Inaktiv
Enchanted Arms

Suttit och lirat enchanted arms i snart 12 timmar och jag kan nu med säkerhet säga att jag inte riktigt håller med om betygen det fått i diverse recensioner.
Turbaserat, väldigt mycket FF över det hela, ett gameplay som verkligen kräver strategiskt tänkande, makalösa mellansekvenser och långa välskrivna dialoger som är som hämtat ur valfri fantasy-anime.
Spelet är som gjort för mig helt enkelt.

Det var ett bra tag sen ett spel lyckades fängsla mig så här länge i sträck. Enda anledningen till att jag inte spelar just nu är att jag ska sova så jag orkar spela hela dagen imorrn också
Det här var precis det jag var ute efter när jag fick för mig att skaffa mig en konsoll igen. Och att uppleva det hela med den sjukt bra bildkvalitén som HD levererar samt inlevelse bomben vilket dd 5.1 innebär, gör verkligen stor skillnad.

Vad tycker ni andra om spelet i fråga? Jag kan väl ändå inte vara den enda som blivit så här pass trollbunden?

Medlem

Jag funderar faktiskt på att plocka upp det. Trots att betygen inte varit så bra så är det lockande. Saknar ett RPG till min 360. Min PS2:a har gått sönder såhär precis dagarna efter garantin gått ut, precis när jag tänkte plocka upp Final Fantasy X..

Flakmonkey

Alltså det är ju ett bra spel, men jämfört med spel som Tales of Symphonia, Xenosaga, Suikoden 3 & 5, Kingdom Hearts, Final Fantasy X och andra japanska rpgs räcker det inte riktigt till... Det känns som att det första jrpg:et som har potential att bli en klassiker på Xbox 360 är Blue Dragon... släpps ju i december i Japan så man får hoppas att vi itne behöver vänta alltför länge innan det hittar till Europa sen

Inaktiv

Har alltså missat en hel drös titlar som förmodligen skulle ha limmat mig ännu värre än enchanted arms. Har nämligen inte lirat några mastodont-japanska-rollspel sen ff8 om jag minns rätt. Så jag antar att det är anledningen till att det här spelet lyckas fängsla mig så pass mycket som det har gjort. Ytterligare lite drygt 12 timmar nu och jag är inte ens halvvägs enligt mätaren.

Inaktiv

har längtat efter ett nytt JRPG riktigt länge nu, har checkat lite på enchanted arms, men strids systemet verkar halv lamt. det e typ enda anledningen till att jag inte köpt det än. Såg en gameplay film på en fight o kände "usch bläh", men om spelet nu e så bra väger allt annat upp så mycket att jag kan köpa de iaf? och kanske vänjer mig vid de?

Flakmonkey

Det är ju stridsystemet som är det bästa med det ^^

Medlem

Hyrde Enchanted Arms av min kompis för det facila priset av några cocosbollar igår kväll, och tillbringade ungefär 4 timmar spelandes. Vet inte riktigt vad jag ska säga. Det absolut sämsta hittills är musiken. Det för mig som definerar en stämning i JRPGs nu för tiden är i stor grad musik som tar mig i sitt grepp, och hittills så har jag bara upplevt lama obetydliga små trudelutter. Inte ens de storslagna mellansekvenserna har något att komma med.

Jag hade läst att de engelska rösterna var horribla, så jag valde japanska istället direkt. Dock så har jag tittat på såpass mycket japansk film/TV/anime för att känna igen kvalitetsröstskådespeleri, och detta var ju.. riktigt illa..

Striderna har jag inte så mycket att säga om ännu. De har inte varit utmanande nog för att tvinga mig använda någon taktik, men när det väl händer så kan jag tänka mig att systemet är flexibelt och invecklat nog för att vara roligt.

Det är hittills helt enkelt något med presentationen som gör spelet ointressant. Med risk att låta som en fanboy -- och det kanske är orättvist att jämföra -- så har jag aldrig haft det problemet med Final Fantasy-spelen. Inom 5 minuter så har jag blivit uppsugen av musiken, karaktärerna, atmosfären.

Tänker dock fortsätta spela, och hoppas på att det blir bättre

Inaktiv

Det blir bättre imo. Det verkade lite lamt i början, särkilt röstskådespeleriet, men det släpper. Och är du ett fan av japansk anime kommer du börja uppskatta dialogen långt mer när storyn börjar ta fart, det gör jag iaf. Har du sett Bleach kommer du förmodligen känna igen minst en röst senare
Tycker mig känna igen fler röster men inga fler som jag med säkerhet kan placera...

Det är ett väldigt flörtande genom hela spelet med befintlig fantasy-anime. Grunden i storyn och kärnan hos vissa karaktärer påminner exempelvis mycket om Naruto enligt mig. Om man tycker denna inspiration är bra eller inte är väl upp till var och en, men jag uppskattar det iaf.

Inaktiv

bestämde mig till slut att faktiskt köpa spelet, och är mycket glad att jag faktiskt gjorde det. tycker faktiskt om de mesta med enchanted arms. rösterna är inte direkt dåliga, utan problemet är nog mer manus än själva röstskådisarna, det e ofta manuset som gör att det bara låter fel och cp, inte skådisarna fel.

själv har jag bara hitta ett riktigt fel, o det e musiken. det e på tog för lite musik. Det måste liksom finnas mer musik får att verkligen binda in en i spelet. känns bara fel när de knappt e någon musik. kändes nästan som om jag satt o spelade Resident evil och inte ett RPG igår hehe.
annat än de, så e jag glatt överaskad. blev också glad för det som hände Makoto.. thank god.. hade nog blivit knäpp om den saken hade varit kvar längre

Inaktiv

Har nyligen kommit till Kyoto med blyga 56% av storyn klar. Och vill man till fullt utforska spelet, samla golems, lvla sina karaktärer, osv, tror jag spelet kan erbjuda långt mer än de angivna 40-50 timmarna av underhållning.
Hur långt har du kommit? Första delen av spelet (makoto & touya) har ganska lam dialog som jag nämnt tidigare. Men det släpper senare imo och stundvis är dialogen sådär mysigt briljant.

Medlem

Har funderat lite på talet i spelet, och för mig tror jag nog det största problemet är presentationen. I ett RPG med tal i så tror jag inte man längre kan ha pauser mellan varje mening, där man måste trycka på A-knappen för att gå vidare. Det förstör ju flytet i samtalen och därmed stor del av upplevelsen, och gör det hela väldigt uppstyltat.

Inaktiv

Jag vet inte riktigt. Tycker själv det gör så att man blir mer "delaktigt" i spelet. När man lyckas få till ett flyt av egen maskin dvs.

Inaktiv

jag e väl i slutet av london delen, tippar jag ska dra mig mot kyoto snart =), ligger runt 49% tror ja.

Inaktiv

fan, bara jag som tror att Mystery Man e Makoto? efter man drar från London så börjar han bete sig annorlunda, och han verkar faktiskt lite små lik. tror jag ska kolla upp om de e samma nisse som har rösten till dom.

måstes säga att Kyoto världen e jävligt najs!, precis kommit dit och jag måste stanna upp o kolla mig runt hela tiden för de e så jävla snyggt.

Inaktiv

Misstänkte det efter ett tag jag också. Har inte fått något bekräftat än dock.
Håller just nu på med holy beast shrine för att fixa 100% på allt men också för att biffa upp mina karaktärer inför slutet. lvl 65 eller nåt nu med 4-6k hp.
Justja, en grej som jag inte visste om och som nu irriterar mig är att alla stats utom HP och EP maxas vid 999. Så släng inte ut för mycket poäng på dessa, jag har nämligen slängt ut åtskilliga 100k i sjön.

Inaktiv

hp maxas vid 9999 eller?

Inaktiv

Ingen aning, men det låter rimligt.

1
Skriv svar