Sämre kvalitet på svenska PS3

Medlem
Sämre kvalitet på svenska PS3

http://www.e24.se/dynamiskt/prylar/did_14825155.asp

....

Tragiskt... Ännu ett spadtag för att göra graven djupare.

edit: kanske redan är postat nånstans i forumet, i sådana fall sry.

Medlem

skulle vara intressant att veta exakt vad dessa försämringar innebär och vilka komponenter de sparat in på.

sen är det ju väldigt komiskt att priset ska bli 6500, något som sony dementerade gång på gång i höstas. speciellt pinsamt blir det nu när de snålat in på hårdvara för att kunna hålla det priset...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Skeptisk... skulle prestandan bli sämre?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Dom har såvitt jag läst nånstans tagit bort ett av chippen som behövdes för att göra den fullt kompatibel med PS2, läs på http://arstechnica.com/news.ars/post/20070223-8912.html

Medlem

hmm, ja det verkar ju onekligen som de europeiska konsumenterna är lättare att k-a i r-n än de amerikanska. bara att titta på hur det var när xbox 360 kom, i usa släpptes det hyfsat stora titlar till gamla xbox ett bra tag efter, i sverige (och resten av europa tror jag iaf) dog xboxen över en natt...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Dom har såvitt jag läst nånstans tagit bort ett av chippen som behövdes för att göra den fullt kompatibel med PS2, läs på http://arstechnica.com/news.ars/post/20070223-8912.html

...de som inte spelar ps2 idag eller köper en ps3 för att spela nextgen spel och inte lastgen-spel kan ignorera denna "nyhet".

Ops, jag spydde i munnen när jag sade "nyhet"... Hupp, nu gjorde jag det igen.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

MFC
Medlem

Min första spontana åsikt är..

Helt oacceptabelt!.. jag hade förvisso inga planer på att köpa skiten innan och har sannerligen inte det nu heller.

Sony bevisar ännu en gång varför dom suger så fett!

Har stora planer på att skaffa en Wii... så fort Nintendo uppfinner ett sätt att producera och leverera mer till den här delen av världen.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Tråd flyttad från Allmänt Prat, fortsätt gärna diskutera


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av MFC:

Min första spontana åsikt är..

Helt oacceptabelt!.. jag hade förvisso inga planer på att köpa skiten innan och har sannerligen inte det nu heller.

Ok, här är jag redo att fråga dig varför du skriker "oacceptabelt"...

Skrivet av MFC:

Har stora planer på att skaffa en Wii... så fort Nintendo uppfinner ett sätt att producera och leverera mer till den här delen av världen.

...men där fick jag svaret.

Man får nedgradera både maskinen och spelutbudet många gånger om för att komma NER till wii-standard.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

MFC
Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av MFC:

Min första spontana åsikt är..

Helt oacceptabelt!.. jag hade förvisso inga planer på att köpa skiten innan och har sannerligen inte det nu heller.

Ok, här är jag redo att fråga dig varför du skriker "oacceptabelt"...

Skrivet av MFC:

Har stora planer på att skaffa en Wii... så fort Nintendo uppfinner ett sätt att producera och leverera mer till den här delen av världen.

...men där fick jag svaret.

Man får nedgradera både maskinen och spelutbudet många gånger om för att komma NER till wii-standard.

höhö, jag pungar hellre 2500 :- för en Wii och nöjer mig med DEN prestandan ... än att punga 6500 och får en maskin som inte motsvarar den ursprungliga.. och är dyrare och sämre än motsvarande på andra sidan kontinenten.. Sony visar gång på gång deras inställning mot kunder.

nåja, det var dagens surdeg!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av MFC:

Min första spontana åsikt är..

Helt oacceptabelt!.. jag hade förvisso inga planer på att köpa skiten innan och har sannerligen inte det nu heller.

Ok, här är jag redo att fråga dig varför du skriker "oacceptabelt"...

Skrivet av MFC:

Har stora planer på att skaffa en Wii... så fort Nintendo uppfinner ett sätt att producera och leverera mer till den här delen av världen.

...men där fick jag svaret.

Man får nedgradera både maskinen och spelutbudet många gånger om för att komma NER till wii-standard.

höhö, jag pungar hellre 2500 :- för en Wii och nöjer mig med DEN prestandan ... än att punga 6500 och får en maskin som inte motsvarar den ursprungliga.. och är dyrare och sämre än motsvarande på andra sidan kontinenten.. Sony visar gång på gång deras inställning mot kunder.

nåja, det var dagens surdeg!

Det som nintendo har som inte sony kan tävla med är en fanatisk fanboyskara. De kan göra spelet "Itakka Gutchi" om ett ägg som rullar i en skokartong och samlar damm så kommer alla nintendophreaks är våldsrunka åt screenshotsen i 12 bitars färgdjup med 400x600 i upplösning.

Jag skulle gärna ha båda dock... när man hoppat klart framför tvn och kommit över det där trådlösa önskar man nog att man satsat på nextgengrafik och blueray istället för soffdynamik och blue...diod.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Youtube-proffs

Känns ju tråkigt för alla PS3 spelare som är är ute o väntat. Ja hade iaf blivit grymt besviken. Bara att beklaga.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv

Det är väll bara Ps2 emulatorn som är lite sämre än USA och Japan maskinernas?

Inaktiv

så länge inte prestandan blir sämre, alltså att man skulle få sämre (helt oacceptabel) framerate i något senare spel (säg om 2 år eller så...1½ år efter att Wii har dött btw), så är det inget jag bryr mig om. ge mig min ps3 nu!

Inaktiv

"Sämre kvalitet på svenska PS3"
Kan du förklara för mig hur det kan vara sämre kvalitet på PS3 när det enda dem gjort är att ha tagit bort ett chip för PS2-emulatorn? Blev prestandan sämre eller? Nej, folk försöker bara smutskasta PS3:an och sony *surprise*


signatur

Redigerat 1992-02-22 20:42 av Jianlian23

Medlem
Skrivet av Jianlian23:

"Kan du förklara för mig hur det kan vara sämre kvalitet på PS3 när det enda dem gjort är att ha tagit bort ett chip för PS2-emulatorn?

Du svarade på dig själv.

Jag tycker synd om de som förbokat maskiner och aldrig ens fick reda på detta innan, skillnader på hårdvaran samt priset.

Har aldrig förstått hur man kan låta folk förboka ens utan att ha fastsatt priset.

"Förboka Volvos nästa bil NU!.. handpenning på 10000:- (ingen ångerrätt)"
6 månader senare,.. "Vi beklagar med en del av utrustningen nedgraderade vi, samt att priset är nu 500000:- (istället för 400000:-)"

edit: Många som gillar sina PS2 spel har väl ingen lust att byta in sitt PS2 mot ett PS3 då deras PS2 spel kanske inte kommer fungera på PS3:an. Det Sony iaf borde göra INNAN release är att ge ut en lista på alla spel som är kompatibla.

Flakmonkey

Hela den här grejjen har ju blivit så uppförstorad... Dels sa sony redan sommaren 2006 att de skulle använda sig av mjukvaruemulering. Anledningen till att chipet finns på tidiga PS3-maskiner i USA och Japan är att de inte han klart med mjukvaran. Det här är alltså ingenting nytt och samma sak kommer även ske med nya PS3 i USA och Japan...

Sen är det självklart rent trist att vi får "sämre" maskiner, men då den här hårdvarulösningen som existerar i äldre PS3or ändå bara kommer användas till de spel där mjukvaruemuleringen inte fungerar så känns reaktionen något överdriven. Jag menar i dagsläget stöds över 1000 Playstation 2-spel och man får förmoda att det är de bästa spelen... Tror nog väldigt få skulle märka av den här skillnaden om de inte fick det berättat för dem.

Inaktiv

[quote=Efraim]

Skrivet av Jianlian23:

"Kan du förklara för mig hur det kan vara sämre kvalitet på PS3 när det enda dem gjort är att ha tagit bort ett chip för PS2-emulatorn?

Du svarade på dig själv.

Jag tycker synd om de som förbokat maskiner och aldrig ens fick reda på detta innan, skillnader på hårdvaran samt priset.

quote]

Asså dem har inte försämrat prestandan, dem har bara tagit bort ett chip(Du kan läsa det som nosnos skrev) Jag fattar inte hur folk kan säga att dem har "tagit bort" nåra cellkärnor när dem inte gjort det.(Du sa ju att den hade blivit försämrad)

EDIT:Citerar en kille från ett annat forum:"nu kommer dom ju kunna uppdatera spelen, det kunde dom inte när Emotion Engine fanns där... Nu kommer dom troligen kunna uppdatera vissa spel så man kanske tom kan köra dom i hd-upplösning.. Så jag tackar nästan Sony för detta!"
Så nu frågar jag det igen,jag fattar inte vrf folk säger att PS3 har blivit sämre!?


signatur

Redigerat 1992-02-22 20:42 av Jianlian23

Medlem

Höna av en fjäder...

Ser inte det negativa i att de tar bort det så länge de de underhåller den andra varianten.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

"försämringen" kan bli en förbättring, om emulatorn uppgraderas kan det kanske erbjuda PS2-spel uppskalade i högre upplösning osv.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av [Molotov:

"]"försämringen" kan bli en förbättring, om emulatorn uppgraderas kan det kanske erbjuda PS2-spel uppskalade i högre upplösning osv.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

Är det inte så att väldigt många ps2 spel inte kommer att funka medans det hade funkat bra med chippet?

Flakmonkey
Skrivet av Spiff:

Är det inte så att väldigt många ps2 spel inte kommer att funka medans det hade funkat bra med chippet?

Beror på hur man vänder på det... är 1200 spel lite? det är så många som kommer fungera när konsolen släpps i Europa (enligt Sony)... Men det är klart, 98% hade ju fungerat med chipet

Medlem

"– Alla delar i PS 3:an är oerhört kostsamma, alltifrån minsta lilla chip, och då har man valt att göra så här, säger PR-chefen Annika Belander på Nordiska Film som distribuerar Playstation i Norden, till P3 Nyheter"

Otroligt ärligt svar måste jag säga (för att vara PR chef, hehe)...hmm..

Tror själv inte att en allt för stor skara kommer bojkotta konsollen pga detta, men ett visst antal iaf.

Btw.., jag vill gärna testspela en PS3:a nu vid release. Men nu när jag faktiskt tänker efter så känner jag INGEN som har förbokat en eller tänker köpa en då! Det har aldrig hänt förut, alltid har någon eller några bekanta köpt en ny konsol vid release, men inte nu. "Strange..."

Får väl knuffa undan de dära föräldralösa ungarna som hänger hela dagarna vid demoexemplaren och kladdar kontrollerna med tuggummi och glass.

Medlem

^^ Den stora skaran bryr sig inte då dem inte pungar ut 6 lök för att spela förra generationens spel. Den som säger något annat är en bakåtsträvande Wii60-fanboy som inte har annat att göra än att klanka ner på konkurrerande konsol.

Inaktiv
Skrivet av Hubbe:

^^ Den stora skaran bryr sig inte då dem inte pungar ut 6 lök för att spela förra generationens spel. Den som säger något annat är en bakåtsträvande Wii60-fanboy som inte har annat att göra än att klanka ner på konkurrerande konsol.

Lite kul med tanke på att när 360:n kom så var det just bakåtkompaliteten som många Sony-fanboy's klankade ner på...

Håller dock med dig. Vem fan orkar bry sig om gamla spel inte funkar...

Medlem

det kommer säkerligen inte ens att märkas av, finns väll inte ens fakta som säger det ens?

1
Skriv svar