Argument för att köpa en PS3

Medlem
Argument för att köpa en PS3

Efter att ha bestämt mej för en PS3, ett tag, går jag nu och velar mer och mer igen, PS3:n verkar inte bli någon hit med tanke på alla dåliga nyheter som kommer om den. Ska jag kanske ta och köpa en 360 iaf?

Vad talar egentligen för en PS3?

* Spelen? Vilka kommande, exklusiva PS3-spel gör PS3an värd pengarna över Xboxen?

* Prestanda? Är grafiken bättre? Ljudet? Är 1080 p så mkt bättre än 720p?

* Ergonomi? Är handkontrollerna överlägsna, är maskinen tystare?

* Blue-Ray? En del framhåller detta som ett argument, men är det verkligen värt de extra pengarna?

* "Gadgets" PS3an kommer att ha fler diverse uttag, större HD (bara lyxversionen som gäller vid ev köp), kommer detta att göra någon större skillnad? Kan man göra andra saker än att spela / se på B-R med PS3an?

* Internet, kommer PS3an att vara överlägsen i online-multiplayer?

Nu skulle jag vilja höra åsikter från folk som tänker köpa en PS3, ni andra kan väl vänta med att yttra er tills ni ser något ni inte håller med om, tack


signatur

yolo

Flakmonkey

Tja, jag köper en för att jag vill ha spelen först och främst. Jag vill inte missa alla exklusiva bra spel vilket är anledningen till att jag redan har en Wii och Xbox 360. Tror inte att det kommer vara någon större skillnad på grafiken, känns som att det i slutändan kommer bli som i föregående generation på den punkten, alltså en skillnad som inte är värd att orda om egentligen.

Ser möjligheterna som mediastation som ett stort plus. Har ju själv haft möjligheten att spela på en PS3a under ett par timmar och slogs genast av hur fantastiskt tyst den är så den kommer med all säkerhet ersätta DVD, stereo, etc etc. Blu-ray är inte något ont, men i dagsläget är det ju svårt att säga hur stort plus det är. För spelutvecklarna är det ju självklart positivt att de har mycket mer utrymme att leka med, men det är ju först om blu-ray blir standarden, eller en del av del, som man vet hur stort plus hela den biten blir.

Onlinebiten verkar ta sig riktigt bra. Jag menar de har ju redan släppt intressanta grejjer i shoppen (Gran Turismo HD och Tekken 5 Dark Ressurection) som i min mening knäcker det mesta av det som kan köpas på Xbox Live Arcade. Sen så har ju Sony ett jävla massa eget film och musikmaterial som de säkert kommer kunna implementera på något sätt i shopen. Gillar också Sonys sätt att hålla onlinespelandet öppet, visst är det bra att ha det väldigt centralt styrt, som i Xbox Live, men samtidigt tror jag att utvecklarna i många lägen mår bra av att få fria händer. Se bara på Resistance Fall of Man, där kan man ju spela 40 st samtidigt online och till UT2007 kommer folk att kunna distribuera egna banor och mods, precis som de kan till PC.

Den enda egentligen nackdelen som jag ser det är priset och den osäkerhet kring onlinetjänsten som finns i dagsläget, man kan ju inte veta hur bra det kommer bli i slutändan. Priset är ju lite i häftigaste laget jämfört med andra konsoler, men jag har alltid tyckt att med tanke på den mängd underhållning jag får ut under en konsols livstid så är det hur billigt som helst jämfört med andra former av underhållning. Är ju den första smällan som är hård, men den får man som gamer alltid leva och även räkna med.

Inaktiv

Jag köper PS3 för
1.BluRay
2.Spelen
3.Den är MKT tystare
4.gratis online
5.upp till 7 kontroller
6.Man behöver inte 2 PS3-konsoler för att spela på 2 tv:n.


signatur

Redigerat 1992-02-22 20:42 av Jianlian23

Medlem

Svårt att veta hur online biten kommer bli, MS har ju mer erfarenhet av just online funktionen. Tror det kommer vara spelen som avgör vem som vinner på den fronten i slutändan, men XBL är bättre rent prestanda mässigt tror jag tackvare att MS har haft en väl fungerande online funktion redan förra generationen.

Kontrollerna hade ju alltid vart en smaksak, Dock tycker jag om 360 kontroll skarpt. Använder den mycket när jag lirar på PCn också. Det känns som designen på playstations kontroll blev gammal modig efter playstation 1 generationen.

Spelet som jag tror gör ps3an värd att äga är White knight/Shirokishi Monogatari. Sen finns det säkert en del godbitar som det gör på varje konsoll men det är my 5 cent på vilket spel som kommer göra ps3 värd att ha hemma under tvn.

Inaktiv
Skrivet av Jianlian23:

Jag köper PS3 för
1.BluRay

Vad är det som är så bra med en BlueRay spelare om BlueRay inte blir standard?

Citat:

2.Spelen

Ok, smaken är som.. ja du vet
Enligt mig så har PS3:an bara två (exklusiva) kommande spel (MGS & FF) som är värda att äga.
Medans 360 har en hel drös goa titlar som kommer -07

Citat:

3.Den är MKT tystare

Antar att du menar att den är tystare än 360:n, vilket är sant. Men jag verkar även vara den enda som inte störs av 360:ns ljudnivå.
Den låter inte värre än en dator jue..

Citat:

4.gratis online

Vem har sagt att gratis alltid är bätre?
Å XboxLive är inte precis dyrt, 1.50 om dan har väl de flesta råd med???

Citat:

5.upp till 7 kontroller

Jag har då aldrig träffat på eller hört talas om någon som suttit och spelat 7 pers samtidigt till någon konsol. Å man kunde redan på Hedenhösarnas tid ha 8kontroller till tex Megadriven...

Citat:

6.Man behöver inte 2 PS3-konsoler för att spela på 2 tv:n.

Nämn en konsoll man behöver ha två av för att spela 2 på samma tv...

Så nä, jag velar oxå på om jag verkligen ska lägga ut 6000 på en PS3:a eller om jag ska vänta...

Medlem
Skrivet av Picke:

Vad är det som är så bra med en BlueRay spelare om BlueRay inte blir standard?

Att spelen har mycket mer utrymme så att utvecklarna kan lägga in precis så mycket de vill ha i spelet och inte behöva ta bort material som kunde varit där.. Det handlar i huvudsak inte om film imo utan vad spelaren gör för spelen.


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Inaktiv

det som talar för 360 är ju att nu när windows vista är ute, då ska tydligen det bli nån pc, 360 samhörighet,

vet inte riktigt vad det ska bli, men det är nåt med vista och 360.

och det är ju bra att man kan använda 360 s gamepad på pc ,
hur bra som helst ifall man vill spela roms, speciellt n64 roms då man kan lira med analog styrning med 360 kontrollen. och inte vill köpa en gamepad för pc.

och visst online funktionen guld kostar en slant varje år,
men det kanske också betyder att den kommer fungera bättre eftersom folk betalt för det ?

bättre service med typ möjlighet att tanka hem demos, musikvideos, inslag från diverse tv spelsmässor, kunna tanka hem film som man snart ska kunna göra.

visst gratis är alltid gratis, men man kanske inte kanske kan vänta sig lika bra service då ?

ska bli intressant och se.

Inaktiv

[quote=Picke]

Skrivet av Jianlian23:
Citat:

6.Man behöver inte 2 PS3-konsoler för att spela på 2 tv:n.

Nämn en konsoll man behöver ha två av för att spela 2 på samma tv...

2 TV:n sa jag, inte 2 på en TV


signatur

Redigerat 1992-02-22 20:42 av Jianlian23

Inaktiv
Skrivet av cribba:
Skrivet av Picke:

Vad är det som är så bra med en BlueRay spelare om BlueRay inte blir standard?

Att spelen har mycket mer utrymme så att utvecklarna kan lägga in precis så mycket de vill ha i spelet och inte behöva ta bort material som kunde varit där.. Det handlar i huvudsak inte om film imo utan vad spelaren gör för spelen.

Och att man kan fylla en skiva med 25gig gör automatiskt att ett spel blir bättre?
Kolla på resitance; där har man använt nästan hela Blu-Ray skivan och ändå så har det inte en chans emot Gears, som ligger på en DVD skiva..

Visst, det kommer att bli bättre när utvecklarna har lärt sig hantera tekniken, men det är inte det som jag ser som negativt med blu-ray..

För att en Blu-ray skiva ska kunna innehålla 25gig så har man packat datan väldigt möe, vilket gör att lasern måste sitta extremt nära skivan för att kunna läsa den, vilket gör en blu-ray spelare mer skakkänslig än en dvd/hd dvd. Dessutom så har man blivit tvungen att minska skyddslagret ner till 0.01mm, vilket gör att en blu-ray skiva är mycket mer repkänsliga än en dvd/hd dvd skiva där skyddslagret är ca 0,06mm.

Dessutom så får man just nu plats med mer data på en HD DVD än en Blu-ray..

Inaktiv
Skrivet av Picke:
Skrivet av cribba:
Skrivet av Picke:

Vad är det som är så bra med en BlueRay spelare om BlueRay inte blir standard?

Att spelen har mycket mer utrymme så att utvecklarna kan lägga in precis så mycket de vill ha i spelet och inte behöva ta bort material som kunde varit där.. Det handlar i huvudsak inte om film imo utan vad spelaren gör för spelen.

Och att man kan fylla en skiva med 25gig gör automatiskt att ett spel blir bättre?
Kolla på resitance; där har man använt nästan hela Blu-Ray skivan och ändå så har det inte en chans emot Gears, som ligger på en DVD skiva..

Visst, det kommer att bli bättre när utvecklarna har lärt sig hantera tekniken, men det är inte det som jag ser som negativt med blu-ray..

För att en Blu-ray skiva ska kunna innehålla 25gig så har man packat datan väldigt möe, vilket gör att lasern måste sitta extremt nära skivan för att kunna läsa den, vilket gör en blu-ray spelare mer skakkänslig än en dvd/hd dvd. Dessutom så har man blivit tvungen att minska skyddslagret ner till 0.01mm, vilket gör att en blu-ray skiva är mycket mer repkänsliga än en dvd/hd dvd skiva där skyddslagret är ca 0,06mm.

Dessutom så får man just nu plats med mer data på en HD DVD än en Blu-ray..

Har du bevis på nåt av va du sa?


signatur

Redigerat 1992-02-22 20:42 av Jianlian23

Medlem
Skrivet av Picke:

Och att man kan fylla en skiva med 25gig gör automatiskt att ett spel blir bättre?
Kolla på resitance; där har man använt nästan hela Blu-Ray skivan och ändå så har det inte en chans emot Gears, som ligger på en DVD skiva..

Jo, självklart blir spelen bättre med mer utrymme!! *notera sarkasm*. Om exempel Epic fått lite mer utrymme att leka med för Gears of War så hade kanske spelet blivit ännu bättre då de kunde fått plats med mer multiplayermaps etc..

Citat:

Dessutom så får man just nu plats med mer data på en HD DVD än en Blu-ray..

Bluray Singlelayer: 25GB, Dual: 50GB
HD DVD Singlelayer: 15GB, Dual: 30GB

Jag tvivlar inte alls på att framtidens spel kommer att kräva mer och mer utrymme, om man ska ha en konsoll 5 år framåt och spela spelen direkt från skivor så kommer X360 få lite problem med utrymme, och folk kanske är tvungna att lägga ut pengar på en extern enhet för att kunna spela de nya spelen om de inte vill byta DVD-skiva hela tiden. PS3 får med en spelare som har större utrymme som standard.


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

Kommer ihåg att Microsoft lovade att HDDVD tilläggsdelen bara skulle vara för att för film, spel skulle inte påverkas så att folk inte skulle tvingas köpa en för att spela spel. Tror inte dem kommer hålla det dock. Tar hellre flera DVDer. Ser inga problem med att byta skiva, gjorde det på PS1, kan göra det nu


signatur

Videomupp

Inaktiv

det blir nog så också på kommande konsoller att spel instaleras helt, eller till en viss del på hd som redan alla nya konsoller har.
för att minska laddnings tider oc pågrund av att skivor inte har oändligt med plats.

en annan lösning kanske blir i framtiden att spel inte längre ligger på cd skiva, utan spelen ligger på små hds som man trycker in i konsollen såsom man gjorde med cartridges förr.

eller så har vi så snabbt bredband att vi helt enkelt tankar ner ett spel i konsollens hd.

förr eller senare kommer ju även dvd skivan vara stenålder oavsett hdd eller bluray.

det som låter som fantasi nu kan mycke väl bli verklighet om bara några år med den ruskigt snabba utvecklingen.

Flakmonkey

Sony räknar ju med det till sin nästa konsol... att distribuering av spel sker online, så att förhållandet är som det är nu, fast omvänt så att säga ^^

Medlem
Skrivet av Jianlian23:

Har du bevis på nåt av va du sa?

länk

Kolla här så hittar du information om blu-ray, Ta av dig fanboy googles innan du läser dock.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

länk

Kolla här så hittar du information om blu-ray, Ta av dig fanboy googles innan du läser dock.

Han hade fel om lagringsutrymmet.. Står att de fixat ett bättre skyddslager till Blu-ray där också, om det är bättre eller sämre än HD DVD står inte så det hade varit intressant att veta. Hurvida BR skulle vara mer skakkänslig än HD DVD står inte heller vad jag kunde se.

Lite mer fakta/info hade vart fint


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Inaktiv
Skrivet av cribba:

Bluray Singlelayer: 25GB, Dual: 50GB
HD DVD Singlelayer: 15GB, Dual: 30GB

Jo visst, en double layer skiva kan rymma 50Gb...men.

Det kommer inte att komma några 50Gb spel till PS3, inte på en skiva iaf, då PS3 bara har en laser som klarar av att läsa single layer..

Är inte helt säker på om det finns någon dual layer laser överhuvudtaget än..

Skrivet av WildThing:

Kommer ihåg att Microsoft lovade att HDDVD tilläggsdelen bara skulle vara för att för film, spel skulle inte påverkas så att folk inte skulle tvingas köpa en för att spela spel.

MS sa samma sak med att hårddisken inte skulle vara ett krav. Det höll i 5månader, sen kom Football Manager ut..

Så det är inte omöjligt att det kommer spel på HD DVD skivor i framtiden...
Jag tror dock att nästa generations konsoller kommer att använda sig mer av hårdiskar.. eller att det blis mer som med Gran Turismo, man köper och laddar ner det online...

Medlem
Skrivet av Picke:

MS sa samma sak med att hårddisken inte skulle vara ett krav. Det höll i 5månader, sen kom Football Manager ut..

Så det är inte omöjligt att det kommer spel på HD DVD skivor i framtiden...
Jag tror dock att nästa generations konsoller kommer att använda sig mer av hårdiskar.. eller att det blis mer som med Gran Turismo, man köper och laddar ner det online...

Det är fortfarande inget krav på HDD. Man behöver faktiskt inte spara i spel. Men visst. Jag förstår dig.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Hur är det med spelen då? Om man inte bryr sej om FPS på konsol (PC ftw!) så verkar PS3 ha bättre kommande titlar. Eller har jag missat nåt?


signatur

yolo

Medlem

Rent spel mässigt har du nog missat ganska mycket. Kolla in någon tråd på t ex gamespot där dom listar alla exklusiva till båda konsollerna. orkar inte sitta och räkna upp några till någon av konsollerna -.- Dock så längtar jag till lost planet och som kommer nu i jan till 360 och snart Mass effect! Vill ha tilllbaka min 360 från tyskland först heeh

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

Hur är det med spelen då? Om man inte bryr sej om FPS på konsol (PC ftw!) så verkar PS3 ha bättre kommande titlar. Eller har jag missat nåt?

Visserligen mitt eget tycke..
Men man ska ju tänka på att PS3:an bara är ett spädbarn än. Men just nu så vaggar 360:n PS3:s vagga..

(Bara "exklusiva" titlar till konsoll...)

PS3

* Gran Turismo 5
* Metal Gear Solid 4
* FF XIII
* Killzone 2

360

* Lost Planet
* Blue Dragon
* Forza Motorsport 2
* BioShock
* Alan Wake
* Lost Odyssey
* Halo 3
* Halo Wars
* Fable 2
* Mass Effect
* Command & Conquer 3 - Tiberium Wars

Medlem

^-- Well bäst att jag säger det innan någon fanboy kommer inspringande, att det finns många mer väldigt bra exklusiva titlar på både ps3an och 360 än sådär. Jag tror att år 2007 kommer gå till 360 rent spellmässigt, medans ps3an kommer komma med starka titlar som FF m.m under 2008. But that's my 5 cent

Medlem

ps3 vinner i det långa loppet??


signatur

-=Half-Life=-
-=TFC=-

Inaktiv
Skrivet av Wilcore:

ps3 vinner i det långa loppet??

Only time will tell...

Medlem
Skrivet av Picke:
Skrivet av Döbringer:

Hur är det med spelen då? Om man inte bryr sej om FPS på konsol (PC ftw!) så verkar PS3 ha bättre kommande titlar. Eller har jag missat nåt?

Visserligen mitt eget tycke..
Men man ska ju tänka på att PS3:an bara är ett spädbarn än. Men just nu så vaggar 360:n PS3:s vagga..

(Bara "exklusiva" titlar till konsoll...)

PS3

* Gran Turismo 5
* Metal Gear Solid 4
* FF XIII
* Killzone 2

360

* Lost Planet
* Blue Dragon
* Forza Motorsport 2
* BioShock
* Alan Wake
* Lost Odyssey
* Halo 3
* Halo Wars
* Fable 2
* Mass Effect
* Command & Conquer 3 - Tiberium Wars

W00t!
Kolla in här för lite bättre koll på läget.

Inaktiv

Å det är fortfarande inget utöver de jag har listat som iponerar på mig. Som jag sa så var det mitt tycke...

1
Skriv svar