Köp av 360, frågor om tillbehör.

Inaktiv
Köp av 360, frågor om tillbehör.

Har nästan helt bestämt mig för att skaffa mig xbox 360 men har lite frågot kring tillbehör.
Först vet jag inte riktigt hur jag ska göra med kablaget. Min HD-TV har stöd för allt, ska jag köra komponent eller vga? Vad exakt har 360 för digitala alternativ när det gäller ljud?

Hur är det med de trådlösa handkontrollerna? Några problem med signalerna eller fungerar de helt enkelt klockrent även med bord osv i vägen?

På komplett hittade jag två typer av laddare, quick charge kit och play and charge kit. Det sistnämnda är faktiskt billigare. Är skillnaden helt enkelt att första alternativet är en traditionell laddare medans alternativ två kan ladda batterierna vid användning när de sitter i kontrollen?
Följer det med batterier till kontrollerna?

Allt jag kom på nu. Har lite brådis så ursäkta eventuella stavfel.

Medlem

Den trådlösa kontrollen fungerar utmärkt oavsett vad som står i vägen inom 10m, har inte haft några problem.

Använder mig själv av Play-and-charge, och även detta fungerar ganska bra. Man pluggar in en sladd i den trådlösa kontrollen och 360n, batteriet laddas därefter medan du spelar eller har konsollen avstängd.

Och ja, du får med engångsbatterier med den trådlösa kontrollen.


signatur
Medlem

Komponent eller VGA är bara en smakfråga gällande dig själv och din TV. Premium kommer med komponent, så det är ju ett bra ställe att börja på istället för att gå loss på 300:- för VGA.
Optisk kabel är alternativet för ljudet.
HK fungerar klockrent såvitt jag märkt. Legat i soffan med ett massivt träbord framför och det har fungerat utan problem ändå.
Play and charge kopplas in i USBn på X0 och i din HK. Du kan spela under tiden som den laddas, men du har ju då en sladd, så klart.
Quick Charge tar du loss batterierna från HK och stoppar i laddaren, så då kan du inte spela under tiden.

Inaktiv

vad du än köper så kom ihåg att handla premium paketet istället för att köpa core och endå tillslut hålla på köpa samma saker som premium innehåller.

Komponent och optiskt är det "bästa" du kan få ut från din x360.

trådlöst äger. du kan sitta bakom soffan och spela om det är hemskt, den tar signalen endå

Medlem

Håller med cabante ang Premium paket. Det är helt enkellt mer prisvärt och det är bara att köra på det.

Ang trådlösa kontroller så är det de som gäller. Du kan vara upp till 10m från tvn och spela, det spelar i stort sätt ingen roll vad som är i vägen. Ang signaler så är det INGA problem. De funkar hela tiden och den försvinner aldrig.


signatur

*Io Sono Interista*

Youtube-proffs

jag stod i köket och pausa en dvd film en gång Ganska häftigt, med tanke på att det är några meter tjocka väggar sammanlagt mellan xboxet o köket.

Beror på vad du har för uttag på TVn, har du 4 kontakter, typ sånna red green blue fast med andra färger och någon fjärde färg så behöver du inte köpa någon extra kabel. Jag behövde köpa en extra, en sån VGA kabel, men ärligt talat så såg jag ingen skillnad på HD formatet och VGA formatet (typ analog görs om till digital bild eller något)

Ljudet har jag inget att klaga på. Är inte så mkt för ljud, hörs det så hörs det.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Polish:

jag stod i köket och pausa en dvd film en gång Ganska häftigt, med tanke på att det är några meter tjocka väggar sammanlagt mellan xboxet o köket.

Undra om man kan slå på grannens 360

Inaktiv

Tackar för svaren. Har beställt nu tillsammans med tre spel - NHL 2k6, Enchanted Arms och Dead or Alive 4. Blev dessutom en Play and Charge -laddare samt Monster komponent + optisk -kablage.
Hoppas jag har tur för en gångs skull och får allt innan helgen

Inaktiv
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Polish:

jag stod i köket och pausa en dvd film en gång Ganska häftigt, med tanke på att det är några meter tjocka väggar sammanlagt mellan xboxet o köket.

Undra om man kan slå på grannens 360

hehe, ja det måste gå, typ utanför fönstret kanske.

väcker gamla minnen sedan man var snorunge och var ute och härjade i orten. Fanns en tv/radio affär,.och de flesta köpte sina apparater där. så var man par polare och alla tog med varsin tv dosa hemmifrån så hade man i strot sett kontroll till var och varannat hus i byn
alltid skoj i höstmörkret stå utanför någons vardagsrum och ändra kanal mitt i tv tittandet:)

ja jisses...skoj man hade.

btw, har kört media center via xbox 360n och media center edition av xp på pcn. funkar skitbra. har messenger på tvn genom 360n tex. sköj. streamar alla format med (nästan, några få versioner av xvid kan ibland inte funka) med hjälp av ett extra program man installerar på datorn (Transcode 360). Ett tips ifall du har win xp media center edition alltså

Medlem

Då kapar jag tråden nu om det är ok :).

Ang premium, det står att man får med Xbox live (silver) med det paketet, är det bara att koppla in bredbandet och tuta och köra sen eller, och vad får man för tjänster med silver paketet?
Tillkommer det en månads avgift på det också eller är det en permanent grej som man får tillgång till när man köper premium?

Sen så oroar jag mig över en grej, min HDtv (likt många andras) har en upplösning på 1366*768 pixlar men 360 klämmer väl ut en singnal på "bara" 1280*720?
Blir skärpan sämre då tvn behöver skala om bilden så den passar? (det e ju faktiskt en LCD)


signatur

<3

Medlem
Skrivet av urken:

Då kapar jag tråden nu om det är ok :).

Ang premium, det står att man får med Xbox live (silver) med det paketet, är det bara att koppla in bredbandet och tuta och köra sen eller, och vad får man för tjänster med silver paketet?
Tillkommer det en månads avgift på det också eller är det en permanent grej som man får tillgång till när man köper premium?

Silver är gratis. Skillnaden mellan Gold och Silver är att man inte kan spela multiplayer på Silver. Gold kostar runt 100kr/månad om jag inte minns fel.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Gold kostar 50kr/mån (600 för en helårpenumeration). Du får med en gratismånad av Gold när du köper din Xbox.

Medlem
Skrivet av urken:

Sen så oroar jag mig över en grej, min HDtv (likt många andras) har en upplösning på 1366*768 pixlar men 360 klämmer väl ut en singnal på "bara" 1280*720?
Blir skärpan sämre då tvn behöver skala om bilden så den passar? (det e ju faktiskt en LCD)

Kan tänka mig att det blir som när man kör 'fel' upplösning genom en LCD-skärm till en dator, fast jag är inte säker, finns folk här som kan detta bättre. Men, en LCD-TV ska ju ha diverse hårdvara/mjukvara som optimerar signalerna den får för bästa möjliga bild. En vanlig LCD-skärm till en dator saknar ju detta.

Vet inte hur mycket du märker eventuell uppskalning av det när du sitter på ett avstånd, men alltid när jag tittar på LCD TV-apparater i butiker och kommer nära, så slås jag av hur illa det ser ut, även på maskinerna som går på 30 papp.

Själv märker jag av det på min 24" LCD-skärm på min dator då jag sitter relativt nära, eftersom den "inhemska" upplösningen är 1920x1200, vilken är en herrans stor skillnad..

Medlem

Är väl ingen expert på det här med upplösningen men vad jag kan säga iaf är att det inte kommer bli som på en LCD skärm till datorn. Kör du en annan upplösning än vad skärmen är designad för så zoom'ar den antingen in eller ut för att passa, TV'n gör inte så pga ovan nämnda orsaker. Jag tror det är lite som att jämföra en JPEG bild och en GIF, en skärmen (JPEG) sträcker ut den befintliga mängden pixlar och blir suddig, TV'n (GIF) sträcker ut pixlarna men ersätter tomrummen med nya pixlar och fyller ut bilden vilket inte blir i närheten lika illa. Som sagt, jag är ingen expert på det hela men såhär är det jag har förstått det.
Optimalt är ju om man haft en LCD TV med 1280*720 men tyvärr så är dessa så gott som obefintliga på marknaden.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Gold kostar 50kr/mån (600 för en helårpenumeration). Du får med en gratismånad av Gold när du köper din Xbox.

Kollade precis priset och du var närmare än mig. Om du köper dirket via Marketplace kostar det:

1 månad - 69kr
3 månader - 199kr
12 månader - 599kr


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

1366*768 finns som alternativ iaf då man kör via vga till monitor för mig. finns nog att välja på komponent med, I guess. har ingen lcd tv själv, än.

Medlem

Alright tack för svaren, lär köpa mig en 360 efter årskiftet då den får bättre cpu och ny dvd-drive (HD-DVD!), känns bästa så.


signatur

<3

Medlem
Skrivet av urken:

Alright tack för svaren, lär köpa mig en 360 efter årskiftet då den får bättre cpu och ny dvd-drive (HD-DVD!), känns bästa så.

Vad ja vet så kommer HD-DVD vara som tillbehör... dvs som en extern läsare.

Ny CPU?? hm... verkligen? Källa?


signatur

*Io Sono Interista*

Medlem
Skrivet av Bosanac82:

Vad ja vet så kommer HD-DVD vara som tillbehör... dvs som en extern läsare.

Ny CPU?? hm... verkligen? Källa?

HD-DVD kommer finnas som extra tillbehör ja, dock så kommer de X360 som tillverkas under nästa år utrustas med en HD-DVD drive redan från början.

Ang cpun:
http://www.gamespot.com/news/6148098.html

bara att googla så kommer det massor med info om det.


signatur

<3

Inaktiv

har inget problem med att min cpu i 360n blir för varm alls.
och tycker de att fläktarna låter som "blackhawk helicopters" så får dom väl byta fläktarna vettja. Tycker inte det låter så mkt av min 360, lät värre ur min gamla xbox, fast det var mest den extra hddn som satt i som levde om av någon annledning:)

hastigheten kommer ju vara densamma på cpu:n. beräkningar lär ju vara identiska med på den, annars lär ju inte spelen vara fullt kompatibla med alla konsoller (eller).

Är ju iaf mkt bra att de ändrar på hårdvara i efterhand, att de uppdaterar maskinen. bra M$. Jag skulle aldrig orka vänta på en ny cpu iaf jag ville ha en xbox 360. Men det är jag det.

Medlem
Skrivet av cabante:

hastigheten kommer ju vara densamma på cpu:n. beräkningar lär ju vara identiska med på den, annars lär ju inte spelen vara fullt kompatibla med alla konsoller (eller).

Ja det är ju i princip samma cpu fast svalare och billigare att tillverka. X360 lär ju låta mindre iaf, om den blir så mycket billigare iom att cpun blir biligare tvivlar jag på.

Edit:
Det som lockar mest är ju den integrerade HD-DVD spelaren, men jag kan vänta, wii kommer ju snart ;).

btw:
ooOOoohhh! ett inlägg till för dig cabante så har du 666! Begone you ANTICHRIST! (just kidding :P:)


signatur

<3

Medlem

Det skulle ju inte komma någon integrerad HD-DVD till 360?


signatur
Medlem
Skrivet av Gullefjun:

Det skulle ju inte komma någon integrerad HD-DVD till 360?

Små googlade lite och hittade detta citatet:

"Microsoft has started designing a new-generation of Xbox 360's equipped with an internal HD-DVD drive and is selecting manufacturers in Taiwan to build the drive, according to sources in Taiwan's optical disc drive (ODD) industry."

Vet dock inte om det citatet är outofdate eller inte, hittade dock ingen officiell källa om det. Är för trött för att leta, små googlade bara som sagt.


signatur

<3

Flakmonkey

De har gått ut och sagt rakt ut att det inte kommer någon Xbox 360 med integrerad HD-DVD... det kommer heller inte att utvecklas några spel som utnyttjar den... den är enbart för att spela upp filmer

Medlem

Nooooo! min dröm gick i kras.


signatur

<3

Inaktiv

funderar på att sätta in nya fläktar i min. sett många som gjort det i forum. inge svårt heller. köpa 2 tystare fläktar. är ju alltid ett problem vanligtvis med små fläktar att de låter oftast som fan:)

Inaktiv

Nu hade jag faktiskt tur för en gångs skull, fick hem allt idag i gott skick. Gick helt problemfritt att installera och nu avnjuter jag hdtv och dolby digital i 5.1
En intressant detalj som jag inte hade räknat med är att det är dolby digital redan i menyerna. Blev rätt förvånad när jag bläddrade runt och det började svischa i hela lägenheten. Det är något som jag alltid har irriterad mig på med dvdfilmer...

Har inte hunnit spela något ännu dock, mer än några rundor i doa 4. Väntar på att hkn ska laddas sen jävlar blir det gaming på seriös nivå.

1
Skriv svar