Real time rendering??

Inaktiv
Real time rendering??

Tjena!

Har försökt förstå mig på vad detta är för något, real time rendering är ju en av de saker som påstås att PS3:an klarar och inte 360´n.

Min uppfattning är att realtime rendering är precis som det låter alltså rendering av 3d modeller i realtid? Men det är ju inte hållbart eftersom i många av dagens 3d motorer renderar i realtid oavsett plattform för att undvika laddningstider.
Man har ju sett alla trailers gjorda med spelets motor som varit "prerendered" i motsats till när du spelar spelet då allt renderas i realtid eller har jag fel?

Är det så att PS3 klarar av att rendera i realtid i högre kvalité eller större mängd?

Vad är det som egentligen menas med Real time rendering i PS3:ans fall och vad är det som den gör som inte 360 klarar?

Hörde nån snacka om att realtime rendering skulle göra satt datorstyrda karaktärer i spel reagerar med dig på ett mer slumpartat och naturligt sätt istället för för-programmerade uppföranden? Alltså är det något som har med AI att göra och inte alls med grafik?

Skulle vilja reda ut frågetecknen, tack på förhand

Medlem

Jag är lite osäker på vad jag själv vet men ska försöka förklara vad jag tror.:P

3d-motorer med realtime rendering kan man nästa säga är en riktig 3d-värld som påverkas direkt av ljus och olika förhållanden, alla matematik görs under spelets gång, medans 3d-motorer med förenderingar fejkar detta på ett smart sätt. Ni som provade på att bygga kartor till Quake, kom ni ihåg att efter kartan vara klar så skulle den optimeras med 2-3 olika dos-program innan kartan kunder köras. Dessa optimeringar var till för att räkna ut skuggor, ljus och diverse andra saker. I en 3d-motor med realtime-rendering görs detta under spelets gång, så miljöerna kan bli mycket mer dynamiska i mån av skuggor, färger och effekter.

Jag tror en PS3 kan klara detta mycket bättre än en XBOX360 då man kan lägga resurser på dessa optimeringar i dom olika processorna som PS3:an har, t.ex. uträkningar av skuggor och ljus används i en processor, medans dom andra används till andra viktiga saker som behövs i spelet.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

[Barnförklaring]
Ja, pre-rendering och dess motsats real time rendering är i stort sett precis vad det låter som.
I real time är det grafikmotorn som ritar upp t ex ett 3d-objekt av någon karaktär som du sedan kan styra och göra vad den är programmerad för.
För-rendering är t ex en stillbild som kan användas som bakgrundsbild eller inspelade videosnuttar som inte måste använda sig av grafikmotorns egenskaper och behöver inte belasta cpu:n med beräkningar för vart ett objekt flyttas osv.
[/Barnförklaring]

Utförlig förklaring här och här.

Huruvida 360:n eller PS3:an klarar detta bäst är inte helt enkelt att säga då vissa hävdar att PS3:an är kraftfullare än 360:n i att utföra antal beräkningar medans 360:n är lättar att programmera och utnyttja prestandan av.

Inaktiv

Joo men skuggor och ljus tillkommer ju när ett 3d objekt renderas, om man valt att ha med det dvs.

Tack Hubbe, men då är det ju så att det är i första hand en funktion hos spelets motor.

Sony säger ju det både en å tre gånger på PS3s hemsida, så jag antog att det var något som inte 360n hade.
Men vanligt Sony hype då alltså?

Medlem

Fel fel och åter fel!

Alla konsoler och pcspel renderar allt som visas på skärmen i "Realtid". CGI filmer som i vissa spel är förrenderande filmsekvenser som inte är "realtid".

I Resident Evil 1 användes "Förrenderande" bakgrunder men det betyder inte att det inte är "Realtid" för den måste ändo ladda in den i minnet för att sedan rita ut den på skärmen! Men med denna teknik kunde dom göra snyggare miljöer t.ex.

Nu mer är allt i 3D det betyder bara att det mesta man ser inte är "förrenderat" för att få till snyggare grafik.

Till och med nintendo 8 bitars är "Realtid rendering" av 2d objekt t.ex.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Men sen beror det på hur mycket som inte förrenderat i spelet. T.ex. oftast i äldre spel som Quake fanns bara realtids rendering för ljus från t.e.x grenade-launcher skott. Upplysningen av banorna var förrenderade om jag mins rätt.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Hmm, hur många minns när de visade Geforce 3 första gången? Då visade de Pixar's första film i realtid, dvs den renderades under tiden den spelades upp och det är Real Time Rendering enligt Carmack iaf.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

1
Skriv svar