Vad händer med 720p spel på en 1080p LCD-tv?

Medlem
Vad händer med 720p spel på en 1080p LCD-tv?

Hej igen,

Vad händer med spel som bara stödjer 720p när man kör ut de på en 1080p LCD-tv?

Hur påverkas kvaliten?

Medlem

Antar du får sämre kvalité såklart men svårt att säga men 720p är ju fortfarande bra.

Medlem

Alltså 1080p TV's stöder även 720p så vitt jag vet så det blir helt enkelt 720p. Ingen uppskalning eller dylikt alltså


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

att köra lägre upplösning än native är alltid sämre.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag försöker bara komma fram till vilken sort tv jag ska köpa. Om jag ska satsa på full hd eller ej.

Medlem
Skrivet av LiTo:

Jag försöker bara komma fram till vilken sort tv jag ska köpa. Om jag ska satsa på full hd eller ej.

Frågan är nog mer va ska du ha den nya tven till?

Enligt mig själv så:

720p är helt ok för dagens marknad, efter som inget sänds i 1080p än (Väldigt dyrt! att göra det också)

Själv tycker jag att 720p är helt ok, och just nu räker det. Efter som många filmer inte spelas in i 1080p. Sen att dom lagras som 1080p på HDDVD/Bluray kan man ju prata länge om.

Spelen dock görs väl med stöd för 1080p? Och ska du ha tven som en "spelskärm" så ska du nog köra på en LCD - 1080p. Plus att dom börjar ju gå ner i pris.

Ska du ha den som en all-around-tv, kör det biligare allternativet. En plasma kanske. Dvs 720p och 1080i är det som gäller då.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6469...

Sen kan du ju alltid läsa lite på www.minhembio.com - Och få lite mer information där om saker och ting

Medlem

Tv:en ska i första hand användas för att spela PS3, men det blir ganska mycket film också. Där får man hålla tummarna för att BlueRay kan leverera. Jag läste något om att det eventuellt skulle komma en upscaler till PS3. Då finns det hopp för de gammla DVD filmerna också.

Inaktiv

BluRay spelaren som sitter i PS3 stödjer inte 720p utan skalar ner filmerna (spelen går att köra i 720p) till 576p (vanlig DVD upplösning). Kan vara bra att veta.

Jag skulle satsa på 1080p tv.
Varför köpa sämre när det finns bättre?

Medlem

Stödjer tv´n 1080i så körs filmerna i den upplösningen, om inte 1080p stöds.
Picke har dock rätt om nerskalningen till 576p, riktigt illa må jag säga.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Okey man det finns fortfarande ett problem.
Dagens LCD-apparater klarar inte av att köra 1080p/24

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=153220

Kommentarer?

Medlem

Jag brukar hålla mig till iden prova och få din egen uppfattning

Tror säkert att om du går in på SIBA, ONOFF eller nått liknande, och ber dom koppla upp en PS3 så du får testa om det hackar eller inte så fixar dom det. Dom vill ju trotsallt ha nöjda kunder

Polarn kör den här LCD tven: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=124650

Och är riktigt nöjd, har inte hört att han har klagat på nått hack eller nått.

Medlem
Skrivet av Tassel:

Stödjer tv´n 1080i så körs filmerna i den upplösningen, om inte 1080p stöds.
Picke har dock rätt om nerskalningen till 576p, riktigt illa må jag säga.

Yepp, rätt dåligt. Men jag hoppas på att dom släpper en patch inom en snar framtid så den stöder 720p. Aldrig att jag vill kolla på en film i 1080i, iaf inte utan lite filter program så jag fixa bilden lite

Medlem

Det blev en LCD till slut en Samsung LE40M87.
Jag dräglar konstant numer när jag spelar Playstation 3.
Förstår varför Motorstorm ändast kör 720p. Den hade aldrig klarat av spelabara fps i 1080p.

Inaktiv
Skrivet av Picke:

BluRay spelaren som sitter i PS3 stödjer inte 720p utan skalar ner filmerna (spelen går att köra i 720p) till 576p (vanlig DVD upplösning). Kan vara bra att veta.

Jag skulle satsa på 1080p tv.
Varför köpa sämre när det finns bättre?

Men den stödjer ju 1080i, vilket nästa alla platt-tv klarar av. Jag ser ingen skillnad på 720p och 1080i i alla fall.

stv
Medlem

Då har du dålig syn

Stor skillnad på 720p och 1080i.

Inaktiv

Jag har en Sharp Aquos LC-42XD1E. Kan inte annat än prata gott om den. Rekomenderar den starkt.

Inaktiv
Skrivet av LiTo:

Det blev en LCD till slut en Samsung LE40M87.
Jag dräglar konstant numer när jag spelar Playstation 3.
Förstår varför Motorstorm ändast kör 720p. Den hade aldrig klarat av spelabara fps i 1080p.

Jao, om ni ska köpa en LCD-tv just nu så är denna skärm eller M86 den man ska satsa på IMO. (om man vill ha 1080p)

1
Skriv svar