medlem
Medlem

Jag tror spelen kan bli större och längre än ett 360 spel men jag tror inte grafiken kommer bli någon större skildnad (stava?)


signatur

Den som vet vet.

Inaktiv

Har hellre dvd än att lägga ut massa tusen för en blue ray spelare.

Medlem
Skrivet av USF-BH:

jo det har du rätt i, men bara det, spelen kommer att kosta FETT JÄVLA MKT MERA!! så bättre me dvd:P

Spelen kostar knappast mera på Blu-ray än vad DVD-spelen kostar till X360, det är mer inköpspriset på konsolen som höjs.

Tycker folk kan slå hål på den där myten att spelen blir dyrare med Blu-ray, kanske att producera men det verkar inte påverka priset. Iallafall inte i USA där PS3an precis släppts.

Medlem
Skrivet av paralyzer:

Spelen kommer ju rocka fett mer på ps3 om utvecklarna kan lägga in 50 gig istället för 4.6 gig eller har ja inte rätt?.:)

Inte 4.6 GB. En vanlig DVD-skiva som du stoppar i din 360 rymmer 8.5 GB.

Medlem

Kan nästan tänka mig hur det kommer bli, ett spel på 22gb, där 18gb är FMV.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Inaktiv

En Blu-Ray DVD kan rymma 45 GB, men de Blu-Ray filmer som finns på marknade rymmer inte mer 15-20 GB. En HD-DVD rymmer betydligt mer än en vanlig DVD och frågan är vilken väg MS kommer att gå i framtiden. Det kommer ju snart en HD-DVD spelare, men MS har ju sagt att den inte ska användas för spel.
Även om Blu-Ray skivorna kan rymma otroligt mycket info, så innebär det ju inte att spelen kommer att utnyttja allt ändå. Kostnaderna spelar såklart en stor roll. I dagens läge är en Blu-Ray DVD cirka 30-35% dyrare än en HD-DVD (alltså, rå skiva). Båda är avsevärt dyrare än en vanlig DVD, men det kan ju givetvis ändra sig i framtiden. Det brukar det göra. Se´n innebär det en kostnad för spelutvecklare också.Med PS3:ans Blu-Ray, så kan spelen visas i en upplösning på 1080p, men det kräver naturligtvis en TV som kan visa denna upplösning, sk Full HD, för att man ska kunna njuta av det till 100%. Givetvis kan man använda PS3:an till en HD-TV som klarar 720p, men då är det ingen skillnad till 360:ns prestanda.
Ett komplicerat ämne och det är svårt att sia om hur det kommer att gå.

Medlem

Rent grafiskt sett så kan ju blu-ray lagra större texturer med högre upplösning vilket skulle innebära "snyggare grafik" i spelen. Du kan ha en texturfil på 10gig om du vill, men du måste kunna "använda" den också. Större texturer är bra men har du inte grafikkort, minne mm i konsollen som klarar av att öppna och printa ut dom tillräckligt fort så är det meningslöst.

Något jag däremot kan tänka mig är att utvecklare får större frihet att skapa fler annorlunda/skilda miljöer i spel. Om vi säger att ett spel på 360'ns duallayer diskar innehåller 10 texturer för olika trämaterial som används, så skulle utvecklarna med en blu-ray kunna ha 50 olika texturer som de kan använda för att skapa olika miljöer och få områden att se helt unika ut istället för att tvingas återanvända dom första 10 på flera ställen. Rent "grafiskt snyggt" sett så är då 360 och ps3 varianten identiska då texturerna har samma upplösning, men ps3'an är mer varierad i sin design och kanske därför upplevs "snyggare", beroende på spel.

Vi får väl se vad de kan komma på för nytta med det i framtiden.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem

Paiden dock så ligger de oftast under tidspress att göra dessa texturer med så tror inte det kommer skapas en massa extra bara för att man har plats till det.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

ju mer shit i spelen desto längre tid tar de att göra klart = risk för högre pris.

Medlem

Sedan är det väl en liten risk för längre laddningstider ifall man ska packa hela 45gb fullt med spelmaterial?


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Sedan är det väl en liten risk för längre laddningstider ifall man ska packa hela 45gb fullt med spelmaterial?

Om varje bana består av alla texturer, modeller, ljud, filmer osv, då det finns en liten risk för ökad laddningstid.

Medlem

tänkte ett tag att köpa xbox 360 igen, men eftersom man haft stora problem med 2 st 360 så är man mer och mer tveksam,

inget kul att få en krånglande maskin igen även om risken borde vara liten,

har ju gamecube och ps2, så det mest logiska är ju att man skaffar Wii och Ps3 ,
har helt tappat förtroendet för 360....

Youtube-proffs
Skrivet av Knirk:

tänkte ett tag att köpa xbox 360 igen, men eftersom man haft stora problem med 2 st 360 så är man mer och mer tveksam,

inget kul att få en krånglande maskin igen även om risken borde vara liten,

har ju gamecube och ps2, så det mest logiska är ju att man skaffar Wii och Ps3 ,
har helt tappat förtroendet för 360....

Jag tror att det är du som har haft extrem otur, jag har inte haft några problem med min xbox.. en gång så blev det knas, men då va det en kabel som satt lös. Inget annat..

Du har haft jätteotur och har säkert fått många martyrpoäng för detta, skaffa xbox360 igen, det är värt det.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

jo har säkert haft extrem otur,
för man hade kul med 360, när den funkade, hehe,
och köra burnout revenge online va ruskigt kul.

och man va helnöjd med xbox live arcade,
så jag lyder ditt råd polish,

du har gett mig mod att gå över till den mörka sidan igen,

Danke

Inaktiv

Det blir inga 50Gb spel till PS3. Jag har för mig att den bara har en laser som kan läsa ett lager. Så då blir det ju max 25gig(?) Å om det börjar släppas 360 spel på HD DVD som tar 15gig per layer, så kan alltså spelen bli 5gig större än de till PS3...

Men som sagt, storleken har ju ingen betydelse

En blu-ray skiva är dessutom mycket mer rep å skak känslig än vad en DVD/HD DVD skiva, då skyddslagret är mycket tunnare plus att lasern måste sitta närmare skivan..

Medlem

Det släpps inga spel i HDDVD-format till 360, det kan du glömma.

Hörde någonstans att BR-spelaren slits ganska bra, och att den kommer börja gå sönder efter cirka 3 år, då man tvingas byta ut den. Stort minus för PS3 om du frågar mig.

Medlem

alla cd läsare slits mycket av att kolla på film då det är stora mängder data som måste läsas in och den måste läsa konstant under filmens längd typ. Tror du läste samma som jag, fördelen med Xbox360's separata hd-dvd spelare är att om den slits ut av film köper du en ny för en hyffsat billing penning, sliter du ut din playstation blir det en aning dyrare


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Medlem

Samt att hd-dvd'n till boxen skall tydligen gå att koppla till din pc om du känner för det, kan ju också vara smidigt ibland


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Joo, sedan blir man lite fundersam på Blu-ray då Sony's tidigare banbrytande format MiniDisc och Betamax inte var särskilt lyckade.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

1
Skriv svar