Linux Yellow dog

Medlem
Linux Yellow dog

Jag har laggt in linux på min ps3 men jag får ingen bild när jag ska boota det? kan det bero på att jag har en crt tv 28"?

Medlem

Antar att du använder SCART, S-Video eller Composite som videouttag på din PS3:a. Då blir det bökigt att installera Linux.

Här står det lite om hur man installerar Yellow Dog Linux med dessa videoformat:

http://www.terrasoftsolutions.com/support/solutions/ydl_5.0/

Det är så att om man använder ovanstående video-format går det bara att installera Yellow Dog Linux som textbaserad installation. Efter det måste man ställa in inställningarna så att Linux fungerar grafiskt (enligt punkt 6 från ovanstående länk). Har inte själv installerat Linux men planerar att göra det.

Här finns en guide till hur man installerar Yellow Dog Linux. (bara för de som installerar den grafikbaserade installationen).

http://www.gamescentral.com/blogs/tek_jansens_explosive_gamin...

Här är den officella installationsguiden i PDF:
http://www.terrasoftsolutions.com/support/installation/ydl5.0...


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Nu lånar jag tråden lite..
Vad är fördelar / nackdelarna med att installera linux på ps3an?

Inaktiv

Bra tråd!! vill också låna den lite dock... för jag är enormt sugen på att installera linux också men vet verkligen ingenting om vilket av alla versioner som är mest lämplig för PS3


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Medlem

Det finns en annan distrubition (förkortat dist) som heter Feodora Core 5. Har inte testat den men så vitt jag vet är Yellow Dog Linux den bästa. Har för mig dom samarbetar med SCEE (alltså Yellow Dog Linux). Båda är baserade på debian vad jag vet.

Iallafall. Jag har lyckats nu att installera Yellow Dog Linux på min PS3:a. Dock har jag lite problem. Jag har en 32 tums Widescreen CRT-teve. Och då väldigt svårt att läsa texten i GUI:n. Det flimrar och har sig. Sen är inte ytan helt utsträckt över tevebilden. För övrigt verkar OS:et funka väldigt bra. Snabbt, snyggt och smidigt. Trodde att det skulle vara långsamt men icke (dock har jag bara surfat lite med Firefox så jag har inte testat så mycket än). För tillfället känns det iallafall inte så bra då jag inte kan läsa texten så bra, om jag kan fixa det så skulle det vara alldeles utmärkt. Rekommenderas iallafall väldigt starkt till dom som har HD-teve!


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Har du försökt spela upp Xvid eller DivX än i Yellow dog?
Jag testade och konvertera en XviD till .MP4 format och det gick bra att spela upp direkt i PS3 men det blir så omständigt att hålla på och konvertera filer.

Medlem

En lite guide för att installera Yellow Dog Linux (textbaserad installation).

1. Ladda ner senaste version av Yellow Dog Linux härifrån och bränn den på en DVD (eller flera CD-skivor): http://www.terrasoftsolutions.com/resources/downloads.shtml

2. Ladda ner otheros.self och otheros.bld

3. Skapa en katalog i ett minneskort (eller USB-hårddisk eller någon annan lagringsenhet som du kan koppla till PS3:an) i roten som heter PS3/otheros

4. Kopiera dina nedladdade otheros-filer i denna katalog.

5. Gör en backup av dina filer i PS3:an, Inställningar->SystemInställningar->Säkerhetskopiera i ditt PS3-os.

6. Formatera PS3:ans hårdisk, Inställningar->SystemInställningar->FormateringsVerktyg->Formatera Hårdisk. Välj anpassad och tilldela t.e.x. 10Gb för Linux.

7. Koppla in din USB-hårdisk (eller ditt minneskort) där du har dina otheros-filer i PS3:an och sätt i den brända Linux-skivan.

8. Välj Inställningar->Systeminställningar->StandardSystem->Annat Operativsystem. PS3:an kommer nu att starta om.

9. Nu kommer att installationsskivan för Linux att starta. När prompten för kboot kommer upp bläddra med TAB knappen för att välja installationstyp. I detta fall textinstaller (om jag minns rätt att det hette så). Resten är nästan självgående. Dom rätta valaternativen är oftast default. Installationen kommer att ta ungefär 1-2 timmar.

10. När installation är klar bootar du upp PS3:an igen. Prompten kboot kommer upp igen. Nu bläddrar du igen med TAB-knappen och väljer YDLtext. Nu starta Linux! Dock bara med text.

11. För att få den grafiska GUI:n att fungera måste du göra lite saker. Kan vara lite komplicerat men med lite trixande fungerar det. Skriv "root" och tryck ENTER i prompten och logga in med ditt lösenord (som du angav vid installationen)

12. Nu ska du ladda ner ett package. Så här skriver du:
wget http://www.terrasoftsolutions.com/support/solutions/ydl_5.0/X... [ENTER]

13. Installera packagen genom att skriva:
rpm -ivh Xautoconfig-0.23-2.ydl.2.ppc.rpm [ENTER]

14. Nu måste du editera två stycken filer, filerna iniitab och kboot.conf i katalogen /etc . Använd texteditorn nano.

15: Så ändrar du i filen initab:
cd /etc [ENTER]
nano inittab

Ändra raden
id:3:initdefault:
till
id:5:initdefault:

Spara filen genom att trycka CTRL+O. Avsluta programmet genom att trycka på CTRL+X.

16: Så ändrar du i filen kboot.conf:
cd /etc [ENTER]
nano kboot.conf

Ändra raden
default=ydl
till
default=ydl480i

Spara filen genom att trycka CTRL+O. Avsluta programmet genom att trycka på CTRL+X.

17. Starta om OS:et med CTRL+ALT+DEL

18. Nu kommer prompten kboot upp igen. Välj ydl480i.

19. Voila! Nu ska system starta upp och fungera! Nu kan du logga in med användarnamnet root och det lösenord som du angav vid installationen.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Inaktiv

tack som faaaan vantskruv! ska pilla med detta så fort min enhet kommer!


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Inaktiv

Hur funkar det med garantier och sånt? Gäller den fortfarande om man installerar Linus på sin PS3? Kan man om man vill återställa PS3an?

/Kekev

Flakmonkey
Skrivet av Kekev:

Hur funkar det med garantier och sånt? Gäller den fortfarande om man installerar Linus på sin PS3? Kan man om man vill återställa PS3an?

/Kekev

Garanti gäller, Yellow Dog Linux är ju en distro som Sony själva "sponsrar".... och det är väldigt lätt att återställa ps3an

Inaktiv

Hur gör man för att återställa? Jag skulle installera YDL men nåt gick fel och nu går det inte att starta något operativsystem. Kan man installera om XMB?

Inaktiv

Vad kan man göra extra på YDX som man inte kan på vanliga Ps3n? Har aldrig använt Linux förut och har ingen koll på hur det fungerar.

Flakmonkey
Skrivet av PvtNils:

Vad kan man göra extra på YDX som man inte kan på vanliga Ps3n? Har aldrig använt Linux förut och har ingen koll på hur det fungerar.

Du kan göra precis samma saker som du kan göra i windows i princip... fast med andra program

Inaktiv

Är det möjligt att spela spel som är anpassade till Linux på Ps3n?

Medlem

Det borde ju funka om spelen är kompilerade på en CELL-processor, dom flesta spel är kompilerade på x86-arkiktetur så dom fungerar då inte på PS3, men det skulle fungera om spelen släpps source så att dom kan kompileras för CELL-processorn. Men frågan är ju hur prestandan skulle bli då mestadelen av PS3:ans effekt är medvetet oåtkomlig i Linux.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Flakmonkey

Det som inte är åtkomligt är ju GPUn... tror säkerligen att Cell skulle klara av lite äldre spel... vore intressant att se en quake eller ut-version tex

Inaktiv

Lånar tråden lite.

1. Hur får jag fram shelfen? Råkade ta bort den och så kom den inte fram igen även om jag startar om. Och kan man ta ner den? Pallar inte ha den överst på skärmen så den står ivägen.

2. Kan man använda WI-Fin i PS3an för att ha trådlöst bredband i Linux, genom ett homebrew program eller något sånt? Pallar inte ha en till kabel genom huset.

3. Hur gör jag så att bilden blir full, det finns ju svarta ränder på kanterna jag inte vill ha.

4. När jag kanske trycker på en mapp så kommer ett till fönster upp och när jag trycker på en mapp i det fönstret så kommer ett till fönster upp. Kan man inte göra som man har i Windows.
Att man bara går vidare utan att starta ett till fönster.

5. Var tankar man VLC Media Player till YDL?

Inaktiv

När man har installerat Linux dual bootar man då linux och vanliga ps3 dashboarden ? Om iof hur kommer jag tillbaka till ps3 dashboarden?

Medlem
Skrivet av ysum:

När man har installerat Linux dual bootar man då linux och vanliga ps3 dashboarden ? Om iof hur kommer jag tillbaka till ps3 dashboarden?

Skriv "boot-game-os" och tryck på ENTER i terminalen. Eller starta om till PS3:ans OS via det grafiska gränssnittet (ska finnas någonstans vid startmenyn där man kan starta om PS3:an m.m.).


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Inaktiv

Snälla! kan någon svara på mina frågor?

Medlem

Tyvärr kan inte svara på dina frågor. Är ju själv ganska newbie.. Borde finnas mer erfaret folk här:

http://www.yellowdog-board.com/viewforum.php?f=19&sid=9fa4438...


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Inaktiv

Har installerat ydl 5.0 och laddat ner allt och brännt ut på cd enligt guiden (http://playstation-3.se/forum/t1980-p0.html ) (sid1), fungerar utmärkt men när jag skall gå tillbaka till ps3 ursprungliga meny från linux så kan ja inte det, jag trycker såklart , Start,applications,applications,system tools, och sedan boot ps3 game os(ps3 game os) men det står:
(enlightenment was unable to run the application, the aplication failed to start)
__________________________________________________________

Enlig guiden här ovan så skulle:
(• När det är färdig installerat, frågar säger det att du ska sätta in Addon CD:n.)
jag fick aldrig en sådan förfrågan eller så missade jag den,:S , kan ja installera (Addon CD:n.) nu redan när linux kört igång eller måste jag göra om processen?, finns det ngn reset-knapp som man kan trycka på? snälla hjälp mig har tagit hela dagen

Inaktiv

Har installerat ydl 5.0 och laddat ner allt och brännt ut på cd enligt guiden (http://playstation-3.se/forum/t1980-p0.html ) (sid1), fungerar utmärkt men när jag skall gå tillbaka till ps3 ursprungliga meny från linux så kan ja inte det, jag trycker såklart , Start,applications,applications,system tools, och sedan boot ps3 game os(ps3 game os) men det står:
(enlightenment was unable to run the application, the aplication failed to start)
__________________________________________________________

Enlig guiden här ovan så skulle:
(• När det är färdig installerat, frågar säger det att du ska sätta in Addon CD:n.)
jag fick aldrig en sådan förfrågan eller så missade jag den,:S , kan ja installera (Addon CD:n.) nu redan när linux kört igång eller måste jag göra om processen?, finns det ngn reset-knapp som man kan trycka på? snälla hjälp mig har tagit hela dagen

Inaktiv

inte enligt guiden ovan utan denna guide , ursäkta :S
http://playstation-3.se/forum/t1980-p0.html (sid 1)

Medlem

oj den här har jag missat!

Kingenak, prova gå till terminalen och skriv boot-game-os. Om du får felmeddelanden över detta skriv upp dom gärna här så ska jag försöka hjälpa dig.

Själv har jag nu installerat Xubuntu på PS3:an, tycker inte om YDL.

http://www.psubuntu.com/


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

1
Skriv svar