720p/1080i funderingar, samt Blu-Ray kvalitet?

Medlem
720p/1080i funderingar, samt Blu-Ray kvalitet?

Får börja med att be om ursäkt ifall denna fråga har tagits upp nån annanstans, men jag är just nu för lat för att leta. :$

Rent tekniskt sett, vilken upplösning är bäst?
720p eller 1080i?
Har sett att en del säger att det är en smakfråga. Jag ser ingen större skillnad, men tycker trots det att 720p "känns" bättre.
Tyvärr klarar min tv inte 1080p.

Sen blir jag lite fundersam hur bra Blu-Ray är.
Slängde på Gone in 60 seconds och blev inte alltför impad över kvalitén.
Att få höra 5.1 okomprimerat ljud var en fröjd men bilden lämnar en hel del att önska.
Drog sen igång Motorstrom och kollade på filmen där dom flyger över landskapen "från spelet". I den filmen så är bilden helt otroligt bra. Kanonskärpa och kontrast.
Så min fråga är nu.
Är det helt enkelt Gone in 60 seconds som suger på BD, eller är "gamla" remastrade filmer sunkiga i BD formatet?


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

nu har jag aldrig kolla på den filmen eller nån Blu-ray film överhuvudtaget men ajg gissar att det är som det är med DVD-filmer också, vissa filmer har helt enkelt sämre kvalitet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Enligt mig så är 720progressive bättre än 1080interlaced.
Visst 1080i har högre upplösning, men då den inte ritar upp hela bilden så flimmrar bilden, iaf enligt mig.

Sen att din Blu-Ray film blir så "dålig" kan bero på att Blu-Ray spelaren i din PS3 inte stödjer 720p (endas spel fungerar i 720p) utan skalar ner till 576p (vanlig DVD upplösning).

Medlem

Ps3´an stödjer Blu-ray och spel upp till 1080p utan att skala om dom (beroende av tv såklart).
Får helt enkelt köpa in ett par filmer till och kolla på.

Edit: MEN FFS! såg detta precis.
http://www.e24.se/dynamiskt/prylar/did_14917791.asp

Har inte hört om detta förrut. Fy fan vad värdelöst!!
Nu sjönk mitt omdömme av denna maskin, lutar fan åt att lämna tillbaka skiten till onoff.......(eller övereagerar jag nu?)


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Spelar ingen roll för min del som just nu spelar på min gamla 32" tjocktv fast ska köpa en 1080p 40"+ när LG´s o Samsungs nya skärmar släpps i vår/sommar

Inaktiv

Har jag fattat rätt nu: Är det TV:ns fel att PS3:an skalar ner till vanlig DVD-standard? PS3 klarar ju inte 720p, då klarar den väl inte 1080p heller, alltså hjälper det inte att köpa full HD? Eller är förklaringen att PS3 stöder 1080p men (korkat nog) inte 720p?

Visar PS3 DVD i 576p, blir det inte 480p?

Bottom line: Kommer jag runt problemet med nedskalning om jag skaffar en full-HD-TV 1080p?

Medlem

^-- Ps3an klarar av att visa filmer i 1080p men inte 720p för då skalar den till whatever. Men dock har sony sagt att detta kommer gå att fixa med en firmware så borde ju komma snart om det är sant.

Inaktiv

Hos mig verkar den känna igen 1080i som "native resolution".

Jag skulle dock hellre vilja ha 720p i spel.

Jag har testat BD, och bilden är sjukt snygg, men det känns nästan lite för "vasst", som är man väljer att göra en bild vassare i Photoshop, om ni förstår hur jag menar.

Bilden blir sjukt snygg i alla fall, men den kanske inte känns lika naturlig. Jag tror att det lär bli bättre med 720p. Kan dom inte fixa det i nästa firmware update, hur svårt kan det vara?

Känns nästan som om dom gör det i hopp om att sälja fler Sony Bravia full-hd

Medlem

Blue ray i 1080p är iaf en fröjd för ögat, har dock inte sett br i 1080i men när jag kollar på dvd så brukar jag köra i 1080i framför 720p.

Edit: Skall tilläggas att jag inte ser dvd film på ps3 utan på en dvd-spelare.

Inaktiv

Ingen som kört PS3 med 1080 på en 1080 skärm? Vill man ha bra kvalitet är det väl ändå det som gäller? BluRay filmerna man kan köpa är väl ändå anpassade för 1080?

Den som har en 1080 skärm måste ju ändå få 720 bilden uppskalad så i det fallet är det ju inte PS3s fel.

1
Skriv svar