Högljudd PS3 fläkt

Medlem
Högljudd PS3 fläkt

Införskaffade en PS3 på releasedagen och var grymt nöjd när man satt framför Motorstorm och Slipknot ackompanjerade min vansinneskörning nere i lergroparna. Var även riktigt imponerad första gången jag slog på PS3:an och och till min lättnad hörde hur tyst den verkligen var. Men nu är jag inte så imponerad längre....

Kan förstå om fläkten går upp lite i varv när man lirar spel typ Motorstorm och processorerna jobbar på MEN när jag kollar på en helt vanlig DVD (ej Blue-Ray) så kickar fläkten in i läge 2 efter typ 5 min bara... Igår när min sambo klämde 2 avsnitt av Twin Peaks (ca 90 min) så hoppade fläkten över till läge 3! (om jag inte misstar mig så har den typ 3 lägen beroende på intern temperatur). När den gick på det högre varvtalet så lät den rent ut sagt för jävligt. Kände mig grymt besviken då jag har hört tal om att den ska vara lika tyst som sista generationens PS2 men det är en förbannad lögn om man ser till hur min PS3 låter. Och att använda den som DVD/B-R D spelare blir riktigt sunkigt med tanke på fläktljudet den ger ifrån sig; under en vanlig dialog utan musik etc så var suset från fläkten grymt irriterande.

Nu kan det ju vara så (vilket jag verkligen hoppas) att jag har fått ett måndagsex från Sonys fabriker. Funderar starkt på att lämna tillbaka den med hopp om en ny. Surfat runt en del på nätet ang. problem med fläkten och verkar helt klart som om att jag inte är ensam om detta problem? En kille var uppe i sin 3:e PS3 innan han fick en som inte väsnades.

Har min PS3 i stående position på en hög hylla (en dotter på 2 1/2 hemma, hehe). Har mycket god ventilation runt omkring min PS3 med gott om plats både ovanför och bakom den. Vad tror ni där ute, borde jag lämna in min PS3 till Sony doktorn? Någon annan som har liknade problem? Jag är definitivt inte nöjd med mitt köp om den ska låta så här när man kollar på en så enkel sak som en DVD. Törs inte ens tänka på vad som kommer hända i sommar när det är 25 grader varmt i lägenheten och 35 ute?.

Bläääh.....hatar att lämna in saker på reparation/utbyte men lika bra att få det gjort antar jag :/
(många edits här men forum posts funkar tydligen inte klockrent på Mac..)

Inaktiv

lämna in den på reperation, sen nästa gång kan du ju sluta förstöra dessa underbara maskiner..
jag kollar inte på twin peaks på min ps3a, och den är tystare än min hund..och minst lika rolig att leka med

Medlem
Skrivet av F3D:

lämna in den på reperation, sen nästa gång kan du ju sluta förstöra dessa underbara maskiner..
jag kollar inte på twin peaks på min ps3a, och den är tystare än min hund..och minst lika rolig att leka med

Förstöra, mycket lustigt...visst ett misstag att låta sambon kolla på sin älsklingsserie men vad gör man inte för lite framtida speltid i lugn och ro...(för er som har haft sambo i mer än 10 år så vet ni vad det innebär att ge och ta...)
Nu började iofs den inte apa sig i samband med Twin Peaks..... får ringa agent Cooper tror jag...

EDIT: Testade lite LOTR på DVD imorse...samma sak, först på lågt varv och efter en 5-10 min fullt blås...:down:

Inaktiv

Ja du, måndagsex kan det definitivt va. Vem är immun mot sånt? Själv har jag inte haft ngr problem med min PS3 ännu, men efter det oväntade problem jag hade med mitt Wii så är det bara en fråga om när eg.

Edit:

Så lämna in du! Nu medan det fortfarande finns en massa ex kvar. Du kan väl tänka dig hur svårt det var att fixa wii'n i julas när allt var slutsålt och alla var på julsemester. Få det gjort.

Inaktiv

Jag har också införskaffat mig en ny ps3:a och det låter som att vi har samma problem. Min håller dock tyst i ca en halvtimme innnan fläkten kickar igång.

Var kan man lämna in den då? Var hade de andra som haft samma problem lämnat den?

Medlem

Har tittat på en Stargate Atlantis episod på min PS3:a (från min externa hårddisk) och inga problem med fläkten där. Antar att mer värme utvecklas när man tittar på en DVD-film. Men det lustigt att fläkten inte går på när du spelar spel (eller gjorde den det?).


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem
Skrivet av cdhUSwe:

Jag har också införskaffat mig en ny ps3:a och det låter som att vi har samma problem. Min håller dock tyst i ca en halvtimme innnan fläkten kickar igång.

Var kan man lämna in den då? Var hade de andra som haft samma problem lämnat den?

Antar att det bara är att knata in där man köpt den, vet dock inte när det gäller maskiner köpta över nätet etc...
Ska ge min PS3 en vecka till...kanske skärper till sig...lol.
Har provat att flytta runt den på lite olika ställen för att se om det hjälper men no luck so far...

Medlem

Dubbelpost (lite klumpig PS3-webläsare )


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem
Skrivet av Vantskruv:

Har tittat på en Stargate Atlantis episod på min PS3:a (från min externa hårddisk) och inga problem med fläkten där. Antar att mer värme utvecklas när man tittar på en DVD-film. Men det lustigt att fläkten inte går på när du spelar spel (eller gjorde den det?).

Jopp den snurrade igång när Motorstorm gick men tänkte inte så mycket på det då...blev mer uppenbart under en film...

Inaktiv

Så upplevde jag det också. Spelar man Motorstorm så tänker i alla fall inte jag på det, men som sagt, under filmer när det bara är dialog så blir det riktigt störande.

Min ps3:a är köpt över nätet så frågan är ju var man ska lämna in den i så fall.

Medlem

Verkar vara många som lider av högljudda ps3er.. kolla bara www.minhembio.com forumet finns en tråd på snart 7 sidor om problemet så du är nog inte den enda. på sweclockers på många drabbats med har jag läst.

Hm efter att ha läst lite så har vissa lämnat och är på sin 3:e ps3 med exakt samma problem så visst det är nog tidiga batches som nog lider av problemet.

Medlem

Det är tur man hållt sig och inte köpt nån ps3 ännu


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av [Molotov:

"]Det är tur man hållt sig och inte köpt nån ps3 ännu

Precis, nu börjar alla problemen dyka fram med PS3'an..


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv
Skrivet av WaltX:

Precis, nu börjar alla problemen dyka fram med PS3'an..

som när problemen med xbox360 dök fram
eller när folk skadade sig av wii fjanterierna

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Verkar vara många som lider av högljudda ps3er.. kolla bara www.minhembio.com forumet finns en tråd på snart 7 sidor om problemet så du är nog inte den enda. på sweclockers på många drabbats med har jag läst.

Hm efter att ha läst lite så har vissa lämnat och är på sin 3:e ps3 med exakt samma problem så visst det är nog tidiga batches som nog lider av problemet.

Hade en känsla av att jag inte var ensam om detta men suck att det var så allvarligt. Fan ta Sony, nu har dom hastat fram ett antal halvfabrikat till Europa...grrr.... Kanske inte ska svära över dom innan problemet är löst men luktar fuskbygge...
Sjuka är att jag allvarligt funderade att vänta några månader med mitt PS3 köp pga barnsjukdomar men orkade inte..doh!
Nåja, fick vatten på min kvarn åtminstone...

Lite deppig läsning:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=153061&st=...
http://www.ps3forums.com/showthread.php?t=64858&page=4
http://community.eu.playstation.com/showthread.php?t=71642

Och jag gör som den här killen säger ikväll:
Jag uppmanar nu ALLA som har detta problem att ringa Nordisk Film 08 587 822 25 (OBS! Telefontid 18-21) så fort ni bara kan.. När jag ringde och påtalade felet höll de som bäst på att skriva mail till Sony i England om detta problem.. De hade fått 2 samtal om samma problem när jag ringde..

Snälla ni som har problem ring ni också så att de förstår hur pass många vi ändå är som har problem... Dessto fler som ringer dessto snabbare kommer det att gå prioriteringsmässigt....

De hoppades få svar inom några dagar eller så lägger de ut info på deras forum... Tror detta är så pass stort så det nog kommer hända saker rätt snart.. Hoppas man

Medlem
Skrivet av F3D:
Skrivet av WaltX:

Precis, nu börjar alla problemen dyka fram med PS3'an..

som när problemen med xbox360 dök fram
eller när folk skadade sig av wii fjanterierna

PS3 är inte alls felfritt, som många tror. Det är bara början. De ooriginala komponenterna till PS3'an kan orsaka större problem i framtiden.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av F3D:
Skrivet av WaltX:

Precis, nu börjar alla problemen dyka fram med PS3'an..

som när problemen med xbox360 dök fram
eller när folk skadade sig av wii fjanterierna

Önskar jag hade orsakat det här "felet" själv men detta är helt och hållet pga Sony... Skatta du dig lycklig att din konsoll tillhör dom fungerande...och hoppas för din skull att den fortsätter funka...annars kan du ju posta här senare..

Medlem
Skrivet av F3D:
Skrivet av WaltX:

Precis, nu börjar alla problemen dyka fram med PS3'an..

som när problemen med xbox360 dök fram
eller när folk skadade sig av wii fjanterierna

All ny elektronik har en fel marginall. Om någon trodde nåt annat om ps3an så kan de leva vidare i utopia.

Hmm fel o fel, den är inte ljudlös helt enkelt...

Psst..
Cooling Fan PS3


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av F3D:
Skrivet av WaltX:

Precis, nu börjar alla problemen dyka fram med PS3'an..

som när problemen med xbox360 dök fram
eller när folk skadade sig av wii fjanterierna

All ny elektronik har en fel marginall. Om någon trodde nåt annat om ps3an så kan de leva vidare i utopia.

Jag hade inga som helst illusioner om den perfekta konsollen men man kan väl åtminstone få hoppas på en felfri maskin när man pytsar i runda tal 8K SEK (fast landade på 5.6K efter inbyte PS2 etc)... Men min vanlig tur när det gäller elektroniska prylar... Hade väl hoppats på lite tur för en gångs skull...

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Hmm fel o fel, den är inte ljudlös helt enkelt...

Psst..
Cooling Fan PS3

I h-lvete att jag betalar för ytterligare en kylanordning till min PS3...haha det var det sopigaste jag sett på länge..

Skrivet av Cortex:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Hmm fel o fel, den är inte ljudlös helt enkelt...

Psst..
Cooling Fan PS3

I h-lvete att jag betalar för ytterligare en kylanordning till min PS3...haha det var det sopigaste jag sett på länge..

Well du skall bara veta vad vi PC byggare köper till våra högljudda PC's med dom senatse Wursting grafik korten.. även fast vi betalat 6-7000:- bara för grafik korten så köper man vattenkylning osv..

Vart går gränsen? 8)


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Kan tyvärr bara konstatera att min hembyggda PC har en lägre ljudnivå än min PS3:a på fullt blås och då är det luftkylning...

Hmm ..var det inget snack om detta på US & Asien lådorna?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Hmm ..var det inget snack om detta på US & Asien lådorna?

Jo en hel del och nu när det börjar bli varmare i staterna så börjar folk klaga på att en del PS3or hoppar upp till läge 3 på fläkten pga höjd rumstemperatur... och med tanke på sveriges nuvarande klimat så lär samma sak börja hända runtom i sverige i sommar när det är 30 grader varmt ute....törs knappast lämna sin PS3 körandes folding@home när man ligger i havet och plaskar...heh
Visst detta kanske rör en liten del av dom PS3 som finns ute men för oss som sitter med en är det knappast en tröst... Näee fan nu ska jag dra igång klagohjulet, får se vart det stannar... börjar med butiken där jag köpt den (Game) och sedan ringer jag Nordisk Film ikväll...
Suck...och jag som bara ville spela på min fina PS3.. Just nu hatar jag den bara...kanske blir kompisar igen nån dag...

Vill du sälja?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Efter att ha läst denna tråd så var jag tvungen att testa en DVD film i min PS3. Efter 20-30 minuter så gick fläkten igång och den hördes markant. Inte alls bra.

Ska se om det gör någon skillnad om den står fri mitt i rummet eller nåt.

Medlem

Har nu flyttat den till ett antal olika ställen i lägenheten och testat fram och tillbaka men problemet med fläktoväsendet kvarstår... Om jag te.x. slår på maskinen så varvar den först upp (som den ska antar jag, pcn gör precis likadant) sen ligger fläkten i läge 1 i ca 5 min innan den hoppar till läge 2 och detta trots hur mycket ventilation som helst runt om den (stående, även testat liggande but nada luck) och jag har inte ens rört menyn i XMB överhuvudtaget!

Fick precis tag på en trevlig norskbrytande kille på Sony Hotline 08-587 822 25 (via Nordisk Film antar jag) som jag drog hela storyn för, första frågan han hade var: går fläkten igång i XMB? (PS3 systeminterface XrossMediaBar) Jupp sa jag och då sa han direkt att så ska det inta vara.

Frågade sedan hur man bör gå tillväga vid retur av sin PS3 och han sa att man skulle packa ner allt i låddan och traska iväg till butiken och be om en ny maskin. Dom (Nordisk Film) har informerat Sony om att detta börjar bli ett stort problem men har fortfarande inte fått något svar från Sony om vad felet kan bero på (surprise). Så jag gör som han säger och packar ner allt och knatar iväg till Game imorgon. Killen på Sony hotline sa även att många butiker inte är medvetna om problemet men man ska hänvisa till Nordisk Film/Sony Hotline om dom muppar sig. Game ville dessutom testa min PS3 i butik men det sa han att det inte behövds för det här är ett bekräftat problem med vissa europeiska maskiner.

Eftersom som maskinen endast är fyra dagar ska man inte nöja sig med någon reparation heller utan en ny PS3. Får väl se hur detta går...med min flax kånkar man väl hem en felaktig PS3 till. Återkommer om hur det gick... Stå på er ni som inte är nöjda med er produkt! Och ringa på numret ovan och klaga, enda sättet att sparka stora Sony i baken!

Och angående teorin om att firmware 1.60 skulle vara boven i dramat så är jag ledsen att behöva spräcka den teorin men jag har inte uppdaterat min maskin så den kör 1.50 versionen.

Inaktiv

Missade att ringa för jag såg detta nu, men jag mailade webbhallen som jag köpte min på och så får vi se vad de säger. Men jag ska ringa till Nordisk film imorgon och klaga.
Hoppas att detta llöser snabbt.

Medlem

360n var ju lite lustig för mig när jag hade en. Själva kylningen i den tyckte jag inte var så mycket o tjata på. Men DVD läsaren levde jävul när jag spelade spel men konstigt nog så hördes den knappt när jag såg dvdfilm.

Hur mycket låter ps3an i de olika fläktlägena då?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

123
Skriv svar