Medlem
720P vs 1080i

Satt och läste om 1080p, att man behöver +40" om man ska märka någon skillnad.

Hur är det då med 720p, blir det någon större skillnad om man väljer 1080i istället? Tjänar man prestandamässigt om man kör med 720p?

Medlem

Har man ingen tv/skärm som har 1080i i native upplösning är det ju onödigt, men annars så...
Sen så kan jag också tänka mig att man inte ser så stor skillnad på 720p och 1080i på tex en 32 tummare men att vid större storlekar så är det nog riktigt grymt att köra i 1080i då man faktiskt ser skillnad.


signatur

<3

Inaktiv

Beror ju helt på vilken native upplösning skärmen har. 1080i är ju 1920x1080 vilket är rätt extremt. Sen så är det också skillnad på i (interlaced) och p (progressive scan). Progressive scan ger bättre bildkvalité än interlaced, orkar inte trampa djupare än så
Kort och gott, ligger skärmens native upplösning inte i närheten av 1920x1080 finns det ingen anledning att köra det istället för 720p (1280x720).
Men i ärlighetens namn kan inte jag se någon som helst skillnad mellan 1080i och 720p med min 32" på 1366 horisontala pixlar.

Blev förresten tvungen att koppla via s-video förut idag då jag blev tvungen att manuellt ändra till PAL-60. Och satan vilken skillnad det var. Kändes som att resa tillbaka till 80-talet. Går inte ens att jämföra med hdtv. Det vore som att jämföra granit med diamant.

Medlem

Finns en annan fördel med just progressiv bild och det är ju den att den hanterar rörliga bilder bättre Sammanflätat bild (interlanced) kan upplevas som ryckig vid snabba bilder. Sen är det nog sant att när bilden skalas om så ser man liten skillnad såvida man inte har 40"+ och kör 1080x

En plasma lr LCD med äkta HD upplösning finns det väldigt få av. Och hittar man en så kostar de över 40 000kr.

En projektor med äkta 720p (1280x720) kostar en bra bit under detta. Jag funderar själv på att köpa en DLP projektor med denna upplösning. Ska även titta på en LCD variant.


signatur

Allvarligt talat!

Medlem

720p är ju helt okej 1080 är så grymt overkill tycker jag.

Medlem

Då blir det väl 720p i fortsättningen, tack för svaren.

Inaktiv

har suttit och kört 720p och 1080i wmvhd filer och jämfört på min tv och 1080i ser bättre ut. drog ner de som finns på microsofts hemsida för att testa på TVn.
men den skillnaden är ju inte stor. (testade både genom media center samt körde tvn som monitor).

och som iaken säger är det bättre med "p" än "i" när det rör sig mkt.

RoGGe, håller med dig om "80-talet" känslan. Fan va fort man blir fartblind/bortskämd,..vad det än gäller.

Medlem

vad har du för tv då?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Samsung LE-40S71 ifall det var mig du frågade.
Btw, måste rätta mig själv, är 1080p.. sorry

(varför jag ser skillnad är konstigt då min TV inte är 1920x1080 upplösning... men då jag kollar info på TVn på ingången från xbox360 står det 1920x1080@60Hz. (valt 1080i på 360n..)..
Måste vara att den skalar om bilden bra. För den ser bättre ut. visade detta för en kompis som var över, och han sa att det såg lite bättre ut) nåja.. spelar ingen roll vad man kör, allt från 720p och uppåt är ju kanonbra.

här är btw länken till sidan där wmhd filerna finns:
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/musicandvideo/h...

Medlem

ok, men då är den ju hyfsat stor iaf


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar